על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


גבוה ונמוך אמנות מודרנית ותרבות פופולרית High and low Modern art and Popular Culture
1990 מומה, ניו-יורק

אוצרים: קירק ורנדו (Varndoe Kirk) ואדם גופניק (Gopnik Adam)

"גבוה ונמוך: אמנות מודרנית ותרבות פופולרית" הייתה תערוכה שהוצגה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק בשנת 1990. התערוכה הייתה גדולה ומורכבת ובעלת חשיבות רבה. באמצעות מחקר פרטני הצליחו האוצרים לחשוף את כל רוחב היריעה של השפעות התרבות החזותית העממית - שנחשבה לאמנות נמוכה - על האמנות הגבוהה - האמנות המוצגת בגלריות ובמוזיאונים. התערוכה הראתה עד כמה האמנים היוצרים היו חשופים לדימויים שדלו אותם מהתרבות הפופולרית, מחוץ לעולם האמנות, ובכך הציגה זווית ראייה ייחודית על האמנות המודרנית.

את הרעיון לתערוכה הגו קירק ורנדו, מנהל המחלקה לציור ופיסול במוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק ואדם גופניק, מבקר אמנות וכותב בעבור כתב-העת "ניו-יורקר"
(New Yorker). האוצרים התמודדו עם האתגר שבמציאת קישורים חשובים בין תחומים שונים בחיי החברה המודרנית ובין החשיבה היצירתית של הפרט, בין עבודת האמן היחיד ובין הקשרים חברתיים רחבים יותר, החל מחיי היום-יום ועד התפתחויות טכנולוגיות.

מראשית התקופה המודרנית באמנות, אמנים רבים נחשפו לדימויים הלקוחים מהתרבות הפופולרית. תמונות מעיתונים, פרסומות, קריקטורות, קומיקס ותופעות של גרפיטי הם רק דוגמאות אחדות לכך. האמנים גם נחשפו לחפצים מצויים מן היום-יום, ועשו בהם שימוש ליצירות האמנות שלהם, למשל, באמנות האסמבלז' . חשיפה זו של אמנים, מפיקסו (Picasso) ומרסל דושן ( Duchamp), בראשית המאה ה-20 ועד ז'אן מישל בסקיאה (Basquiat) בשנות השמונים של המאה ה-20, וברברה קרוגר
(Kruger) בשנות התשעים, יצרה דיאלוג חי לאורך כל המאה ה-20 בין "אמנות גבוהה" ובין "אמנות נמוכה", והרחיבה את גבולות האמנות מעבר לגבולות המוזיאון. 

התערוכה הציגה את ציר הזמן וציר זרמי אמנות, שהחל עם הקוביסטים ששאלו דימויים מהעיתונות ועולם הפרסום, דרך אמנים כגון קורט שוויטרס (Kurt Schwitters), ג'וזף קורנל (Joseph Cornell), אמני הפופאנדי וורהול (Andy Warhol) וקלאס אולדנברג (Claes Oldenberg), ועד יוצרים עכשוויים כגון ג'ני הולצר (Jenny Holtzer).

מרכיב נוסף בתערוכה היה ההערכה המחודשת לכושר ההמצאה של האמנים להשתמש בדימוי פופולרי ולחדש אותו באופן מקורי. לדוגמה, ציורי הקומיקס של רוי ליכטנשיין 
(Roy Lichtenstein), או יצירותיו של אמן הגרפיטי קית הרינג
(Hearing), שיצר שפה גרפית חדשה במעבר מפעילות ברחוב לתצוגה בגלריות ובמוזיאונים.

התערוכה עצמה הוצגה בראשית העשור האחרון של המאה ה-20, ובכך סיכמה בפרספקטיבה היסטורית מפורטת ורעננה את רוב המגמות באמנות המאה. התערוכה הייתה הצלחה גדולה, ולוותה בקטלוג מרשים.


מקורות

Varndoe Kirk, Gopnik Adam (1991), High and Low, Museum of Modern Art, pp. 7-15,23,69,101,153,231,369,405

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m1282/is_n2_v3/ai_10330601
<תאריך כניסה לאתר 26.4.05>

http://www.lib.duke.edu/lilly/artlibry/dah/varnedoek.htm
<תאריך כניסה לאתר 26.4.05>

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m0268/is_2_43/ai_n7069265
<תאריך כניסה לאתר 26.4.05>


כתב: פיטר מלץ

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום