על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


דלוניי, רוברט Delaunay, Robert
1941-1885
עיצוב, ציור, תאטרון, מחול, מוזיקה
  • עיצוב
  • ציור
  • תאטרון
  • מחול
  • מוזיקה

רוברט דלוני נולד למשפחת בני אצולה בעיר שדה. בגיל שבע-עשרה הודיע על החלטתו להיות אמן ועזב לפריז. בפריז הוא החל ללמוד בסטודיו לעיצוב שהתמחה בעיצוב תפאורה לתאטרון. ייתכן שמכאן נובעת אהבתו של דלוני לציורים בממדים מונומנטליים. הסגנון המוקדם של דלוני הושפע מן האימפרסיוניסטים ("דיוקן עצמי עם הדפס יפני", 1905) ואחר כך מהניאו-אימפרסיוניסטים ("דיוקן של ווילהלם אודה", 1907). דלוני הציג ב-1904 לראשונה ב"סלון העצמאיים", וב- 1904 ו- 1906 ב"סלון הסתיו" .

ב- 1910 הוא התחתן עם האמנית סוניה דלוני (נולדה כשרה שטרן). סוניה הייתה יהודייה ממוצא רוסי. היא הייתה בת למשפחה מבוססת מאוד. הכספים שנשלחו ממשפחתה היוו בסיס כלכלי הולם לקיום בני הזוג.

החל ב- 1909 מתחילה התקופה הפורייה של רוברט דלוני: מופיעה סדרה של "סט. סברין" "(סט. סברין מס' 3", (1909 - הסדרה הראשונה הבוגרת שלו, המציגה לראשונה את הסגנון האישי שלו שבו באה לידי ביטוי התעניינותו באור ובקומפוזיציה דינמית. סדרה חשובה נוספת מאותה תקופה קשורה למגדל אייפל (1911-1910) המסמל את העיר המודרנית ("מגדל אייפל" ,( 1910  כבר בעבודותיו הראשונות מסתמנות שתי מגמות שהמשיכו לאורך חייו: קומפוזיציה צבעונית הבנויה על ניגודים ושימוש במעגלים כיסוד פורמאלי וכסמל קוסמי.

ב- 1911 וסילי קנדינסקי התרשם מאוד מעבודותיו דלוני והזמין אותו להציג בתערוכת "הפרש הכחול" הראשונה. הצלחתו הייתה רבה; עבודותיו נמכרו כבר בימים הראשונים שלאחר פתיחת התערוכה.

באופן כללי, סגנונו של האמן הושפע מזרם הקוביזם, אך היה צבעוני מאוד, בניגוד לביטויים הקוביסטיים של פיקסו ובראק.

ב- 1912 הפכו עבודותיו של רוברט דלוני למופשטות יותר ויותר (הסדרה "חלונות"). המשורר גיום אפולינר שראה את "חלונות" כינה את סגנונו של רוברט דלוני בשם "אורפיזם". ב"חלונות" מתייחס האמן לרעיון הרנסנסי (של אלברטי) הרואה את הציור כ"חלון למציאות". באותה השנה אף כותב דלוני את המניפסט שלו על אור, ובו הוא מסביר את הפילוסופיה שלו על אודות אמנות. ב- 1913 תורגם המניפסט לגרמנית (על ידי האמן פול קליי). "חלונות" השפיעו על אמנים כמו ליונל פיינינגר, מרק מאסקה (Macke) ואחרים. סדרה מופשטת אחרת - "צורות מעגליות" השפיעה על האמנים קנדינסקי, קופקה (Kupka) ואחרים.

ב- 1914, בגלל מחלת הבן, עברה משפחת דלוני לספרד ואחר כך לפורטוגל. ב- 1917, שנת המהפכה הבולשביקית ברוסיה, פסק תזרים הכספים ממשפחתה של סוניה, ובני הזוג דלוני היו זקוקים למקור פרנסה. הם באו במגע עם דייגילב, שמצבו היה דומה, וזה הזמין מבני הזוג תפאורה (מרוברט) ותלבושות (מסוניה) בעבור הבלט שלו "קליאופטרה". ב- 1920 חזרה משפחת דלוני לפריז, ויצרה קשרים עם חברי תנועות הדאדא והסוריאליזם.

החל בשנות השלושים הופכות עבודותיו של דלוני שוב למופשטות (בספרד ופורטוגל סגנונו היה פיגורטיבי), ייתכן שכתגובה למלחמת העולם הראשונה ("הצועני", 1916) (הסדרה "ריתמוס ללא סוף"). ב- 1939 מתדרדרת בריאותו, והוא חולה בסרטן. ב- 1941 הוא עובר ניתוח, וזמן קצר לאחריו נפטר.

הרטרוספקטיבה הגדולה הראשונה שלו אורגנה על ידי סוניה לאחר מותו, ב- 1946 בפריז.

 

מקורות

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Lucie-Smuth, E. (2000), Lives of the Great 20th century Artists, Thames & Hudson, London

 

כתבה: אלה טל

מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום