על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


דה קונינג, וילהלם de Kooning, Willem
1997-1904
ציור
  • ציור

ציורי המחווה של וילהלם דה קונינג היו יצירות מפתח בזרם האקספרסיוניזם המופשט. הוא החל לעבוד בסטודיו לפרסום וציור מסחרי עוד בגיל שתים- עשרה. בנעוריו למד באקדמיה לאמנויות ברוטרדם. בגיל עשרים ושתיים עזב את הולנד והיגר לארצות הברית. הוא עבד כצבעי כי על עבודה זו שילמו יותר מאשר על עבודת עיצוב. בניו יורק הכיר אמנים כמו ארשיל גורקי (Gorky), דייוויס (Davis). בהשפעתו של גורקי יצר עבודות מופשטות כמו "אלגיה".

ב- 1938, אחר שפגש את אשתו לעתיד, הציירת ומבקרת האמנות איליין פריד (Fried) דה קונינג, החל לעסוק בנושא המרכזי והמפורסם שלו - ציורי נשים אלימים וארוטיים (אישה יושבת (1940 ,

בין 1945-1940 עבד על הסדרה "מופשט בשחור לבן". אליאן עסקה הרבה בקידום אמנותו של דה קונינג. כשהיה בכך צורך היא יצרה קשרים עם מבקרי אמנות ותרמה לכך שקיבל ביקורת טובות. בעקבות כל זאת היא הפכה למבקרת אמנות בעצמה. היא לא כתבה על בעלה, אך הביקורות שלה על אמנים אחרים יצרו אקלים נוח לקבלת האמנות של דה קונינג.

ציורו מ-1950 "החפירה" נחשב לאחת מתמונות המפתח של האקספרסיוניזם המופשט. ב- 1951 זכה הציור במדליה ובפרס בתערוכה השישית של הציור והפיסול האמריקני.

בין 1951-1950 עבד האמן על סדרה נוספת של ציורי נשים. על המפורסם שבהם "אישה 1", 1950, הוא עבד במשך שנתיים. במקום פה הדביק לדמות הנשית שבציור מגזרת של חיוך נשי שגזר מכתב עת. השימוש בדימוי זה שמקורו בתרבות הפופולרית ביחד עם נושא האישה והעיסוק בארוטיקה מאפשר לראות בדה קונינג אחד המבשרים של הפופ ארט.

דה קונינג הוא צייר אקלקטי, וכך גם ראה את עצמו. ציורי הנשים שלו הושפעו מיצירותיהם של פיקסו (Picasso), מטיס (Matisse),  רובנס (Rubens) (צייר פלמי מן המאה השבע-עשרה).

יש מבקרים הגורסים כי דרך התמודדות של האמן עם העוצמה הנשית היא הפיכה הדרגתית של הנשים לנופים ("אישה כנוף", (1955) . מ- 1955 דמות האישה נבלעת בהדרגה בנוף. דה קונינג אמר כי "האישה היא נוף, ונוף הוא אישה (
דמות, 1977)

בין 1974-1969 פנה האמן למדיום חדש בעבורו - פיסול ("אשה יושבת על ספסל", 1972). בפסליו ניכרות השפעות של אוגוסט רודין (Rodin) ושל ג'אקומטי (Giacometti). בשנות השבעים החל דה קונינג סדרה חדשה "ללא כותרת" ("ללא כותרת", 1976)

היצירות האחרונות שלו הן שונות, לא אלימות, הקווים זורמים ונמשכים, הצבעים נקיים יותר, הרקע בהיר ("ללא כותרת 17", 1984). ייתכן שהשינוי מתקשר לחזרתה לחייו של אליאן פריד ב- 1976 (השניים נפרדו ב- 1954). היא התמודדה עם תלותו באלכוהול ועם ההתדרדרות המנטאלית שבאה כנראה בעקבות כך, וטיפלה בו עד מותה ב- 1989.

מקורות

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Lucie-Smith, E. (2000), Lives of the Great 20th Century Artists, Thames & Hudson, London.
Waldman, D. (1988), Willem de Kooning, Thames & Hudson, London.

 

כתבה: אלה טל

מתוך אתר ויקיפדיה
חפירה, 1950, שמן על בד, מתוך אתר artchive
אישה ואופניים, 1952 - 1953, שמן על בד, מתוך אתר Art 108
ללא כותרת 5, 1982, שמן על בד, מתוך אתר Art 108
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום