על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


הנשיקה, קונסטנטין ברנקוזי, אבן, 65X100 ס"מ The Kiss, Brancusi
1908-1907 מוזיאון הטייט, לונדון

בשנת 1907 החל ברנקוזי לפסל בטכניקה חדשה  - גריעה מהחומר המקורי של הפסל עד לעיצובו הסופי. גישה מודרנית זו מנוגדת לגישה המערבית המסורתית, שעל פיה יוצרים את המודל לפסל בחמר ושולחים אותו להגדלה ויציקה בשיש או מתכת.

ברנקוזי עבד תקופה קצרה אצל הפסל אוגוסט רודן, ועזב כדי למצוא את דרכו האמנותית. הוא הסביר את עזיבתו במשפט המפורסם "שום עץ אחר לא יגדל בצלו של עץ האלון", והוא מבטא את הערצתו לגדולתו של רודן ואת רצונו להתפתח בכיוונים חדשים.

פסל זה, והסדרה שבאה אחריו, היו תגובתו של ברנקוזי לפסל הנשיקה של אוגוסט רודן. הדרך שבה החל ברנקוזי ללכת בשנת 1907 היא דרך הנאמנות לחומר. בניגוד לרודן, שעיצב את פסלו כרצונו ועשה בחומר כבשלו, השאיר ברנקוזי חלקים לא מעובדים בחומר, והשתמש בתכונותיו הטבעיות כחלק ממשמעות הפסל. גם החריטה על הפסל אינה מדויקת, ומתחשבת בתכונות ובשקערוריות הטבעיות של האבן. התייחסות זו לחומר היא מודרנית בעיקרה, אך מבוססת, כמו טכניקת העבודה של ברנקוזי, על הפיסול הפרימיטיבי.

הדמויות חבוקות ומשולבות זו בזו ללא הפרדה, כמו אידיאל של אחדות. הסגנון מושפע, כאמור, מאמנות פרימיטיבית וימי-ביניימית. כמו אמנים עתיקים האמין ברנקוזי כי הפסל השלם מצוי בתוך החומר ועל האמן לפעול בשיתוף עם החומר ולא להתנגד לו. ביצירה רואים את המבנה של גוש האבן המקורי.    

הנשיקה היא נושא חוזר בתולדות האמנות. במסורת מייצגת הנשיקה את האיחוד הגופני והנפשי בין זוג האוהבים. ברנקוזי לא שינה את המשמעות המרכזית של הנושא, אך העניק לה פרשנות צורנית מודרנית. הפסל מורכב מאבן אחת שעליה חרט ברנקוזי את צורת האוהבים המתנשקים. הצורות של הדמויות מופשטות וגיאומטריות, והן נראות כגוף אחד. כמעט ולא ניתן להבחין בין זכר ונקבה, אם כי ראשה של הדמות השמאלית, הנראה מעט גדול יותר, נתפס כראש הגבר, וכן ניתן להבחין בחזה האישה.

למרות צורתו הקובייתית של הפסל, השפעת הקוביזם עליו מזערית. זאת כיוון שהוא אינו עושה פירוק של הדמויות לחלקיהן אלא להפך, יוצר האחדה וסגירה של הדמויות, המעידה על עוצמת הקשר הרוחני ביניהן, הבאה לידי ביטוי בנשיקה. הצורות הגיאומטריות הפשוטות וטכניקת הגילוף מזכירות פיסול מצרי עתיק או פיסול פרימיטיבי, גם זאת מתוך רצון לבטא תחושת ראשוניות.

מקורות וקישורים
אתר sculpturegallery
אתר actingoutpolitics
אתר מוזיאון טייט לונדון
אתר emuseumstore
אתר talariaenterprises
אתר the art story
אתר philamuseum

כתב: נעם טופלברג

הנשיקה, 1907-8
הנשיקה, 1907-8
רודן, הנשיקה, 1888 - 1889, שיש, מתוך אתר sculpturegallery
רודן, הנשיקה, 1888 - 1889, שיש, מתוך אתר sculpturegallery
ברנקוזי, הנשיקה, גירסה נוספת, 1908, מתוך אתר usc.edu
ברנקוזי, הנשיקה, גירסה נוספת, 1908, מתוך אתר usc.edu
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום