על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


עץ תפוחים מלבלב, פייט מונדריאן Apple Tree in Flower, Mondrian
1912 הולנד-צרפת
 106X78 ס"מ, שמן על בד 

יצירה זו מציגה את המשך דרכו האמנותית של פייט מונדריאן לאחר סדרת העצים "עץ אדום", "עץ צהוב" ו"עץ אפור". בציור זה התקדם האמן צעד נוסף לקראת ההפשטה המוחלטת שתאפיין את סגנונו הבוגר. ההשפעה והאלמנטים הקוביסטיים של פיקסו עדיין ניכרים בציור, אך אין לטעות, הכיוון אליו מתקדם מונדריאן אינו קוביסטי כלל. 

היצירה היא הפשטה של צורת עץ, כאשר בדומה לקוביזם האנליטי של פיקסו היצירה הופכת למערך של צורות גיאומטריות מוקפות בקו מיתאר שחור, המתפרשות על כל הבד. הצורה הכללית מזכירה או מרמזת להתנשאות הגזע כלפי מעלה והתפרשות הענפים. הצורות עצמן מזכירות עלים ותפוחים, אך רק ברמיזה. קיים ערבוב בין רקע לבין דמות באמצעות השקיפות של הצורות שדרכן נראה הרקע הכחול אדמדם, המזכיר בצבעיו את "העץ האדום".

בשאיפתו של מונדריאן להגיע להפשטה מוחלטת הוא הולך ומוותר על מימד העומק של היצירה. זאת בניגוד לקוביזם של פיקסו, שלא ויתר לגמרי על המימד השלישי. אמנם ביצירה זו נוצרת תחושת עומק כלשהי באמצעות הכחול של הרקע, הזרוע באדום ולבן, המעניקים תחושה של אור, קירבה וריחוק, אך כבר כאן הצורות הופכות שקופות וחסרות נפח, והצופה תופס אותן כדו-ממדיות. מגמה זו תלך ותגבר אצל מונדריאן עד לביטול החלל באופן מוחלט.

בעוד שבקוביזם, הדגש של האמנים הוא על פירוק הצורה ומחקר מעמיק של יחסי החלל הפנימי והחיצוני שלה, אצל מונדריאן משמשים הרווחים בין הענפים להפשטה ולא הצורות עצמן. ניתן לומר כי התוצאה המתקבלת היא מעיין תשליל (נגטיב) של צורות העץ המקוריות. בנוסף, הוא מארגן את הצורות לכדי אליפסות המעוררות אסוציאציה לעלי העץ ולעיתים לתפוחים. מונדריאן משתמש בצורות העץ על מנת ליצור מערך גיאומטרי הפרוש על גבי הבד כולו. תהליך זה יוביל אותו בסופו אל ההפשטה המוחלטת ואל צורות נקיות של מרובעים ביצירות המכונות קומפוזיציות. למשל, קומפוזציה באדום כחול צהוב.

מקורות וקישורים
אתר pablo-picasso.paintings
אתר newcriterion

אתר אוניברסיטת ברקלי

אתר אוניברסיטת חיפה

אתר cargocollective

כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום