על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


קומפוזיציה בקו וצבע, פייט מונדריאן Composition of Line and Color, Mondrian
1913 צרפת
שמן על בד, 115X86 ס"מ 

יצירה זו היא הפשטה של עץ לקווים וצבע. במאמרו "דיאלוג אודות הפלסטיות החדשה" הסביר מונדריאן כי כאמן הוא מנסה לבטא באופן מופשט את מערכת היחסים המתקיימת בכל אוביקט בין צבעים לקווים. הוא מדגיש כי האמן צריך לשאוף לבטא את האוניברסלי באמצעות ביטוי פלסטי טהור של יחסי האיזון השונים באוביקט. כך יעלם החפץ הספציפי וישארו רק האלמנטים האוניברסליים שבו. במילותיו של מונדריאן: "תיאור האוביקטים מפנה את מקומו לטובת ביטוי פלסטי טהור של מערכות יחסים".

לסוג זה של הפשטה, כפי שמופיע ביצירה שלפנינו קרא מונדריאן הפלסטיות החדשה (Neo-Plasticism). מתחילת דרכו כאמן חיפש דרך להגיע לפשטה. התעניינותו בתיאוסופיה סיפקה לו כלים רעיוניים לשם כך, אך את פריצת הדרך הצורנית עשה כאשר גילה את הקוביזם של פיקסו ובראק בשנת 1911. מהתיאוסופיה שאב את הרעיון כי בכל חפץ ממשי בעולם מתקיים סדר אוניברסלי מהותי אותו ניסה לחשוף (כפי שהוסבר לעייל) ומהקוביזם לקח את הכלי הטכני, צורני של פירוק האוביקט שאיפשר לו לעשות זאת.

ביצירה זו הצבע כמעט נעלם, והופך לכתמים בהירים של תכלת, כתום ולבן – הדהוד בהיר של צבעי "עץ התפוחים המלבלב". הצורות הופכות למרובעים, והפעם הן אינן שקופות אלא מקיפות באופן לא מדויק את כתמי הצבע. פרישת הצורות היא על-גבי כל הבד, אך גם הצורות וגם הצבעים הולכים ודוהים לקראת גבולות הבד ויוצרים מעין צורה כללית מעגלית. בשלב זה ביצירתו התקרב מונדריאן לסגנונו המופשט הבוגר, הכולל מרובעים גיאומטריים המקיפים צבע לוקאלי. עם זאת, עדיין ניתן לראות שאריות של נפחים, הנוצרים מניגודי הצבעים והדהייה של הצורות והצבעים לקראת שולי הבד, היוצרת מעין בליטה במרכזו.

מונדריאן שומר כאן על מערכת היחסים הבסיסית של קווים מאונכים ומאוזנים המאפיינת את העצים המוקדמים שלו, וכן על משחקי הצבעים ירקרק וכתום בהיר המאזכרים את העלים והפירות. כך למעשה הוא מנסה לקיים את רעיונו של זיקוק האוביקט למרכיביו הצורניים הטהורים, ללא צורך לתאר את החפץ עצמו. במילים אחרות – יחסי קווים וצבעים כאלו מאפיינים את העצים כולם ולא רק את העץ הספציפי אותו צייר האמן. בדומה ל"תורת האידיאות" האפלטונית, העוסקת במהות הרעיונית האידיאלית ממנה נגזרות הצורות הממשיות של כל החפצים בעולם, מנסה מונדריאן להציג את המערכת האנרגטית האוניברסלית, שהיא מהותו ה"רוחנית" של העץ במקום את העץ עצמו.   

מקורות וקישורים
אתר Artchive
אתר lisahistory

אתר אוניברסיטת loyola

אתר מוזיאון טייט

כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום