על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


הגולם, ניקי דה סנט-פאל Golem, Niki De Saint Phall
1972-1971 פארק רבינוביץ', קריית היובל, ירושלים

900X1400X1600 ס"מ

האמנית הצרפתייה ניקי דה סנט פאל קיבלה בשנת 1971 הזמנה מעיריית ירושלים להקים פרויקט פיסולי ארכיטקטוני לילדים בפארק רבינוביץ' שבקריית היובל. העבודה הושלמה במהלך 1972, והאמנית נעזרה באמן ז'אן טינגלי (Tinguely) כיועץ. היצירה זכתה לשם "הגולם", שם בעל משמעויות קבליות עמוקות. 

במהלך שנות השבעים של המאה ה-20 עסקה סנט פאל בסדרת ראשי ענק. נושא נוסף החביב עליה הוא מפלצות ויצורים אגדתיים, ושני הנושאים באים לידי ביטוי בפסל זה. הפסל הוא מגלשה – משחק ילדים. הוא עשוי צורות ביומורפיות שכמו צומחות באופן אורגני מן הקרקע ויוצרות צורה כללית של פנים מפלצתיות ופה גדול יורק לשונות אש, המשמשות כמגלשות. לפסל שתי קומות. הקומה התחתונה היא מערה חשוכה שאליה ניתן להיכנס, והקומה השנייה היא חלל סגור שאליו מטפסים באמצעות סולם מאחור. מתוך חלל זה ניתן לגלוש במגלשות החוצה אל האור. צבעי הפסל הם לבן מפוספס בשחור ובאדום.

הפסל בנוי פיברגלס – חומר תעשייתי המבוסס על עיבוד של חול. כך הפסל, הצומח מן החול ומורכב מחול, מתייחס לאגדת הגולם מפראג שגם הוא הוקם מעפר, ממש כמו האדם עצמו. הפסל גדול ומפחיד (לפחות בעיניהם של ילדים קטנים, קהל היעד המרכזי שלו). צורתו הביומורפית נותנת תחושה שהוא בתנועה וממשיך להתפתח. צבעיו בולטים וחזקים, והצבע האדום בולט במיוחד על רקע הלבן והשחור.

הפסל ממוקם במרכזה של רחבה חשופה מעצים, כך שבשעות היום האור הנופל עליו חזק וישיר, ומגביר את ההבדלים בין אור לחושך הנוצרים בתוך חללי הפסל. מטרת הפסל היא לגרום לילדים להתמודד דרך משחק עם הפחדים ממפלצות ומחושך.

הפרשנות העיקרית לפסל קשורה בנושאי נשיות ופריון בהם עסקה האמנית רבות. הנשים שלה עבות בשר ומזכירות אלות פריחון קדמוניות. הן צבועות לרוב בצבעים עליזים ההוכים את נוכחותן לנעימה. פסל זה עוסק גם הוא ברחם הנשית ובלידה, דימוי הבא לידי ביטוי בכניסה והיציאה של הילדים אל תוך ומתוך הפסל. 

כאמור שם היצירה קשור בסיפור הקבלי של הגולם מפראג, יצור מפחיד שברא ר' יהודה ליווה, המהר"ל מפראג, בן המאה ה-16. לפי הסיפור נברא הגולם כדי להטיל אימה על הגויים ולמנוע מזימת עלילת דם שתכננו. מידי ערב שבת הוציא הרב את רוח החיים מהיצור כדי שלא יחלל שבת, אלא שבערב שבת אחד שכח הרב לעשות כך והגולם החל להשתולל, חילל את השבת וסיכן את חיי תושבי העיר. הרב רדף אחרי הגולם המשתולל, הוציא ממנו את רוח החיים וניפץ אותו לרסיסים.

פרשנות נוספת לפסל היא פרשנות פמיניסטית – הפסל מגלם דמות אישה, מפחידה וכוחנית, הפוכה לאידיאל המערבי המקובל של שבריריות ורכות. עם זאת, הדמות נוזלית ורכה, מאפשרת משחק ומזמינה את הילדים להשתעשע עמה.

מקורות וקישורים
אתר המומה
אתר terminartors
ויקיפדיה
אתר הבית של האמנית
אתר fembio
אתר answers
אתר עיריית ירושלים

כתב: נעם טופלברג

הגולם, צילום תמר כרמי
הגולם, צילום תמר כרמי
הגולם, מתוך אתר Cafe The Marker
הגולם, מתוך אתר Cafe The Marker
הגולם, צד אחורי, צילום תמר כרמי
הגולם, צד אחורי, צילום תמר כרמי
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום