על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


עלי שלכת, מנשה קדישמן Falling Leaves, Kadishman
1999-1997 המוזיאון היהודי בברלין
פלדת קורטן 

היצירה "עלי שלכת" הוצגה לראשונה בשנת 1997 בגלריה ג'ולי מ. בתל אביב. למעלה מעשרת אלפים פרצופים, חתוכים בקרן לייזר מלוחות מתכת חלודה בעובי של 2 - 8 ס"מ המונחים בערימה חסרת סדר לרגלי הצופה. הפרצופים קטנים, מחצית הגודל הטבעי לערך, הפיות פעורים, זועקים, העיניים צרות והחלודה נראית כדם או כפגמים בעור. למרות הכובד הפיזי של הראשים הם נראים קלים ועדינים. מבט מקרוב מגלה שריטות וחריטות בסכין. כל ראש משאיר רושם חזק גם כשלעצמו. הדרך שבה הם מוצגים הופכת את הצופה לפעיל, כיוון שהוא חייב לדרוך עליהם. בניגוד לתחושה הרכה והשקטה של עלי שלכת, עלי השלכת הללו משמיעים חריקה חזקה, צרחות הכאב של המתים כשדורכים עליהם ומקשים על הצופה את ההתקדמות.

הדימוי של פנים ללא גוף כייצוג של קורבנות המלחמה הופיע אצל קדישמן לראשונה בשנת 1985, ביצירה "עמק העצבות". שם, הופיעו פרצופים מרחפים באוויר על גבי קנבס גדול והחליפו את עדר הכבשים של רועה בודדה היושבת על אחד מהם. הרועה מסמלת את האמן עצמו (שהיה רועה צאן בתחילת שנות החמישים של המאה ה-20) ואת האימהות ליד קברי הבנים. היצירה נוצרה בשנה שנוצרה היצירה "עקדת יצחק", והיא יוצרת קשר בין המיתוס התנ"כי, האמנות והמציאות.

מאז 1985 הפך הדימוי של הראשים לחלק בלתי נפרד מהמילון הצורני של קדישמן, והוא מופיע כמעט בכל יצירותיו, תמיד בהקשר של שכול ומות הבנים במלחמה. בכל היצירות העוסקות בעקדת יצחק מסמל הראש את יצחק המת, הבן שלא ניצל מהטבח. ביצירות אחרות, כמו היצירה "גולגולות", הממוקמת בכניסה ליד ושם, הראשים מסמלים את הילדים שלא שרדו את השואה.

כותרת היצירה "שלכת" מתייחסת לקומפוזיציה שבה מוצגים הראשים – תפזורת חסרת סדר הנראית כמו מצע מקרי של עלי שלכת הנופלים ונערמים על הקרקע. אך המושג "שלכת" מתקשר גם לאותו תהליך טבעי המתרחש בסתיו בעצים המשירים את העלים המתים לצורך צמיחה מחודשת. היצירה מציגה את החלקים שהשיר מעליו "עץ" האנושות במלחמות.

רבים יפרשו את היצירה בפירוש מידי בהקשר השואה, אחרים עם מלחמות ישראל. הקשרים אלו נכונים, אך נכונה גם הפרשנות המקשרת את היצירה עם קורבנות מלחמת העולם הראשונה, שבה נהרגו אלפים בכל יום, או עם מיתות המוניות באירופה של טרום העידן המודרני. ניתן גם לקשר את היצירה עם תולדות האמנות – כשכפול אינסופי של "הצעקה" של מונק, או של האישה הצועקת בסצנת המדרגות של סרגיי איזנשטיין בסרט "ספינת הקרב פוטיומקין", הפיות הפעורים בציוריו של פרנסיס ביקון ועוד. קדישמן מציג את רעיון המוות בכלליותו, בריבוי ובאנונימיות.

חשוב לקדישמן שהיצירה לא תיקרא רק בהקשר השואה, אלא בהקשר הרחב של כל הקורבנות והתקווה לעתיד טוב יותר לאחר החורף. הצעקה של קדישמן היא נגד חוסר האנושיות ובעד הזכות לחיות. כל הפנים חסרי הגוף צועקים "אין לנו עתיד יותר". וכך צעקתם נשמעת כהאשמה ולא כקריאה לעזרה. הם לא מבקשים רחמים, הם מזהירים: אל תשכחו אותנו או שגם אתם תהפכו קורבנות.

הפרשנות של היצירה תלויה גם בהקשר שבו היא מוצגת. במוזיאון היהודי בברלין היא מוצגת בחלל שאינו מאפשר כניסה לצופה ונראה כמעין נהר ראשים המזכיר את מראות הגופות מתצלומי מלחמת העולם השנייה. האדריכל דניאל ליבסקינד, שתכנן את המוזיאון, בנה סביבה מערך של חללים ריקים המשקיפים עליה ומדמים את החלל שהותירה אחריה יהדות אירופה.

למרות שהיצירה מציגה מוות וייאוש, השם "שלכת" מביע גם את התקווה לפריחה מחודשת ולאביב שיבוא לאחר החורף המתמשך. 

מקורות וקישורים
אתר הבית של האמן
אתר המוזיאון היהודי בברלין
אתר אנציקלופדיה Y-net
עפרת, ג., "העם דורש צדק אמנותי", אתר המחסן של גדעון
נצר, י., "ברלין מרכינה ראש", Y-net, 07/09/05
צלמונה, י., "100 שנות אמנות ישראלית", ירושלים, 2011.

Miron, D., Autumn Leaves, Menashe Kadishman, Shalechet, Heads and Sacrifices, Edizioni Charta, Milano, 1999, pp. 38 – 39.

Restany, P., Abraham's Weakness, Menashe Kadishman, Erets Moledet, Galerie im prediger Schwabisch Gmund, 2003, p. 14

Schneider, U., Shalechet, Menashe Kadishman, Shalechet, Heads and Sacrifices, Edizioni Charta, Milano, 1999, p. 35

Schwarz, A., Shalechet, Menashe Kadishman, Shalechet, Heads and Sacrifices, Edizioni Charta, Milano, 1999, p. 45

Scheps, M., falling leaves as Dialogue, Menashe Kadishman, Shalechet, Heads and Sacrifices, Edizioni Charta, Milano, 1999, p. 51 – 53.

Schneider, U., The Herd 1995-1999, Menashe Kadishman, Shalechet, Heads and Sacrifices, Edizioni Charta, Milano, 1999, p. 68

Schneider, U., Sacrifices, Menashe Kadishman, Shalechet, Heads and Sacrifices, Edizioni Charta, Milano, 1999, p. 91

Schneider. u, Menashe Kadishman. The narrator, Erets Moledet, Galerie im prediger Schwabisch Gmund, 2003, p. 16-20

Gunk, H., A., Motherland. Thoughts on an exhibition of works by Menashe Kadishman, Menashe Kadishman, Erets Moledet, Galerie im prediger Schwabisch Gmund, 2003, pp. 32 - 42

כתב: נעם טופלברג

עלי שלכת, מתוך אתר tumblr
עלי שלכת, מתוך אתר tumblr
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום