על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


כיסא חשמלי, אנדי וורהול Electric Chair, Andy warhol
1963 ארה"ב

הדפס רשת, 208X269 ס"מ

וורהול החל לעסוק בדימוי של הכיסא החשמלי בשנת 1963, השנה שבה היו שתי ההוצאות להורג האחרונות במדינת ניו-יורק. הוא חזר ועסק בנושא שוב ושוב לאורך כל העשור הבא. הכיסא החשמלי של וורהול ריק וסתמי, ניצב במרכז חדר הוצאה להורג, גם הוא ריק. אין כל איזכור לדרמה האלימה המתרחשת בעת ההוצאה להורג, אך ריקנות החדר והכיסא הופכת בעצמה למטפורה למוות.

בכל הדפסי הכיסא החשמלי חוזרת אותה תמונה: כיסא הנמצא בכלא בניו-יורק, שבו ב- 13 בינואר 1953, בשיאה של המלחמה הקרה, הוצאו להורג ג'וליוס ואת'ל רוזנברג באשמת ריגול לטובת ברית המועצות. תצלום זה של הכיסא פורסם בכל עיתוני העולם ביום ההוצאה להורג.

הדפסי הכיסא החשמלי העלו את המודעות לעונש המוות  וגרמו לוויכוח ציבורי בנושא בכל רחבי ארצות הברית. הציורים, שהפכו לסמל מוכר ומקובל, מעלים שאלות קשות בנוגע למשיכה האנושית לצפייה בהוצאות להורג, וכן שאלות הנוגעות לתחומים חברתיים רחבים כגון גזע, דת, מין ועוד. זאת  כיוון שריקנות הכיסא מאפשרת לצופה למקם בתוכו דמויות שונות על-פי דמיונו, חינוכו ודיעותיו.

היצירה כוללת 15 חזרות על תצלום הכיסא הריק ומחדר ההוצאה להורג. ההדפסים הם בשחור לבן. בשלב מאוחר יותר יצר וורהול תמונות רבות של כיסא זה בצבעים רכים, העומדים בניגוד לנושא המתואר. ההדפסים זהים בקומפוזיציה ובנקודת המבט, ושונים רק בעוצמת התאורה שלהם.

על-פי וורהול כאשר אתה רואה אותו דימוי שוב ושוב, השפעתו הולכת ופוחתת. ואולם, התמונות של הכיסא החשמלי סותרות אמירה זו. החזרה על דימוי הכיסא היא כפי הנראה ניסיון להחליש את ההנאה מדימויי המוות החוזרים בעיתונות, אך היא גם מדגישה את המתנתו הריקה של הכיסא לקרבן הבא.

החזרה האובססיבית על צילום הכיסא מתייחסת לפרסום הבינלאומי של תצלום זה, והפיכת המוות למוצר מסחרי. וורהול נהג כך במקרים רבים (כמו ב"מרילין" למשל), שבהם הוא התייחס בציניות למסחור ולהפיכת כל דבר למוצר. במקרה זה המראה הסטרילי של הכיסא הריק מעיד על סצנת המוות שתתרחש בו, והשינוי בעוצמת התאורה מסמן מעבר זמן וציפייה. הכיסא נראה כישות בפני עצמה, הממתינה לקרבנה הבא.

מקורות וקישורים
אתר מוזיאון טייט
אתר warholprints
אתר warhol
אתר Social Science Reserch Network
אתר artbrokerage
אתר Jstor
אתר מוזיאון גוגנהיים

כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום