על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ללא כותרת (הגר), עדי נס Untitled (Hagar), Adi Nes
2005 מוזיאון ישראל, ירושלים

צילום, 100X100 ס"מ-מהדורה של 10, 140X140 ס"מ-מהדורה של 5

"הרגשתי שאם אני חי ועובד פה, אני חייב לשקף גם את המצב הזה. חשבתי מה בעצם נשאר מהזהות שלי ומהזהות של המקום לאחר שהכול מתפורר. בדרך כלל אני עוסק בבנייה של זהות גברית, ישראלית; הפעם החלטתי לעסוק באנשים שאיבדו את זהותם. במשך העבודה על הסדרה חשבתי שמה שנשאר אחרי שהכול מתפורר, הסיבה היחידה לקיום שלנו פה, הוא החיבור ליהדות. כשסיימתי את הפרויקט הבנתי שגם זה עלול להתפורר ומה שנשאר קשור לאנושיות, שגם זה נמצא בלב התנ"ך והיהדות. כך נוצרה בעצם סדרה של תמונות שמדברת על הקיום האנושי, שעוסקת בקיום האנושי דרך הנרטיב שמוכר לנו מהתנ"ך".

כך הסביר הצלם האמן עדי נס את עיסוקו החברתי בדמויות השוליים של החברה הישראלית בסדרת "סיפורי התנ"ך", שתצלום זה משתייך אליה. הסדרה מונה ארבעה-עשר תצלומים שבכל אחד מהם מופיע גיבור או גיבורים תנ"כיים. את הדמויות בתצלומים מגלמים חבריו ומכריו של האמן, או ניצבים ולא שחקנים מקצועיים. ההכנה לכל תצלום כוללת בניית תפאורה ותאורה שמקים צוות מקצועי.  

ברבות מיצירותיו מצטט נס מיצירות קנוניות של אמני עבר, בין אם המאסטרים הגדולים כמו פטר פאול רובנס, קרוואג'יו, ליאונרדו דה וינצ'י, רמברנדט ואן ריין ועוד, ובין אם אמנים מודרניים כמו ז'אן פרנסואה מילה, וגם אמנים עכשוויים כמו דואן הנסון. יצירה זו מתבססת על התצלום הקנוני של הצלמת האמריקאית דורותיאה לנג "אם נוודית".

בתצלום זה תיעדה לנג את הנוודית פלורנס אוון תומפסון (Florence Owens Thompson) וילדיה. את הסדרה צילמה דורותיאה לנג בפברואר או מרץ 1936 במחנה ארעי בעיירה ניפומו (Nipomo), קליפורניה, במהלך עבודתה כמתעדת ממשלתית של תופעת ההגירה מהכפר אל העיר בתקופת המשבר הכלכלי בארצות הברית, והוא הפך לסמל למשבר שפקד את ארצות הברית במהלך שנות השלושים של המאה ה-20.

הדוגמנית בתצלום של נס נבחרה בשל הדמיון בינה לבין הדמות של לנג, ושיערה סודר באופן דומה. גם הצבעוניות הכמעט מונוכרומטית של החומים בתצלום מתייחסת לצבעי השחור-לבן של התצלום המקורי. כמו הדמות של לנג היא עקורה, ללא בית וגם פניה מביעות דאגה רבה לעתיד. אך הגר של נס היא דמות בודדה, אם ללא ילדיה, ותנוחת ידה הקעורה מביעה את הכמיהה או הגעגוע לילד שאיננו.

הגר התנ"כית היא האישה האחרת, זו שילדה את בנו הראשון של אברהם, ישמעאל, וגורשה עקב קנאתה של שרה. ישמעאל נחשב לאבי האומה המוסלמית, וכך גירושה של הגר נתפס בעיני הפלסטינים כאלגוריה לגירושם הם מארץ ישראל על ידי היהודים. הדמות של נס היא קבצנית חסרת זהות לאומית. היא יכולה להיות יהודייה, ערבייה או פליטה. היא דמות של אם שאיבדה את בנה, רכושה וייעודה, בין אם במלחמה ובין אם בעוני.

דמותה של הגר, כמו דמויות רבות של נס, היא דמות מעוקרת ואילמת. פיה המוסתר ומבטה המופנה החוצה מהתמונה אינם מאפשרים לה לזעוק את אשר ברצונה. היא יושבת על מדרגות של מבנה עזוב ומוזנח, הנעלמות מאחורי הקירות החוסמים את החלל שסביב ראשה. הרקע החסום והקטוע הוא אלגוריה למצבה חסר המוצא של הדמות. הקירות סוגרים עליה ונראה כי אין דרך פתוחה בפניה מלבד זו למטה, שגם היא אינה נראית בתצלום אלא כחשכה הנפערת לרגליה. בעוד האם הנוודית של לנג הופכת לגיבורה, כמעט קדושה, בשל גבורתה ודאגתה לילדים, הגר של נס, המשקפת את המציאות החברתית הקשה של עוני בישראל של סוף המאה ה-20, היא דמות חסרת מוצא, מפוחדת ואבודה.

נס מספר כי התייחס בתצלום לרגע שבו הגר ישבה הרחק מבנה הגווע, שאותו הניחה מתחת לשיח, ולכן הילד, כפי שמוצג בתצלום המקורי של דורותיאה לנג, אינו נראה. הוא מוסיף ומספר כי בעבר העיר לו צופה ביצירה כי על הקיר מאחורי הגר נראה דימוי של עובר מכונס כמו בתצלום אולטרה-סאונד ולכן אולי זהו רגע מוקדם יותר בסיפור המקראי, שבו הגר הייתה בהיריון וברחה למדבר עקב קשיים ששרה העמידה בפניה. נס מודה כי הוא מסכים לפרשנות למרות שלא תכנן אותה. למרות שתצלומיו מתוכננים עד לפרט האחרון טען נס שבעצם אין זה משנה למה התכוון, ולדעתו יופייה של האמנות הוא בכך שכל צופה רואה בה את מה שהוא מביא מעולמו שלו.

תודה מיוחדת לעדי נס על הערותיו והארותיו

מקורות וקישורים
טופלברג, נ., ראיון עם האמן, 13/11/12
עומר, מ., עדי נס (קטלוג), מוזיאון תל-אביב לאמנות, 2007.
אתר הבית של האמן
אתר גלריה jack shainman ניו-יורק
אתר גלריה זומר, תל-אביב
אתר גלריה praz-delavallade פריז
יהב, ג., "עדי נס: הנשמה המלאכותית לארץ מדומיינת", אתר הארץ, 30/05/12
רבינא, ד., "כל הקודם זוכר, על פעולת הניסוח בצילום של עדי נס"
שמואלי, י., "מיידי, חזק, מהפנט", מעריב
אתר בוסתן הפירות
שפי, ס., "התנ"ך בחצר האחורית", הארץ, 30/03/07
מרכז המידע לאמנות ישראלית, מוזיאון ישראל
אתר הקרן למצוינות בתרבות
כהן-גרבוז, ט., "הגר בשנות האלפיים" 22/03/07, אתר Y-net
שפרבר, ד., "שבירת ההיררכיה והמיתוס הפטריארכאלי ביצירתו של עדי נס", אתר טקסטורה
שפרבר, ד., "עקדת הבנים והנפתם", 10/11/08, אתר קולך
אתר Mako
ראיון עם קובי מידן באתר You-tube

אתר הבית של האוצרת רונה סלע

כתב: נעם טופלברג

ללא כותרת (הגר), באדיבות האמן
ללא כותרת (הגר), באדיבות האמן
דורותיאה לנג, אם נוודית, צילום, 1936, מתוך אתר ויקיפדיה
דורותיאה לנג, אם נוודית, צילום, 1936, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום