על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


קתדרלה, ג'קסון פולוק Cathedral, Jackson Pollock
1947 ניו-יורק
 181.6X 88.9ס"מ, שמן וצבע אלומיניום על בד

כאמנים מודרניסטיים רבים, עבר פולוק שלבים שונים בהתפתחותו האמנותית, החל מריאליזם אקספרסיבי דרך פיגורטיביות סכמתית כשנושאיו סבבו תמיד סביב רעיונות מיתולוגיים. אך בחורף 1946 – 1947 חלה שבירה פתאומית בסגנונו כאשר החל מניח בדים גדולים על גבי הרצפה וטפטף עליהם בעזרת מכחול או מקל צבע תעשייתי תוך כדי תנועה.

בשיטת עבודה זו, שאינה מזכירה דבר בהיסטוריה של האמנות, יצר פולוק סדרה גדולה של ציורי טפטופים בין השנים 1947 – 1950. ציורים אלו מציגים רשת סבוכה של קווים המצוירים ישירות על הבד החשוף, ללא הכנה או תכנון. הרשת מתפרשת באופן שווה על גבי הבד ללא נקודות התחלה או סוף ויוצרת קומפוזיציית All-Over (על-פני כל המשטח) פתוחה ומורכבת. שכבות הצבע השונות והבדלי הגוונים יוצרים חלל עמוק ואין סופי של פקעות חוטים כהים מתוכן מהבהב אור מוזר המגיע מעומק הציור.

היצירה "קתדרלה" היא אחת הראשונות שצייר פולוק בסדרת ציורי הטפטופים. כותרת היצירה מקשרת את הצופה אל רעיון "הנשגב" אליו שאפו אמני אסכולת ניו-יורק. הקומפוזיציה האנכית של היצירה מעידה על שאיפה כלפי מעלה, ותחושת השקיפות שנוצרת בין הקווים המפותלים מזכירה את האור החודר מבעד לציורים בחלונות הצבעוניים שבקתדראלות מימי הביניים. היצירה אמורה ליצור בצופה סוג של התעלות והתכנסות רוחנית בעלת אופי כמעט דתי.     

מבקר האמנות הרולד רוזנברג (Harold Rosenberg) תבע את המושג "ציור פעולה"
(Action Painting) על מנת לתאר את דרך פעולתו של פולוק ואמנים נוספים בקבוצה המהפכנית שכונתה "אסכולת ניו-יורק". מושג זה מתייחס לפעולה הפיסית של פולוק ההופכת את אנרגיית התנועה לנראית. עבור פולוק, הפך הציור לזירת פעולה בתוכה יכול האמן להביא את תחושותיו ותנועתו לכדי ביטוי ויזואלי ישיר. רעיון זה מבטא היטב את הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית שרווחה בתקופה זו, לפיה על האדם לנתב את האנרגיה שלו כולה לתהליך ה"התהוות" הפרטי שלו, כלומר להתפתחותו העצמית.

בשיטה שפיתח, הגדיר פולוק את ההפשטה המודרנית מחדש. בעוד ההגדרה המקובלת להפשטה הייתה הניסיון לזקק את הרעיון של האמן למרכיביו הבסיסיים ביותר, ניסח פולוק הפשטה המתבססת על הקשר בין החומר ותהליך העבודה, כשהרעיון הוא תוצאה מקרית ולא הסיבה המרכזית ליצירה. בנוסף, המציא פולוק חלל ציורי חדש לגמרי שנוצר מתוך מערכת היחסים האקראית בין הקווים והצבעים, הדימויים המקריים והמצע, החומר והאור. חידושים אלו השפיעו על האמנות כולה במחצית השנייה של המאה העשרים.

מקורות וקישורים
אתר Webmuseum
אתר Artchive
אתר אנציקלופדיה בריטניקה

Robert Goodnough, Pollock Paints a Picture, may 1951, Artnews
אתר artcyclopedia
אתר cyberessays
אתר metamorphosisal and scape
אתר הגלריה הלאומית וושינגטון
אתר beatmuseum
אתר teacherpackets
אתר Youtube

כתב: נעם טופלברג

קתדרלה, מתוך אתר Artchive
קתדרלה, מתוך אתר Artchive
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום