על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


מיצג זאב הערבות - "אני אוהב את אמריקה ואמריקה אוהבת אותי", בויס ג'וזף I like America and America Likes Me, Coyote
1974 גלריה רנה בלוך, ניו-יורק

מיצג זאב הערבות הוא אחד המיצגים או ה"אקציונים" (הגדרתו של בויס) המפורסמים של בויס. בדומה לפעילויות דומות שלו ניסה בויס בפעולה מעין שמאנית - פעולת ריפוי של רופא אליל - להביא לתודעת הצופים כי קיים תחום נוסף של מציאות, תחום שאינו נראה לעין.

המיצג נערך במשך שבוע, בגלריה רנה בלוך, שבניו יורק, במנהטן, שם בילה עם זאב הערובות שהובא מסיביר. את החלל מילא בויס בעיתונים ישנים של "וול סטריט ג'ורנל" (עיתון הבורסה), וכך הציג את "האמריקאניות".

הצופים הוזמנו לצפות בהתרחשות שבין האמן לחיה. באמצעות השינויים ההסתגלותיים שעוברים על זאב הערבות בגלריה, ביקש בויס להראות מה עבר על אינדיאנים שהגיעו לאמריקה דרך מיצרי ברינג ממזרח למערב. בויס לבש בגדי לבד והתכסה בשמיכת לבד (הוא היה מופיע בציבור בדרך כלל בבגדים וכובע עשויים לבד). ללבד הייתה בעיני בויס משמעות אישית. בויס נהג לספר כי בתקופת מלחמת העולם השנייה התרסק עם מטוסו מעל קרים, והוא עצמו נפצע אנושות. טטרים נודדים אספו אותו וריפאו אותו על ידי משיכת פצעיו בשומן וחימום גופו באמצעות לבד. מאז הרבה להשתמש בחומרים הללו ביצירותיו (למעשה לא ברור עד כמה הסיפור מהימן).

החומר שהציל את חייו לדבריו ייצג בעיני בויס כוחות מאגיים, המאפשרים לקיים את הפעילות השמאנית שלו ומחזקים אותה, או מהווים עדות לכוחות העל-אנושיים, השמאניים, שבאישיותו, כוחות שאיפשרו לו לשרוד כנגד כל הסיכויים.

באמצעות מיצג זה ממקד בויס את תשומת הלב הציבורית בבעיה החברתית - בעיית המיעוט האינדיאני בארצות הברית. בנוסף להעלאת התודעה הציבורית אמור המיצג להפעיל כוחות ריפוי שמאניים.

המיצג מעלה שאלות ברובד נוסף: יחסי אדם - חיה. בויס היה פעיל מאוד מבחינה פוליטית. הוא לחם לא רק למען זכויות המיעוטים אלא גם למען זכויות החיות והעצים, וביקש להקנות להם זכויות משפטיות.

בויס ראה את תפקידו כשמאן (מכשף) המבקש לרפא חוליי השבט (החברה). תפקיד האמנות לפי בויס הוא לגרום לשינוי חברתי. שינוי זה יבוא אם האמנות תעלה לדיון את בעיותיה של החברה. הדרך הטובה לעורר מודעות חברתית, לשיטתו של בויס, היא פרובוקציה, פעילות חריגה ושונה מהמקובל. פעילות זו באה לידי ביטוי ב"אקציונים" בנוכחות קהל, כדוגמת מיצג זאב הערבות. האמן ניסה לתת למיצגיו אופי מיסטי, שמאני. ממיצגיו היו שנמשכו כמה שניות, והיו שנמשכו כמה חודשים או שנים.

מקורות
הדס, נ' (1996), עיונים באמנות המאה העשרים, המרכז לחינוך הטכנולוגי, חולון.

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.

כתבה: אלה טל

מהמיצג, 1974, מתוך אתר arch
מהמיצג, 1974, מתוך אתר arch
תמונה נוספת, מתוך אתר e-flux
תמונה נוספת, מתוך אתר e-flux
מהמיצג - ההגעה על אלונקה, 1974, מתוך אתר e-flux
מהמיצג - ההגעה על אלונקה, 1974, מתוך אתר e-flux
מהמיצג, תצלום של סטפן אייקן, 1974, מתוך אתר provincetown artist registry
מהמיצג, תצלום של סטפן אייקן, 1974, מתוך אתר provincetown artist registry
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום