על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


גרבוז, יאיר Garbuz, Yair
1945
עיצוב, ציור, תאוריה
  • עיצוב
  • ציור
  • תאוריה

יאיר גרבוז נולד בישראל ב- 1945. עד גיל 14 הוא גדל בגבעתיים, לאחר מכן עבר להתגורר בקיבוץ כפר החורש, אך לא מצא שם עבודה שהתאימה לו, ונתפס בעיני חבריו כבטלן. כיום גרבוז מוכר לציבור הרחב בעיקר בזכות ספרו "תמיד פולני", שפורסם ב-1989.

גרבוז למד ציור במדרשה אצל רפי לביא. במהלך שנות השישים והשבעים השתתף גרבוז בפעילות של קבוצת 10+, קבוצה שהקימו אמנים תל-אביביים. הם הציגו יחדיו בתערוכות, חוו במשותף את ההתלבטות האמביוולנטית בהתייחסותם למיתוסים המקודשים של הוריהם (מיתוסים ציוניים לאומיים, למשל), ועסקו בשאלות של אמנות לאומית מול אמנות בינלאומית ואמנות מופשטת מול אמנות תוכנית. למשל, בתערוכה של קבוצת 10+ בסוף 1967, שעסקה בעירום, הציג גרבוז צילומי נערות מדפי שבועונים, שאותם כיסה במתכת דקה. במהלך לימודיו הוא התנתק מההפשטה הצורנית, דבק בתוכן והפך אותו לצורה. יצירותיו הן קולאז'ים של צילומי אובייקטים וכתוביות מודפסות, משולבים בקו ובצבע, היוצרים קומפוזיציה של תכנים בעלי משמעויות אישיות, תרבותיות וחברתיות. היצירות מקבלות ביטוי אמנותי "פשוט", רחוק מכל סממן של דקורטיביות: חומרים דלים - עץ לבוד משמש מצע לציור, צבע לבן במריחות גסות ואותיות שמועתקות בלטראסט ובגימור גס. גרבוז משתמש בטקסט הכתוב כמרכיב מושגי ביצירת האמנות. מילים ומשפטים הופכים את הציור ליצירה נרטיבית. דוגמה טובה לכך, הן שתי עבודות משנות השמונים: "פיקסו" ו"משלה".

גרבוז הוא איש של ניגודים וריבוי תפיסות עולם. כפוסט-מודרניסט הוא מציג לפני הצופה עולם עמוס בציטוטים ומלא בסתירות. כמודרניסט, נצר למסורת 10+, הוא עוסק בפרובוקציה כאוונגרד. כאמן מובהק של שנות השבעים עניינו בעיקור מיתוסים: קעקוע דוגמות המיתוס הציוני הסוציאליסטי הבן גוריוני. ואולם, כאמן על סף שנות השמונים גרבוז, לא רק קעקע מיתוסים אלא עסק בריבוי מיתוסים. כל שבירת מיתוס מגלה מאחוריה מיתוס אחר.

כיום גרבוז עומד בראש המדרשה לאמנות בית-ברל, צייר פעיל ומוכר, ועוסק בתחומים שונים של אמנות. בשנת 2000 הוא פרסם ספר נוסף - "כל הסיכויים שבקרוב תעבור כאן רכבת" (הוצאת עם עובד), המשמש מעין תיק עבודות שלו כצייר, אמן קולאז'ים, קולנוען אוונגרדי, מרצה וסטיריקן.

כצייר גרבוז הוא בעיקר אמן של קו, כשהצבע משמש לו כרקע. בחלק מיצירותיו יש מתח בין הרישום והדימוי התוכני ובין כתמי צבע מופשטים. ציוריו נדמים לסרטי אנימציה אוונגרדיים המורכבים מקטעי דימויים סיפוריים שנזרקו על הבד. היצירות עשויות במגוון טכניקות מעורבות: עיפרון, פחם, פנדה, צבעי מים, דיו ואקריליק. למרות היותו בראש ובראשונה אמן פלסטי, מורגשת ביצירותיו הנוכחות של המילה הכתובה, של הסיפור.

יצירות לדוגמה:
שלט חוצות לפרסום המדרשה לאמנות, 2005  תמונה פרובוקטיבית זו, פורסמה בכלי מדיה שונים בארץ. תוכנה עלול לעורר מחלוקת ולפגוע ברגשות!
<תאריך כניסה לאתר 25.12.06>
מתוך סדרת עצובים כפזמונים, שמן על לוח עץ, 1998
<תאריך כניסה לאתר 25.12.06>


גרבוז, ילד מזדקן, מעיד על עצמו שהוא "היה אינפנטיל ונותר כזה עד היום", כיוון שבילדותו לא נתנו לו להיות זקן. (אבידר, ת., "בסולם האושר מ-1 עד-10 אני במקום ה-11", מעריב, נשים, 23/10/2000, עמ' 7). וידידו הטוב, הפסל יעקב דורצ'ין מוסיף: "אתה רוצה להגיע לכך שכאשר סוף-סוף יאשפזו אותך תוכל להגיד שאתה ידעת ראשון, עובדה שהכול מתועד אצלך בספרים ובעבודות" (אבידר, ת., "בסולם האושר מ-1 עד-10 אני במקום ה-11", מעריב, נשים, 23/10/2000, עמ' 6).

כתב: נעם טופלברג

מקורות

אבידר, ת., "בסולם האושר מ-1 עד-10 אני במקום ה-11", מעריב, נשים, 23/10/2000, עמ' 6-7.
צור, ע., "ילד מזדקן", הארץ, 02/06/2000, עמ' ב' 19.
עפרת, ג., ביקורי אמנות פרקים על אמנים ישראלים, הספריה הציונית, 2005, עמ' 448 – 455.
רווין יורם, אמנות ישראלית בבנק דיסקונט לישראל, כתר, ירושלים, תשנ"ו.

קישורים
דברי גרבוז כיו"ר הנהלת המדרשה
אתר ממשלתי הנותן מידע לגבי זוכי פרס א.מ.ת
רועי רוזן "בשבח הפטפוט", סטודיו, גליון 119, 2001
ארכיון לאמנות ישראלית, מוזיאון ישראל
בית ברל

מתוך אתר isracast
פיקסו, טכניקה מעורבת, שנות השמונים, מתוך אתר העמק
שלג על הים התיכון, דיפטיך, טכניקה מעורבת על לביד, 1986, מתוך אתר מוזיאוני חיפה
פעמיים ח"י, טכניקה מעורבת על דיקט, 2005, מתוך אתר מוזיאון גוטמן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום