על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


דהרת המכונית + אור + קול, ג'אקומו באלה Speeding car+light+sound, Giacomo Balla
1913 איטליה
 109X 84 ס"מ, שמן על בד 

בסוף שנת 1912 החל ג'אקומו באלה לעסוק בחקר התנועה באמצעות תיאור מהירותה של מכונית המרוץ. מטרתו הייתה לתאר את הדינמיות של המאה ה-20, והעסיקה אותו הבעיה של העברת התנועה אל בד הציור.  

נושא היצירה הוא מהירות. האמן הביע מושג זה באמצעות תיאור של מכונית בתנועה ובאמצעות עיסוק  במושגים מופשטים כמו אנרגיה של תנועה, אור וסימולטניות. באלה מעביר אל הצופה את תופעת מהירות המכונית בתנועה באמצעות שימוש בניגוד קיצוני של אורות וצללים ובקווים החוצים זה את זה. כדי להגביר את תחושת התנועה הוא השתמש בקווי כוח אלכסוניים ובצורות עגולות המוכפלות על פני משטח היצירה ומציגות צורות ברצף חוזר.

עקבות התנועה ביצירה באים לידי ביטוי בתיאור דינמי של חלקי המכונית הממוקמים באי סדר על המשטח המצויר, וגורמים לצופה לנוע במבטו בין חלקי היצירה וכך לחוש בתנועת המכונית.        

ג'אקומו באלה השתמש בשפת צורות גיאומטריות, המשלבת עיגולים ומשולשים, שחותכים אותם קווים אנכיים ואלכסוניים ויוצרים תחושה של תנועה קדימה.

השימוש בשפה זו הוא בהשפעת הזרם הקוביסטי. האמן פירק את הצורות והשתמש בהן כדי להעביר את החוויה של מכונית דוהרת.

גם הצבעוניות המונוכרומית של היצירה קושרת אותה לזרם הקוביסטי.

השפעה נוספת לתיאור תנועה שאובה מתחום הצילום; באלה נחשף לצילומי הכרונו-פוטוגרפיה, ונעזר בהם לתיאורי התנועה.

הפוטוריסטים תיארו את העולם החדש של שעשועים ופנאי בעיר המודרנית, המאופיינת בדינמיות, רעש, קהל רב ואורות בוהקים. הם עסקו בתיאורים חוזרים ונשנים של ייצוג הדופק הקדחתני של החיים המודרניים הפועמים בקצב של המכונה.

מקורות וקישורים
אתר –bittleston 
 
 flickr -אתר 
אתר - britannica
אתר –  Guggenheim - venice

מייזליש, ז' (עורכת), אמנות בעידן הטכנולוגי, האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב, 1982, יחידה 3 פוטוריזם, לז'ה ומונדריאן, עמודים 34-35.

 כתבה: עדיה הוסמן ליפשיץ

דהרת המכונית+אור+קול, מתוך אתר Wikipainting
דהרת המכונית+אור+קול, מתוך אתר Wikipainting
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום