על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


גולן נחמה Golan Nechama
1946
ציור, פיסול, וידאו ארט, צילום
  • ציור
  • פיסול
  • וידאו
  • צילום
נחמה גולן אמנית פיסול, מיצב וצילום, חזרה בתשובה לאחר לימודיה במכון אבני בשנות השמונים של המאה ה-20. תהליך החזרה בתשובה העלה אצלה שאלות מהותיות לגבי עיסוקה באמנות: "במקום של ההבנה את האמנות מתקיימת אצלי תמיד שאלה שנשארת תלויה באוויר 'עד כמה כל העשייה האמנותית היא בגדר עבודה זרה?' זו שאלה שכאישה דתייה יש לבחון ולברר אותה. בסופו של דבר, אמנות היא עיסוק בעצמיות ובביטויה, וזה מצב שנוגד את המחשבה הדתית. אבל אני גם לא ממש יכולה להתגבר על עצמי. זה חלק ממני".

כתוצאה משאלות אלו הפסיקה ליצור למשך חמש שנים ואז החליטה לחזור ליצירה: "אני באתי אל הדת 'כאילו' מבחירה חופשית, אני אומרת כאילו כי אני מאמינה שהבחירות שלנו הן הדבר הכי לא חופשי שיש. אבל משום כך אני לא חלק משום קונוונציה של חינוך או חברה שאני מחויבת כלפיה. זה משאיר אותי הרבה יותר פתוחה. האמנות מושתתת על כך שכל הגדרה שאת מכוונת מגיעה ישר עם תו תוקף של זמן מאוד קצר. את מתקדמת בכך שאת פוסלת את האיזמים הישנים. הדת היא שמרנית, מלשון לשמר, עד כדי כך שלפעמים אנשים לא עוסקים בעיקרה כי אם בשימורה". (ערמון, א. א., "ביקור בסטודיו של נחמה גולן" עכבר העיר, 11/12/09)
 
כיום גולן היא אחת היוצרות הדתיות המרכזיות בישראל. היא מתגוררת בבני ברק ויוצרת בסטודיו בביתה. יצירתה עוסקת בנושאים טעונים כמו פמיניזם במגזר הדתי, מערכת היחסים המורכבת בין נשיות ודתיות, ישראליות ודתיות וכדומה.

ביצירתה היא עושה שימוש רב בטקסטים כתובים ומחיקתם. לטקסט הכתוב תפקיד מרכזי בתרבות היהודית והוא מזוהה עם האל, עם הבריאה ועם העם היהודי בכלל. גולן משתמשת בטקסט ברוב יצירותיה, למשל ביצירות "שתלכי בדרכים טובות" (2003), "מדרש חווה" (2001), "קדושה-קדשה" (2012) ועוד. האותיות העבריות נוכחות בעבודות של גולן, בין אם באופן ממשי ובין אם ברעיון בלבד, כפי שמסבירה הדסה גורוחובסקי, אוצרת התערוכה "מן הצלע – טעימות" על היצירה "פרקי תהילים": "בלוחות הקרמיקה של גולן מוחלפות האותיות בחורים, הצורה הגרפית של האות אמנם אינה מתקיימת, אבל החלל מכיל את האנרגיה העצורה במילה. האותיות החלולות מסמלות סוד שלא נגלה, כוח רוחני שמתקיים באות העברית שאינו מיוצג על-ידי הצורה הגרפית". (שפרבר, ד., "הגולם קם מאוצרו", אתר מארב, 05/07/09
 

לעיתים גולן עוסקת ביצירה רק במילה אחת, כמו אמת או שפה, ולעיתים בטקסטים ארוכים, אפילו ספרים שלמים. לעיתים הטקסט קריא ולעיתים מחוק, מכוסה או חסר. הטקסט יכול להיות דתי או חילוני, ציבורי או אישי, שירה או פרוזה. סתירות אלו הן חלק מרכזי ביצירתה, הבוחנת את הגבולות בין קודש ובין חול, בין אמונה ובין חילוניות, בין אמת ובין שקר, בין חומר ובין רוח ועוד.

גולן משתמשת ביצירותיה במגוון רחב של חומרים, החל מחפצי רדי-מייד שונים, חומרים תעשייתיים כמו פלסטיק וזכוכית ועד לחומרים מסורתיים כגון קרמיקה, נייר ובד. היא אינה מעדיפה חומר אחד על משנהו, ורואה בכל חומר כלי לגיטימי להעברת הרעיון. התייחסותה לחומר דומה להתייחסותה לטכניקה. גם כאן היא עושה שימוש במגוון רחב של טכניקות, בין אם מסורתיות כמו רישום, ציור ופיסול, ובין אם מודרניות כמו צילום ועבודת מחשב.

הנושא המרכזי ביצירתה של גולן הוא מקומה, תפקידה ומעמדה של האישה בתרבות היהודית. השאלה המרכזית העולה מיצירותיה היא עד כמה האישה היא ישות המגדירה את עצמה ועד כמה היא מוגדרת על ידי החברה הגברית. השאלות שהיא מציבה מעוררות תגובות מעורבות הן במגזר הדתי והן בחילוני, כיוון שהן נוגעות במרכז העצבים של יחסי הכוח שבין גברים ונשים בכלל.   

תודה מיוחדת לאמנית על הארותיה והערותיה

מקורות וקישורים
ערמון, א. א., "ביקור בסטודיו של נחמה גולן" עכבר העיר, 11/12/09
פנחס-כהן, ח., "המיצב כ"מקום" לשיח או מטאפורה תרבותית" באתר Artportal
פנחס-כהן, ח., "אוהל משלה"
שפרבר, ד., "אוהל משלה": מיצירותיה של נחמה גולן, באתר קולך, 07/11/08
שפרבר, ד., "יום שהוא לא יום ולא לילה", באתר ערב רב, 26/06/11
(
מתוך קטלוג התערוכה ("קונטרס"): נחמה גולן, "בין הזמנים", בית האמנים, תל-אביב, 2011)
שפרבר, ד., "הגולם קם מאוצרו", אתר מארב, 05/07/09
אתר Art-text
אתר Artportal
אתר מט"ח
אתר מוזיאון עין חרוד
אתר Telavivcity
שפרבר, ד., "בניין וקניין יחסי יהדות-איסלאם ביצירתן של שלוש אמניות דתיות", מקראי קודש, מועדי ישראל והאמנות היהודית העכשווית, עמ' 118 – 124, ללא שנה.

כתב: נעם טופלברג

נחמה גולן, צילום: בוריס כרמי, באדיבות האמנית
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום