על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


המניפסטים הפוטוריסטיים The Futurist Manifestos
1914-1908 איטליה
הזרם הפוטוריסטי נוסד באיטליה בעשור הראשון של המאה העשרים. התנועה הוקמה כדי לתת ביטוי לדופק החיים המודרני. היא דחתה את התרבות האיטלקית הקלסית (רומית) ואת תרבות הרנסנס, והציעה במקומם תרבות חדשה ואסתטיקה (תורת היופי) חדשה המבוססת על המדע, עולם המכונה ומהירות התנועה. התנועה הפוטוריסטית החלה כתנועה ספרותית אך עד מהרה כללה גם ציור, פיסול, אדריכלות וצילום.

"המניפסט הפוטוריסטי הראשון" פורסם ב-1908 על ידי המשורר האיטלקי מארינטי. מארינטי כתב כי מעתה ואילך כל יצירה או פעולה חדשה יתבססו על היופי החדש - "היופי של המהירות". מארינטי אף טען כי כדי להתקדם יש צורך להתנתק מתרבות העבר ולשם כך יש להרוס את המוזאונים, הספריות והאקדמיות.

דבריו של מארינטי התקבלו בהתלהבות על ידי קבוצת אמנים צעירים שהתיישבו במילנו (איטליה): אומברטו בוצ'וני, לואיג'י רוסולו וקארלו קארה. הם הציעו ליישם את רעיונותיו בתחום האמנות החזותית.

ב-1910 הופיע "המניפסט של הציור הפוטוריסטי". המניפסט נכתב על ידי הציירים ג'ינו סבריני וג'אקומו באלה. הם הצהירו על ערכים אמנותיים חדשים בשפה בוטה ואלימה. הם קראו להתקוממות כנגד הערצת אמנות העבר המטופחת והמשומרת במוזאונים.

לאחר הופעת "המניפסט של הציור הפוטוריסטי" כתב בוצ'וני את "המניפסט הטכני של הציור הפוטוריסטי", (1910). המניפסט נועד לציירים, והוא כלל הוראות מעשיות ליישום הרעיונות שפורסמו ב"מניפסט של הציור הפוטוריסטי". בשנת 1912 כתב בוצ'יוני את "המניפסט הטכני של הפיסול".

הפוטוריסטים דחו את הציור הראליסטי המסורתי - "אתמול הוא בחזקת שקר היום", כתבו - ובמקומו הציעו "ריגוש דינמי" בתנועה. הם האמינו כי מהות חיי הקדמה בתקופתם היא בתנועה המהירה, בדינמיקה של ההרס ובדינמיקה של המלחמה. חברי התנועה היו נלהבים למלחמה, ומאוחר יותר והתחברו אידאולוגית לתנועה הפשיסטית.

התנועה הפיזית מתורגמת בציור לשכפול האובייקטים והדמויות המתוארות ("לסוס דוהר אין ארבע רגליים אלא עשרים"), והיא מיוצגת על-ידי קווי כוח המבטאים אנרגיה דינמית. בחיפוש אחר שפה אמנותית חדשה הפוטוריסטים פנו תחילה לדיביזיוניזם ואחר כך לקוביזם. הם לא התעניינו בהצגה הקוביסטית של המבנה הפנימי של האובייקט אלא רק שאלו ממנו את הסממנים החיצוניים: קצעים, האחדה של האובייקט והרקע, השטחה.

הפוטוריסטים הציעו גם תורת צבע חדשה שתגרום לצבעים "לשיר ולצעוק על הבד". באמצעות האמנות הם ביקשו לשנות את החברה, ואמנם בעבודתם מופיעים נושאים חברתיים ועירוניים. הערצת הטכנולוגיה באה לידי ביטוי בהופעת נושאים כמו אור חשמלי, מכונה, רכבת.

התנועה הפוטוריסטית התפרקה עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. כמה מחבריה נהרגו בשדה הקרב, ואחרים התחברו לתנועתו של מוסוליני ואף שירתו אותה בבנייה ובאמנות.

מקורות
הדס, נורית, (1996), עיונים באמנות המאה העשרים, המרכז לחינוך טכנולוגי, חולון.
אמנות בעידן הטכנולוגי, האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1982.

Akiama, A. and others, The Dictionary of the Art History, Grove, New York.


כתבה: אלה טל
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום