על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


בתערוכה, הונרה דומייה At An Exhibition, Honore Daumier
1862 צרפת

צבע מים, פחם ועיפרון, 78X25 ס"מ

דומייה, בן למשפחה ענייה, נהג לתאר ביצירותיו את המעמדות החברתיים השונים בחברה הצרפתית של אמצע המאה ה-19. ביצירותיו תוארו בני המעמד הנמוך כגיבורים ובני המעמד הבינוני והגבוה כנצלנים חסרי מצפון או כנפוחים מחשיבות עצמית ומטופשים. 

ביצירה זו מתוארים בני המעמד הבורגני, אנשים פשוטים שהרוויחו כסף רב ממסחר וקנו לעצמם מעמד כלכלי, אך לא חברתי. אנשים אלו הפכו לפטרוני אמנות מתוך רצונם להידמות לבני מעמד האצולה. דומייה לועג לדמויות השמות עצמן מתעניינות באמנות בעוד שבעצם אינן מבינות דבר.

דומייה צייר קריקטורות בעבור השבועון La Caricature ומאוחר יותר בעיתון Le Charivari, ונחשב לאחד מאבות הקריקטורה המודרנית. בחמישים שנות עבודתו יצר דומייה כ- 4,000 ליתוגרפיות, 300 ציורים, 800 רישומים, 1,000 חיתוכי עץ ו-50 פסלים.

במרכז הקומפוזיציה מתוארות שלוש דמויות המזוהות על-פי לבושן כבני המעמד הבורגני. הן ניצבות בחלל תערוכה ושמות עצמן כמתעניינות מאוד ביצירות שלפניהן. הדמות המרכזית מכניסה ידיה בין רגליה ומתכופפת, כמעט מצמידה את אפה ליצירה שלפניה, גבה מקומר וצלעותיה בולטות מאחור, פניה מזכירים הבעה קופית, הנוצרת בעיקר על-ידי הסנטר הבולט. הדמות העומדת מאחור ניצבת בעמידה מלאת חשיבות, ומחזיקה את המגבעת בשתי ידיים מאחורי הגב. גם הבעת פניה מביעה חשיבות עצמית מנופחת. הדמות השלישית ניצבת במישור האחורי של היצירה ומנסה בכל כוחה להסתכל באחת היצירות תוך התכופפות בלתי טבעית לצד. פניה של דמות זו מחוקים לגמרי, ונראים גם הם כפני חיה. התחושה שמעוררות הדמויות היא של קופים מלאי חשיבות, המתאמצים להיראות מבינים ולשוות לעצמם מראה אינטלקטואלי.

הטכניקה שבה השתמש דומייה איפשרה לו ליצור רישום ומעליו שכבות צבע שקופות. טכניקה זו אופיינית לציור בצבעי מים, ונותנת אשליית עומק ביצירה, המתבססת על השקיפות של הצבע ולאו דווקא על הגוונים או הפרספקטיבה. בדומה ליצירות רבות אחרות של דומייה היצירה היא קווית, והוא אינו עושה שימוש בגיוון הצבע כדי ליצור נפחים.

 
מקורות וקישורים
אתר cosmopolis
אתר artcyclopedia
אתר NNDB
אתר מוזיאון אורסיי
אתר impressionistsgallery
אתר raichel
אתר אוניברסיטת אריזונה

כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום