על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


שבועת ההוראטים, ז'אק לואי דויד, שמן על בד, 331X428 ס"מ Oath of the Horatii, David
1784 מוזיאון הלובר, פריז
יצירה זו נחשבת כמניפסט (הצהרת כוונות) מצויר של הסגנון הניאו-קלאסי בסוף המאה ה-18. היא מתארת סצינה מיתולוגית: במאה השביעית לפני הספירה יצאו שלושת האחים ההוראטים, בניו של קיסר רומא, לקרב נגד שלושת האחים הקוריאטים משבט אלבה לונגה הגרמני, שאיים לפלוש לרומא. אחת מאחיותיהם הייתה מאורסת לאחד האחים הקוריאטים. שניים מהאחים ההוראטים המנצחים נפלו בקרב, והשלישי חזר לרומא. כשראה את אחותו מתאבלת על מות אחיה וארוסה, הרג אותה.

ז'אק לואי דויד בחר בסצנה זו לציור ההזמנה הראשונה שקיבל מבית המלוכה בשנת 1784 כדי לעורר את דעת הקהל הצרפתי. הוא הציג סצנה אלגורית חדשה, שבה האחים נשבעים לאביהם לנצח או למות בקרב. הרמז היחיד לאבל ביצירה הוא הנשים הבוכיות בצד. הסיפור הטרגי שימש את דויד כאלגוריה לכך כי על האזרחים הצרפתים להניח בצד את מאווייהם וטובתם האישית ולהקריב עצמם בכל מחיר למען המדינה. הסצנה היא דוגמה לפטריוטיזם וסטואיות (קבלת הדין בשלוות נפש). במובן זה דויד קרוב לפילוסופים של תנועת ההשכלה, כמו דידרו. דויד שאף ליצור יצירה בעלת סגנון מקורי וחדש, המנוגד לסגנון הרוקוקו והבארוק. הוא נסע לרומא כדי ללמוד מהסגנון הקלאסי והציג את היצירה בסטודיו שלו שם בשנת 1785, ומאוחר יותר באותה שנה בסלון בפריז. 

"שבועת ההוראטים" נחשבת ליצירת המופת הראשונה של סגנון חדש, הניאו קלאסיקה.  הקומפוזיציה רחבה ופשוטה, הדמויות בגודל אדם ממוקמות במרכז ובמישור הקדמי, בדומה לכדים ולסרקופגים (ארונות קבורה) היוונים העתיקים. הקומפוזיציה מאורגנת כמו בימת תיאטרון, ומבנה החלל הגיאומטרי מודגש היטב באמצעות הרצפה והקירות. מאחור מתוארות שלוש קשתות המזכירות את קשת הניצחון הרומית, שגם הכנסייה אימצה כסמל לעוצמה, גבורה וניצחון. הגברים ביצירה, המסמלים את הגבורה ואת הפן הציבורי, מתוארים בצבעים עזים ובקווים ישרים ואנרגטיים, בעוד הנשים, המסמלות את הצער והפן האישי, מתוארות בקווים מעוקלים וצבעים עדינים יותר.    

היצירה מחולקת לשלושה חלקים: האחים ההוראטים משמאל, האב במרכז והנשים מימין. כל אחת מהקבוצות נמצאת בקשת קלאסית מעוגלת, הנתמכת בעמודים דוריים פשוטים. צדה השמאלי של היצירה מתאפיין בתנועה הנוקשה והמתוחה של הגברים, וצדה הימני בתנועות הרכות והמעוגלות של הנשים. הקומפוזיציה כולה מגיעה לשיא בקודקוד המשולש שיוצרות ידיות החרבות שבידי האב.

הפרספקטיבה ביצירה קווית, ומודגשת על-ידי קווי הרצפה החודרים אל העומק ועל-ידי הקירות הצדדיים התוחמים את הקומפוזיציה. הקווים הנוקשים מדגישים את הצורות הסגורות והמוחלטות, המביעות החלטה נחושה. האור מפוזר באורח פחות או יותר שווה על כל חלקי היצירה, ומפנה את תשומת הלב אל כל הפרטים הקטנים שבה.

דויד מציג סצנה היסטורית באופן ההופך אותה רלוונטית לזמנו: נושא היצירה הוא הבחירה. הבחירה בין נאמנות למשפחה, המיוצגת על-ידי הנשים, ובין המדינה, המיוצגת על-ידי האב. האחים ההוראטים נתפסים כאלגוריה לאזרח הנקרא להקריב הכול למען מדינתו. הדמויות האידיאליות, התנוחה הקפואה, הדיוק בפרטים, הקומפוזיציה הסגורה וצבעי הדגל – כל אלו מתועלים להעברת המסר המרכזי והפיכת האירוע לרגע גדול מן החיים.  

מקורות וקישורים
אתר מוזיאון הלובר
אתר bc.edu
אתר smarthistory
אתר artcyclopedia
אתר answers
אתר artchive
אתר terminartors

 כתב: נעם טופלברג

שבועת ההוראטים, 1784, מתוך אתר אוניברסיטת evansville
שבועת ההוראטים, 1784, מתוך אתר אוניברסיטת evansville
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום