על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


דגל, ג'ספר ג'ונס Flag, Jasper Johns
1955-1945 ניו-יורק
שמן וקולאז' על בד, 107.3X154 ס"מ

"לילה אחד חלמתי שציירתי דגל אמריקאי גדול. בבוקר למחרת קמתי ויצאתי לקנות את החומרים הדרושים לכך". החומרים שקנה ג'ספר ג'ונס, ממבשרי אמנות הפופ, היו שלושה בדים, אותם מתח על גבי דיקט, רצועות עיתון וצבע העשוי שעווה מותכת ופיגמנט, היוצר גושים במריחה. את רצועות העיתון ניתן לראות מתחת לפסים ולכוכבים.

הדגל האמריקאי הוא סמל המוכר לכל אדם, אך הדגל של ג'ונס, הנראה כהעתקה מדויקת במבט ראשון, מלא בגושים ושכבות המזמנים בדיקה מעמיקה וביקורתית של הסמל הבנאלי. הדמיון לחפץ המקורי מחד והשכבתיות מאידך, גרמו לאחד ממבקרי האמנות של התקופה לשאול את השאלה המתבקשת – האם זה דגל או ציור? 

התשובה לשאלה זו עומדת בבסיס הרעיונות האמנותיים של אמנות הפופ בכלל וג'ונס בפרט. כאשר צייר את הדגל הראשון שלו, נשלט עולם האמנות האמריקאי על ידי האקספרסיוניזם המופשט של אסכולת ניו-יורק. על פי תפיסתם של אמנים אלו, הבד הוא כזירה חופשית עליה מבצע האמן סדרה של פעולות המביעות באופן מופשט את תחושותיו האישיות. ג'ונס לעומת זאת מצייר חפץ מוכר, בנאלי ויום-יומי. לטענתו, העובדה כי לא היה עסוק בעיצוב החפץ אותו צייר שחררה אותו לעבודה ברמות עמוקות יותר.

הצבע בו השתמש יצר מגע אישי והותיר את נגיעות יד האמן על הבד. בכך מתייחס ג'ונס למסורת של האקספרסיוניזם המופשט. את הצבע הניח על גבי פיסות עיתון, כך שנוצרה שכבת משמעות נוספת של טקסט מתחת לצבע. באמצעים אלו, יצר ג'ונס אובייקט המבטא בו זמנית את אישיות ודעותיו של האמן אך הוא גם ציבורי וכללי.

כאשר מתבוננים בדגל מקרוב ניתן לקרא (אם כי בקושי רב) את הכתוב בעיתונים. התאריכים שעל העיתונים הופכים את הסמל הלאומי האמריקאי לממוקם בשנות החמישים של המאה העשרים ובכך מקשרים אותו לאירועים היסטוריים. התקופה היא תקופת המקארתיזם ותחילת המלחמה הקרה בה סימל הדגל הלאומי את הצנזורה ואת המלחמה הפוליטית בין גוש המזרח למערב, שניהם מושאים לביקורת של האמן.

התשובה אם כן, לשאלת המבקר: "האם זה דגל או ציור", היא שהחפץ שיצר ג'ונס הוא שני הדברים בו זמנית. בבחירה של חפץ כמו הדגל, ממקד ג'ונס את הצופה במשמעויות השונות של הדגל כחפץ מוכר ושל הטיפול האמנותי בו. עם זאת, הניתוח האמנותי אינו עוסק בשאלת הקומפוזיציה, תפיסת החלל, בחירת הצבעים, האור וכדומה, כיוון שאלו נתונים מראש בחפץ עצמו. לעומת זאת, מאפשר הניתוח לרדת לעמקן של משמעויות בפרטים הקטנים, החורגים מהחפץ המוכר – היותר מונח על גבי לוח קשיח ולא מתנפנף, העיתונים ברקע, והצבעוניות ה"מלוכלכת" והגושית. 

מקורות וקישורים
אתר מוזיאון המטרופוליטן
אתר המוזיאון לאמנות מודרנית ניו-יורק (מומה)
אתר The Walker Art Center
The LA County Museum of Art אתר
אתר jasper johns
אתר הגלריה הלאומית וושינגטון
אתר The Fine Art Blog
אתר About
אתר The Art Story
אתר אוניברסיטת רטפורד

כתב: נעם טופלברג

דגל, מתוך אתר המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו-יורק
דגל, מתוך אתר המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו-יורק
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום