על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


הכובע עושה את האדם, מקס ארנסט The hat makes the man, Max Ernst
1920 קלן
 נייר, עיפרון, דיו וצבעי מים על נייר

יצירתו של מקס ארנסט היא קולאז' המורכב מתמונות כובעים שגזר האמן הדאדאיסט, סוריאליסט הגרמני מקטלוג מכירות. הכובעים המודבקים על הנייר מחוברים ביניהם במעיין גלילים המצוירים צבעי גואש שקופים מעט ומוקפים בקו מתאר מדויק בעיפרון. הארגון כולו יוצר מעיין דמויות אנתרופומורפיות (המזכירות דמות אדם). מימין כתב האמן בדיו: "ערימות מכוסות זרעים של בני אדם אצילים לשעבר ללא זרע, מערכת עצבים מותאמת היטב! (הכובע עושה את האדם) (הסגנון הוא חייט)".

הרעיון ליצירה זו החל בפסל העשוי תבניות עץ של כובעים שיצר ארנסט ב – 1920 לתערוכת הדאדא בקלן ובמשיכתו למשחקי מילים כביטוי ללא המודע. העיסוק במשחקי המילים מושפע מן התיאוריות של זיגמונד פרויד ובמיוחד מהספר "בדיחות ויחסן אל הלא המודע" . השימוש בדימוי של כובעים מושפע אף הוא מפרויד המזהה את הכובע, אביזר מקובל בקרב גברי המעמד הבורגני של תחילת המאה העשרים, כסמל לתשוקות מודחקות.  

שם היצירה הוא ביטוי מקובל שמשמעותו היא שהתפקיד של האדם מעצב את אישיותו. הכובע, משמש בביטוי זה כסמל למקצוע או עיסוק. החיבור עם המשמעויות הפרודיאניות ביצירה וההדגשה של צורות פאליות של דמויות האדם יוצר ריבוי משמעויות ואפקט הומוריסטי.

יצירה זו מדגימה את השימוש של ארנסט במוצרים מכאניים כחלק מתיאור רעיונות והזיות, ארוטיים בדרך כלל. השימוש בכובע מבטא את דעתם של הדאדאיסטים על הבורגנות המודרנית כבובה המצייתת לחוקי החברה. הכובעים הדוממים, סמל למוסכמה חברתית מחד ומיניות מודחקת מאידך הופכים ליצורים בעלי חיים משלהם.

ב – 1919 כתב ארנסט על היצירה: "הרעיון התעורר למראה דפי הקטלוג המודפס. הפרסומות מראות כיצד חפצים דוממים מתייחסים למחקר האנושי, הפסיכולוגי, המינרלי והפלאנטולוגי. בקטלוג גיליתי גרעין חבוי של דמויות כה אבסורדי...כל מה שהיה צריך לעשות הוא לארגן את הדימויים מחדש. שינויים אלו...הפכו את העמודים הבנליים של הפרסומת לדרמה החושפת את תשוקותיי הכמוסות ביותר".

השימוש של ארנסט בדימויים מכאניים על מנת לתאר את הפנטזיות האישיות שלו אופייני לתנועת הדאדא ולסוריאליזם. ניתן לראות כי כאשר הוא חוקר את הפנטזיות שלו הוא עושה זאת בהומור- הדמויות ביצירה מוצגות באופן היוצר אפקט קרקסי ומגוחך הן בתנועתן הנעה על הציר שבין מכאני לאנושי, הן בצבעיהן הבוהקים והן בדימוי מלא החשיבות של הכובעים המקבלים כאן האנשה ומנוטרלים מרצינותם התהומית.  יצירתו זו של ארנסט זכתה לגרסאות שיצרו אמנים עכשוויים, כגון: האמן הבריטי הנודע דמייאן הרסט והאמן ז'אק לואי וידאל שנולד בפריס ויוצר בברוקלין.

מקורות וקישורים
אתר המוזיאון לאמנות מודרנית ניו-יורק (מומה)
אתר Artcyclopedia
אתר mama.indstate
אתר Artchive
אתר הגלריה של אולגה
אתר Artlex
אתר surrealist

כתב: נעם טופלברג

הכובע עושה את האדם, מתוך אתר ויקיפדיה
הכובע עושה את האדם, מתוך אתר ויקיפדיה
דמיאן הירסט בעקבות הכובע עושה את האדם, ברונזה צבועה ומתכת, 30X36.54X20.90 ס"מ, 2004, מתוך אתר הבית של האמן
דמיאן הירסט בעקבות הכובע עושה את האדם, ברונזה צבועה ומתכת, 30X36.54X20.90 ס"מ, 2004, מתוך אתר הבית של האמן
ז'אק לואי וידאל, הכובע עושה את האדם (בעקבות מקס ארנסט), צילומים חתוכים, 134.6X119.4 ס"מ, 2008, מתוך אתר הבית של האמן
ז'אק לואי וידאל, הכובע עושה את האדם (בעקבות מקס ארנסט), צילומים חתוכים, 134.6X119.4 ס"מ, 2008, מתוך אתר הבית של האמן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום