על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


אקספו 67' Expo 67
1967 מונטריאול, קנדה
היריד "אקספו 67" שהתקיים במונטריאול, התקיים במקביל ליום הולדתה המאה של קנדה כקונפדרציה. ביריד התארחו כחמישים מיליון איש, והשתתפו בה מעל לתשעים מדינות שיוצגו בביתנים שונים.

רבים מן הביתנים בלטו מבחינה אדריכלית, ביניהם מבנה "הכיפה הגאודזית" של האדריכל האמריקאי ריצ'רד בקמינסטר פולר. בביתנים אלה הוקרנו סרטים והוצגו מוצרים, יצירות אמנות ואמצעי תעמולה. אף על פי שמבנים מסוימים, כמו ביתן ברית המועצות דאז, פורקו מיד בתום האירוע, רובם המכריע של המבנים נשארו במקום עד אמצע שנות השמונים.

תערוכת "אקספו 67" לא קיבלה אישור מידי לביצועה. הממשלה הקנדית ביקשה מצרפת אישור לקיים את היריד אך נדחתה לטובת ברית המועצות. להוסיף העלויות הכלכליות הגבוהות שנדרשו לביצוע הפרויקט הרתיעו את ברית המועצות, וקנדה קיבלה את האישור המיוחל.

גם מיקומו של היריד היווה נושא לדיון. ראש עיריית מונטריאול הציע להרחיב את מתחם האירוע באמצעות הוספת אי מלאכותי לאי שבסיינט לורנס על יד מילוי הנהר הסמוך לאי המקורי בעשרים וחמישה מיליון טונות של אדמה. הבחירה באי שבסיינט לורנס הייתה אף היא בעלת משמעות היסטורית: המקום שימש נתיב סחר חשוב שחיבר בין קנדה והעולם.

המשמעות של היריד "אקספו 67" נעוצה בנושא המרכזי שהציג היריד - הצהרה ברורה ונהירה בדבר האופטימיזם ששרר באותה תקופה. "אדם ועולמו" הייתה הכותרת הראשית של האירוע, והיריד שאף לתאר כיצד האדם אוסף, מארגן ומשתמש במידע ובידע שלו על מנת לשפר את חייו, ואיך, כיצור חברתי, הוא שואף לחיות בשלום ובהרמוניה. הנושא חולק לחמש קטגוריות מרכזיות: האדם היוצר, האדם החוקר, האדם המפיק, האדם המספק והאדם והחברה. אלה חולקו לתת-קבוצות שקיבלו ביטוי בתצוגות של ציורים, פסלים, צילומים ועיצובים תעשייתיים.

המדינות שהשתתפו ביריד בנו את ביתניהן בעצמן, ובדרך זו ביטאו את התרבות והמנטליות הייחודיות לכל מדינה. הגישות השונות והמגוונות שנקטו האדריכלים בבניית הביתנים היו מפתיעות ומרתקות כל אחת בפני עצמה: הביתן הגרמני עוצב בצורת אוהל עשוי פלסטיק בעל חמש עשרה קומות. מבנה זה הוכיח כיצד רעיון וחומר יכולים לשנות את התפיסה העיצובית של מבנים מסוימים כמו אודיטוריום; הביתן הקנדי עוצב על ידי האדריכל משה ספדי. המבנה היה בנוי מ- 158 יחידות דיור שיצרו קומפוזיציה של קוביות בסגנון מודרני, מעוצבות באופן מודולרי על מנת להעניק פרטיות, אוויר צח, אור שמש ונועם פרברי בתוך סביבה אורבנית. המבנה היווה מעין הוכחה גרפית לכך שתיעוש תהליך הבנייה מאפשר לממש דרכים טובות וזולות יותר לאכלוס.

עוד בלט ביריד הביתן "האדם בקהילתו" שעוצב על ידי האדריכל ארתור צ'רלס אריקסון. הביתן הציע סביבה עדינה בתוך מבנה מגדל הבנוי כמין פגודה אשר הכילה ברכות מים וצמחייה.

יריד האקספו עודד גם את השתתפותם של תעשיות פרטיות ושל קבוצות מיוחדות, לדוגמה: ביתן נוצרי שהוקם על ידי שבע כנסיות נוצריות, ביתן של ארגון האומות המאוחדות, ביתן יהדות שמומן על ידי הקהילה היהודית בקנדה, ביתן נעורים ועוד.

יריד "אקספו 67" היה הצלחה גדולה, והוא תרם לשינוי יחסה העולם כלפי קנדה, וחשוב מכך, לשינוי השקפת האדם על עולמו.

מקורות

Expo 67 - Montreal World's Fair
US Pavilion at Expo '67 - Buckminster Fuller and Shoji Sadao - Great Buildings Online
EXPO '67


כתבה: גליה כהן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום