על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


תערוכת בית הנשק Armory Show
1913 ניו-יורק
תערוכת בית הנשק הייתה תערוכה גדולה שעיקר חשיבותה הייתה בכך שהכירה לקהל האמריקאי יצירות של אמנים אירופאים אוונגרדים.

את התערוכה ארגן "ארגון האמנים והפסלים האמריקאים" שהוקם ב- 1912. הארגון החדש קם מתוך התנגדות לשמרנותה של "האקדמיה הלאומית לעיצוב". נשיא הארגון, האמן ואלט קון (Kuhn) נסע לאירופה והצליח לשאול מאמנים ומסוחרי אמנות יצירות של אימפרסיוניסטים, פוסט-אימפרסיוניסטים, קוביסטים, ויצירות של ברנקוזי ומרסל דושאן ואמנים אוונגרדים אחרים, ביניהם האמנים האמריקאים פרנק סטלה, ואדוארד הופר. התערוכה כללה בסך הכול 1300 יצירות, שני שלישים מהן של אמנים אמריקאים.

הקהל האמריקאי היה רגיל ליצירות קלסיות בסגנון ראליסטי; הציבור הרחב התקשה לקלוט אמנות חדשה. ביטויים לכך ניתן לראות בעיתונות של התקופה. היצירות כונו "תמונות מכוערות", יצירות של מטיס - "ציורים של חולה אפילפסיה" (אנרי מטיס העניק ריאיון לעיתונאית אמריקאית ובו "ביקש למסור לציבור האמריקאי שהוא איש רגיל, אב ובעל מסור"), תמונות של וסילי קנדינסקי הוגדרו כ"קשקושים של ילד שלכלך את הקיר", וכדומה. המוקד העיקרי של התערוכה היה חדר שקיבל את הכינוי Chambre of Horrors - "חדר אימה", ובו הוצגו יצירות קוביסטיות. אנשים עמדו בתור כדי לראות את היצירה "עירום יורד במדרגות" של מרסל דושאן, שהפכה ליצירה המפורסמת של התערוכה. בידי אחד המבקרים שהיה חד לשון נקראה היצירה "פיצוץ בבית חרושת ללבנים". מבקר אחר כתב על הציור שהוא "תיאור ירידה לא מנומסת במדרגות נעות ברכבת התחתית בשעות השיא". עיתונים הציעו פרסים למי ש"ימצא את האישה בתוך התמונה".

לטענת מארגני התערוכה הם בחרו לקיים את התערוכה בחלל של אחד ממחסני הנשק הניו יורקיים בגלל דמי השכירות הנמוכים. סביר להניח כי לא רק שיקולים כלכליים עמדו על הפרק, אלא רצון להציג אמנות אלטרנטיבית בחלל אלטרנטיבי, חלל שאינו קשור לממסד האמנותי, שלו התנגדו חברי הארגון.

מסע פרסום מסיבי ליווה את התערוכה בהתאם למסורת האמריקנית. הודפסו מאות כרזות, גלויות וספרוני הסברה. 300,000 איש ביקרו בתערוכה שהתקיימה בניו יורק כחודש, ואחר כך נדדה לשיקגו ולבוסטון. למרות ההצלחה הכלכלית האדירה לא הצליחו חברי הארגון לארגן תערוכה נוספת מסוג זה בהמשך.

התערוכה גרמה למהפך בקרב האמנים האמריקאים, ותרמה לצמיחתו של הציור המופשט בארצות הברית.

מקורות

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Altshuller, B. (1994), The Avant-Guard Exhibition, University of California Press, London.


כתבה : אלה טל
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום