על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


דומייה, הונרה Daumier, Honore
1879-1808
עיצוב, ציור, פיסול
  • עיצוב
  • ציור
  • פיסול

קריקטוריסט, צייר ופסל צרפתי בן המאה התשע-עשרה. נודע בעיקר בזכות עבודותיו המתארות באופן סאטירי את החיים הפוליטיים ואת חיי החברה הצרפתיים. הטכניקות שבהן צייר תרמו רבות לאופן הציור של האימפרסיוניסטים.

דומייה היה חם מזג, אך בני דורו העידו עליו שהיה גם נדיב ורחמן. הוא גדל במרסיי למשפחה שעסקה במסגור תמונות וביצירת מסגרות דקורטיביות. כשהיה דומייה בן שבע עקר אביו לפריז בשאיפה להתפרסם כמשורר אך נחל כישלון בתחום זה. הכישלון גרם לאב לחלות במחלת נפש.

כילד לא התעניין דומייה בלימודים, ולכן שלחו אותו הוריו ללמוד ציור אצל האמן לנוואר אלכסנדר שהיה מקורב לאמן המהפכה הנאוקלסיציסט - ג'ק לואי דוד. בסטודיו שלו החזיק לנוואר גם פסלים מימי הביניים, ואלה נתנו השראה לדומייה הצעיר.

כשהיה דומייה בן שלוש-עשרה הוא נאלץ לעבוד כדי לתרום בפרנסת המשפחה עקב מחלת אביו. במשך השנים שבהן עבד נחשף לכל המתרחש ברחוב הפריזאי.

דומייה הנער לא הצליח לחיות מאמנות, ולכן פנה לתחום הליתוגרפיה והחל לצייר ליתוגרפיות של דיוקנאות ודמויות משעשעות. הליתוגרפיה הראשונה שלו התפרסמה בשנת 1822 בהיותו בן חמש עשרה. משנת 1830 ועד 1847 יצר בעיקר בתחומי הליתוגרפיה והפיסול. בחייו יצר ארבעת אלפים ליתוגרפיות וארבעת אלפים רישומים.

בשנת 1830 הזמין אותו צ'רלס פיליפון להיות המאייר הראשי של עיתונו האופוזיציוני "לה קריקטור". הוא החל לרשום קריקטורות בעלות אופי סאטירי - פרודי - גרוטסקי נגד השלטון. בתגובה לקריקטורה בשם "גרגנטואה" (Gargantua) (1831) שלח המלך לואי-פיליפ את דומייה למאסר של חצי שנה בכלא. דומייה ריצה ארבעה חודשים מתוכם בבית חולים לחולי נפש כדי להוכיח את חוסר שפיותו. בקריקטורה מתואר המלך כענק מכוער היושב על כיסא רם כשבפיו כבש היורד אל קבוצת איכרים. האיכרים נאלצים להעלות את תוצרתם במעלה הכבש עד לפיו של המלך הזולל והסובא.

לאחר שחרורו המשיך דומייה לתקוף את השלטון וביקר את ההירכיה המעמדית בחברה הצרפתית. הוא תיאר באופן סאטירי את הבורגנות באמצעות טיפוסים של בעלי מקצועות חופשיים כגון - עורכי דין, פרופסורים ורופאים. הוא רשם בסגנון מאוד פיסולי, המדגיש ערכים של תלת-ממד.

בשנת 1848 האמין דומייה שהרגע לשינוי חברתי שחתר לקראתו במשך עשרים שנה הגיע. הוא הצטרף למאבק שקרא לשנות את מערכת הסמלים של השלטון המלוכני ולהשיב את מערכת הסמלים הרפובליקנית שנוצרה במהפכת 1792.

משנת 1848 ועד שנת 1879 יצר דומייה לצד הקבוצה האימפרסיוניסטית ועסק בציור וליתוגרפיה. המשורר המהפכני של התקופה, שרל בודליר, תמך ביצירותיו. דומייה היה אחד מבין הראשונים שגילו עניין באור ובחיפוש אחר טכניקות ציור חדשות. יש הטוענים שהליתוגרפיות של דומייה והרגישות לאור הניכרת בהן הן הוכחה לכך שהיה ראשון האימפרסיוניסטיים.

בציוריו תיאר דומייה את הנעים והנדים ואת מעמדות השוליים קשי היום ועגומי פנים - עריקים ונמלטים על נפשם, אנשי קרקס ופשוטי העם הנוסעים בקרונות רכבת עלובים של המחלקה השלישית. שיטת הציור שלו הייתה בניית צורות נרחבות בכמה שכבות צבע מדוללות ובקווי מתאר בולטים בשחור. שתי דוגמאות מפורסמות לציוריו הן "הכובסת" (1853-1850) ו"קרון מעמד שלישי" (1863-1860). ב"כובסת" מתוארים בצבעים מלנכוליים כובסת ובנה הקטן ההולכים לעבודה או חוזרים ממנה. ב"קרון מעמד השלישי" מתוארים נוסעים מהמעמד הנמוך בעניים ובעליבותם.

בשנות חייו האחרונות היה דומייה עיוור וחי בעוני בבית כפרי שנתן לו עמיתו, הצייר קמיל קורו (Corot). יצירתו לא זכתה להכרה ולעניין בחייו, ועם זאת השפעתו על אמנות המאה העשרים גדולה ביותר הן בסגנון הציור החופשי שלו והן במחאה החברתית והפוליטית שביטא באלפי התחריטים שהותיר.

 

מקורות

פייפר, דיויד (1984), אנציקלופדיה לאמנות ופיסול, כרך ד', הוצאת כתר, ירושלים, עמ' 61.

Britannica multimedia 99, CD-ROM, Daumier, Britannica, 1999.
Grigson, Geoffrey (1954), People, Waverly Book Company, p. 108.
Honor Daumier
Brandeis Libraries: Honore Daumier Lithographs

 

כתב: פיטר מלץ

מתוך אתר ויקיפדיה
גרגנטואה, 1831, ליתוגרפיה, מתוך אתר Olga's Gallery, www.abcgallery.com
הטבח ברחוב טרנסונן, 1834, ליתוגרפיה, מתוך אתר Olga's Gallery, www.abcgallery.com
נוסעי המחלקה השלישית, 1860 - 1863, שמן על בד, מתוך אתר Olga's Gallery, www.abcgallery.com
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום