על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


רישומי הכנה לגרניקה, פבלו פיקסו Gurnica Skatches, Pablo Picasso
1937 מוזיאון פיקסו, מדריד
עיפרון על נייר 21X27 ס"מ 

השמועות על הטבח בעיירה גרניקה הגיעו לפריז בסוף חודש אפריל 1937, ובאחד במאי יצאו יותר ממיליון מפגינים לרחובות להביע את מחאתם על האירועים. בעיתונים התפרסמו תמונות מההרס בעיירה ופיקאסו, שהשתתף בהפגנות, נדהם לראות את הצילומים הקשים. הוא עזב את ההפגנה ומיהר לסטודיו שלו, שם החל מיד ברישום הסקיצות ליצירת המחאה הגדולה ביותר שלו, "הגרניקה".   

בדיקת הרישומים מעלה כי למן הרגע הראשון בחר פיקאסו שלא לייצג את הזוועה באופן ריאליסטי או רומנטי. הדמויות הסכימתיות הולכות ומתגבשות מרישום לרישום, כאשר האמן בודק את תנוחותיהן ומיקומם בקומפוזיציה. תהליך העבודה נמשך כשלושה חודשים עד לסיום היצירה המוגמרת.

הרישום הראשון, שצויר עוד באותו היום (האחד במאי 1937), מציג דמויות שכבר תוארו ביצירות קודמות של האמן. דמויות אלו לוטשו ברישומים הבאים שוב ושוב. רבים מהרישומים הם אקספרסיביים יותר מהציור הסופי. מצב זה הגיוני כיוון שהרישומים הם אישיים וקטנים, בעוד היצירה הסופית גדולה ומיועדת לקהל רב. כך לדוגמה, באחת מהסקיצות מודבקת קווצת שיער של דורה מאר, אהובתו של פיקאסו באותה תקופה. האפקט הנוצר ברישום הקטן היה הולך לאיבוד ביצירה המוגמרת. 

באחד הרישומים רשם פיקאסו שתי דמויות מרכזיות שיופיעו ביצירה הסופית בנפרד ובמקומות שונים בקומפוזיציה: מצד ימין למעלה דמות האישה האוחזת בתינוק מת בידיה, ומשמאל למטה דמות הסוס. האישה מצוירת במלואה, בתנוחה המשלבת שתי דמויות ביצירה הסופית – האישה עצמה, ודמות האישה הנסה מימין לשמאל (הממוקמת ביצירה הסופית בצד ימין למטה). התינוק המת מוחזק הפוך ביחס ליצירה הסופית. הסוס מתואר באופן חלקי בלבד, ללא הפירוק הקוביסטי המאפיין את היצירה הסופית. פלג גופו העליון מודגש, והמחצית האחורית של גופו נמצאת מחוץ לקומפוזיציה.

ברישום ניכרת הבדיקה והחקירה של פיקאסו את הדמויות. בדמות האישה ניתן לראות זאת בהצללות המרושלות יחסית, שנועדו רק כדי להעניק לה משקל ולמנוע ריחוף על-גבי הנייר, מבלי להתייחס באופן מדויק לצורות ולתנוחה. השוואה עם היצירה הסופית מבהירה כי נעשה כאן שילוב בין שתי דמויות, שלבסוף הופרדו. עם זאת, עוצמת הלחיצה על העיפרון מבהירה כי בסקיצה זו בדק פיקאסו לעומק את דמות האישה כולה ואת תנוחתה. לעומת זאת, בדמות הסוס ניכר כי עיקר עניינו של האמן היה בתנוחת הצוואר ובהבעת הפנים. ניתן להסיק זאת על-פי חיתוך הגוף על-ידי הקומפוזיציה ועל-פי שינויי הלחץ על העיפרון – באזור הצוואר והראש ניכר לחץ רב וריבוי פרטים, לעומת זאת הרגליים הקדמיות מצוירות ברישול, בסכימתיות ובנגיעה מהירה בלבד. נראה כי פיקאסו התעניין במיוחד בתנוחה המעוקמת של הצוואר ובשיניים הבולטות והמאיימות של הסוס, שיניים שהוחלפו ביצירה הסופית בלשון מחודדת הפורצת כמו חרב מתוך הפה. 

רישומי הכנה נחשבים למקור האמין ביותר לבדיקת תהליך החשיבה של האמן בתכנון היצירה. במחקר מתנהל ויכוח אם רישומי ההכנה לגרניקה של פיקאסו מציגים תהליך של ניסוי וטעייה או תהליך שיטתי ומבוקר המודע מראש להתפתחותו. המסקנה המקובלת היא שהתהליך היה של ניסוי וטעייה, תוך בדיקה מקרית של המוטיבים השונים ביצירה. מכאן נובע כי היצירה הסופית הוא פרי איסוף הדרגתי של חומרים.

מקורות וקישורים
אתר PBS
אתר informaworld
אתר ledorfineart
אתר אוניברסיטת טקסס
אתר homeschoolonline

 Ambrosio Chiara, Iconicity and Network Thinking in Picasso's Guernica: A study of Creativity Across The Bounderies, University of London, 2007

כתב: נעם טופלברג

רישום הכנה לגרניקה מספר 1, פבלו פיקסו, מתוך אתר the slide projector
רישום הכנה לגרניקה מספר 1, פבלו פיקסו, מתוך אתר the slide projector
סקיצה לגרניקה, 1937, צילום תמר כרמי
סקיצה לגרניקה, 1937, צילום תמר כרמי
סקיצה לגרניקה, פבלו פיקסו, 1937, צילום תמר כרמי
סקיצה לגרניקה, פבלו פיקסו, 1937, צילום תמר כרמי
רישום הכנה לגרניקה מספר 15, פבלו פיקסו, מתוך אתר the slide projector
רישום הכנה לגרניקה מספר 15, פבלו פיקסו, מתוך אתר the slide projector
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום