על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


המניפסט הדאדאיסטי של ציריך, טריסטאן צארה Dadaist Manifest Zurich
1918 ציריך, שווייץ
"המניפסט הדאדאיסטי" התפרסם בציריך הניטרלית, שהייתה למקום מקלט לאמנים ולאינטלקטואלים בתקופת מלחמת העולם הראשונה. ההרס והמוות שליוו את המלחמה העלו ספקות באשר לכוחם של המדע וההיגיון, ובאשר ליכולת האדם לשלוט בסביבתו ובגורלו. עוד בשנת 1915 התארגנה בציריך קבוצת חברים - אמנים, משוררים ושחקנים - שכינו את עצמם בשם "דאדא" - מילה שהיא מצד אחד נטולת מובן, ומן הצד השני היא בעלת מובנים רבים.

הפעילות הדאדאיסטית הקיפה את כל תחומי האמנות: ערבי דאדא ספרותיים ותאטרליים בקברט וולטר, הוצגו תערוכות אמנות, ופורסמו כתבי עת. ערבי הדאדא כללו קריאת שירה אבסורדית, שירים שנקראו באופן סימולטני על ידי אנשים בכמה שפות, או שירי צליל - שירים המורכבים ממילים או מהברות ללא מובן לשוני; מחזות, מיצגים ומוזיקה מודרנית כגון זו של אריך סאטי, ונשפים פרועים בסגנונות שונים. חברי הדאדא יצרו (גם במשותף) ושיתפו את הקהל בקברט. בכל אלה שולבו פרובוקציות שחציהן הופנו לבורגנות ולממסד, ועוררו פעמים רבות שערוריות.

"המניפסט הדאדאיסטי" פורסם ב-1918 בעיתון "דאדא" על ידי המשורר טריסטאן צארה. במניפסט המסכם את העקרונות של התנועה יוצא צארה נגד ההיגיון, המוסר והמדע, שלטענתו הביאו את העולם לטירוף. במקום אלה הוא מעמיד את חוסר ההיגיון ואת האבסורד. כדי להשתחרר משלטונו של ההיגיון המוטעה מציע צארה הרס. באנרכיזם ושלילת הכול (לדבריו "הדאדאיסט האמיתי מתנגד לדאדא") הוא מדגיש שצריך לטאטא ולטהר את העולם המנוון והרקוב.

המניפסט של צארה, כאמור, דוגל בפירוק ובהרס. מבחינה זו הוא מסכם את משמעות הדאדא מן ההיבט הפילוסופי והמוסרי: יש לשחרר את העולם הישן מכבליו. המטרה היא להגיע לעולם חדש שבו יהיו לאדם פונקציות חדשות. מה הן פונקציות אלה? איך מגיעים אליהן? צארה לא מסביר זאת. רק לאחר שייהרס העולם הקיים תתגלה הדרך החדשה.

מקור
אמנות בעידן הטכנולוגי, האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1982

כתבה: אלה טל
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום