על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


השם 2, איש גיבור נשגב, ברנט ניומן The Name 2, Vir Heroicus Sublimis, Barnett Newman
1951-1950 ניו-יורק
ברנט ניומן הוא אחד מהנציגים הבולטים של ציירי "שדות הצבע" באסכולת ניו-יורק. עבודותיו המוקדמות היו מושפעות מהסוריאליזם, אך במהלך המחצית השנייה של שנות הארבעים של המאה העשרים החל מתעניין יותר בבעיות של הפשטה וצורה. לקראת סוף שנות הארבעים של המאה העשרים החל מפתח סגנון של ציור מונוכרומטי בו משטחי צבע מדויקים נחצים על ידי קו דק בצבע מנוגד. בציורים הראשונים עדיין ניתן לראות את מגע ידו של האמן, אך אט-אט הפכו משטחי הצבע חלקים, לוקאליים וטהורים. הקווים המפרידים, כמו קרני אור, מחלקים את משטח התמונה של הבדים גדולי הממדים.

עבור ניומן מייצגים הקווים את ההפרדה הראשונית של אלוהים בין חושך לאור, ותהליך היצירה נתפס אצלו כתהליך בריאה. הארגון הפשוט של הקומפוזיציות והצבעים סימל עבורו אמת צרופה ובסיסית הנוגעת לחיים ולמוות. רעיונות אלו התפרסמו לראשונה בשנת 1948 בעיתון "עין הנמר" שהיה מעיין מניפסט של תנועת "אסכולת ניו-יורק". בדבריו קרא ניומן לאמנות חדשה, מנותקת מכל רקע היסטורי שתביע באופן ישיר ומידי את "הנשגב" (Sublime), ואת הסדר הקוסמי.  

הקו הבודד מייצג ביצירותיו של ניומן את תמצית האמנות, הבריאה והקיום. במאמרו המפורסם "האדם הראשון היה אמן" כתב: "...עם המקל רשמה ידו בבוץ את הקו הראשון, עוד בטרם למד להשליך את המקל ככידון". על פי המאמר, הקו הוא הביטוי הראשוני, הקודם לשפה המדוברת וודאי לזו הכתובה. בקו הראשון הזה, ביטא האדם הקדמון את כל הווייתו. בציוריו יוצר ניומן את הקווים המדויקים באמצעות נייר דבק שהודבק על גבי הבד לפני צביעתו. לאחר ייבוש הצבע מסיר האמן את נייר הדבק וכך נוצר קו מדויק בצבע הבד, או בצבע משטח תחתי. ניומן נהג לכנות קווים אלו "זיפס" (Zips), בדומה לקול שהשמיע נייר הדבק כשהוסר.

כאמור, רואה ניומן ביצירת האמנות בריאה ובקו הפרדה ראשונית בין אור לחושך. ביצירה "השם II" באים לידי ביטוי רעיונות אלו בשמה של היצירה. התמונה עוסקת במושג האל כישות חסרת צורה ואינסופית. הבד לבן כולו והקו המפריד בין חלקיו כהה מעט יותר. בכך מתייחס ניומן להפרדה בין חושך לאור ולבריאה. לבד אין התחלה ואין סוף, אין כיוון ואין מרכז. באופן זה מביע ניומן את אינסופיותו של האל. הצבע הלבן מבטא טוהר, אור, בריאה וריק.

ביצירה "איש גיבור נשגב" ניתן לראות את סגנונו הבוגר יותר של ניומן. הבד האדום עצום הממדים, מחולק לחמישה חלקים על ידי ארבעה קווי הפרדה – אדום בהיר (משמאל), לבן, אפור ושוב אדום בהיר. בדומה ליצירות של רותקו (Rothko), הצופה "נשאב" אל תוך המרחב הצבוע במעיין מדיטציה.

נהוג לקשר בין תכני יצירה זו ואחרות לבין הקבלה היהודית והתלמוד. על פי פרשנות זו, האיש הגיבור הנשגב הוא האדם הראשון, והיצירה עוסקת למעשה בבריאתו. הקווים המפרידים מייצגים את מעשי הבריאה הראשונים והקו האדום השמאלי מייצג את בריאת האדם מן האדמה.

יצירותיו של ניומן מאפשרות פרשנויות שונות, דווקא בשל הצמצום בדימויים. הריקנות, הצבעוניות האחידה והחיתוכים החדים של הקווים, מאפשרים לכל צופה לחוש מגוון תחושות אל מול בדי הענק. נדמה, כי זוהי מטרתו של האמן – יצירת אמנות המאפשרת התעלות מיסטית וחוויה אישית טרנסצנדנטאלית אצל הצופה.    

מקורות וקישורים
אתר The Art Story
אתר webexhibits
אתר עמותת ברנט ניומן
אתר The Art Story
אתר המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו-יורק
אתר Artcyclopedia
אתר YouTube – ראיון עם האמן
אתר מוזיאון פילדלפיה לאמנות
אתר מוזיאון גלריה טייט, לונדון
אתר porges

כתב: נעם טופלברג

השם 2, 1950, צבע מגנה ושמן על בד, 264.2X238.8 מתוך אתר Artnet
השם 2, 1950, צבע מגנה ושמן על בד, 264.2X238.8 מתוך אתר Artnet
איש גיבור נשגב, 1950-51, 650X250 ס"מ, שמן על בד' מתוך אתר Wikipainting
איש גיבור נשגב, 1950-51, 650X250 ס"מ, שמן על בד' מתוך אתר Wikipainting
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום