על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


דושאן, מרסל Duchamp, Marcel
1968-1887
ציור, פיסול, תאוריה
  • ציור
  • פיסול
  • תאוריה

צייר, פסל ותיאורטיקן צרפתי שבגישתו הקונספטואלית\המושגית כלפי האמנות ובתפיסתו החדשנית המבוססת על אבסורד, מקריות והומור השפיע באופן מכריע על אמנים רבים ועל תפיסות אמנותיות במאה העשרים.

דושאן נולד למשפחה אצילה בבלאנביל (Blainville), עיר קטנה בצרפת למשפחה אצולה. סבו, אחיו ואחותו עסקו באמנות. יחסיו עם האחות היו קרובים מאוד, וכנראה הניעו אותו לחיפושים והרהורים בנושאים הארוטיים. בגיל 15 הוא החל ללמוד ציור, ובגיל 20 נסע לפריז בעקבות אחיו האמנים. בפריז הוא למד ציור באקדמיה פרטית, אך לטענתו הקדיש יותר זמן ומחשבה לסנוקר מאשר ללימודי אמנות. בשנים 1910-1905 הוא עבד כגרפיקאי בעיתונים הומוריסטיים כדי לפרנס את עצמו. הוא הושפע בעבודותיו מן הזרמים שרווחו בזמנו; תחילה הושפע מן האימפרסיוניזם, ואחר כך הושפע מפול סזאן והפוביסטים. ציוריו הוצגו לראשונה ב-1909 ב"סלון של בלתי תלויים" וב"סלון סתיו". דושאן הושפע אף מאנשי רוח כמו המשורר גיום אפולינר ואמנים קוביסטיים ופוטוריסטיים.

בשנים 1912-1911 החל דושאן להתנתק מן הכללים האסתטיים והחברתיים. בהשפעת הקוביזם והפוטוריזם הוא צייר את "אישה עירומה יורדת במדרגות" (1911). בציור זה מועברת ביקורת על הזרמים המודרניים. הציור הוצג ב-1913 ב"תערוכת בית הנשק" בארצות הברית, ושם הוא התפרסם במסגרת השערורייה שעורר. לצופים השמרניים היה קשה לקבל את היצירה החדשנית של דושאן, ולכן הם קראו לה בלעג "פיצוץ בבית חרושת ללבנים".

בין השנים 1912 ל-1914 התרכז דושאן בשני מוטיבים עיקריים: מכונה וארוטיקה. היצירות האופייניות לאותה התקופה הן "הכלה" (1912) ו"מטחנת השוקולד" (1914).

חלק נכבד מיצירותיו של דושאן עוסק באסתטיקה של המכונה ובחקר אפקטים של תנועה. דרך יצירותיו הוא מציג שאלות על האמנות, על תפיסת המציאות ועל עולם התופעות, על האדם המודרני ועל יחסיו עם העולם הממוכן והמתועש.

ב-1913 מתעניין האמן בפילוסופיה של הנרי ברגסון, פילוסוף המוותר על טבעה הרגשי של האמנות ומעדיף את טבעה השכלתני. דושאן עוזב את הכלים והטכניקות המקובלות של הציור ומנסה ליצור אמנות חפה משיקולים אסתטיים. התוצאה היא ה"רדי מייד" הראשון "גלגל אופניים ושרפרף" (1913), ואחריו "כן לבקבוקים"
 (1914).

ב-1914 עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה עוזב דושאן לניו יורק לאחר שנמצא בלתי כשיר לגיוס. בניו יורק הוא הופך מיד למפורסם. הוא מתיידד עם האמנים פרנסיס פיקביה ומאן ריי, ויחדיו הם מהווים דמויות מפתח ב"דאדא" הניו-יורקי ומפרסמים כמה כתבי עת דאדאיסטיים.

ב-1915 הוא מתחיל את העבודה על יצירתו המורכבת והמסובכת ביותר": הכלה המופשטת על ידי רווקיה, אפילו" (1923-1915) .

ב-1917 גורם דושאן לשערורייה נוספת לאחר ש"האגודה לאמנים עצמאיים" בניו יורק שקבעה בחוקיה שהיא מוכנה להציג כל יצירת אמנות המוגשת לה, מסרבת לקבל לתערוכתה את יצירתו של דושאן  "המזרקה" (Fontain 1917) בטענה שזו אינה יצירת אמנות

ב-1918 נוסע דושאן לארגנטינה לתקופה של שנה. הוא עוסק בעיקר בשחמט. בעקבות עזיבתו קבוצת ה"דאדא" בניו יורק מתפרקת.

ב-1919 הוא חוזר לפריז ונפגש עם חברי קבוצת ה"דאדא" הפריזאית (ברטון, צארא, ארגון, אלואר). בתקופה זו מושלמת היצירה "L.H.O.O.Q.".

בתחילת שנות העשרים ממעיט דושאן לעסוק באמנות, ומקדיש את חייו בעיקר למשחק השחמט
 

 בשנת 1963, בהיותו בן 76, מתקיימת הרטרוספקטיבה הראשונה של דושאן במוזאון לאמנות בפסדנה שבקליפורניה.
על אף שלדושאן הייתה זיקה מסוימת לדאדא ולסוריאליזם, ועל אף שהוא תמך ברעיונות דאדאיסטים לאורך כל חייו והשתתף בתערוכות סוריאליסטיות שונות, יצירתו עומדת בייחודה ביחס לתנועות הללו. הוא השפיע על אמנים שהיו קרובים אליו כמו פיקביה ומאן ריי וגם על אמני הדורות הבאים, ביניהם ראושנברג, ג'אספר ג'ונס, אלן קאפרו, ריצ'רד המילטון, ראול האוסמן ואחרים. הוא דמות חשובה ביותר בזרמי אמנות אחדים, ביניהם מינימליזם, פופ ארט, ואמנות קונספטואלית
.

מקורות
הדס, נ' (1996), עיונים באמנות המאה העשרים, המרכז לחינוך הטכנולוגי, חולון, עמ' 251-241, 266-263.
אמנות בעידן הטכנולוגי, יח' 9, האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1982, עמ' 29-3.


Akiama, A. and others, The Dictionary of the Art History, Grove, New York, v. 9 

 

כתבה: אלה טל
 

מתוך אתר: roland wegerer
עירום יורד במדרגות מספר 2, 1912, שמן על בד, מתוך אתר Olga's Gallery, www.abcgallery.com
גלגל אופניים ושרפרף, 1913, רדי-מייד, מתוך אתר Olga's Gallery, www.abcgallery.com
הזכוכית הגדולה (הכלה מופשטת על ידי רווקיה אפילו, 1915/1923, טכניקה מעורבת, מתוך אתר Olga's Gallery, www.abcgallery.com
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום