על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


הופמן, יוזף Hoffmann, Josef
1975-1870
עיצוב, אדריכלות, תאוריה
  • עיצוב
  • אדריכלות
  • תאוריה

אחד ממבשרי סגנון האדריכלות המודרנית במרכז אירופה. הופמן נולד בפריניץ (Pirnitz) שבמורביה (כעת צ'כיה). ב-1887 למד במכללה הטכנית Brunn, ובה למד אדריכלות קלסית בשיטות שמרניות. ב-1892, לאחר סטאז' ב- Wursberg, המשיך את לימודיו באקדמיה בווינה. התחיל ללמוד אצל קרל פריינר פון האוזנהאור (Carl Freinerr Von Hasenauer), ולאחר שזה מת, למד אצל אוטו ואגנר, מבין המפורסמים באדריכלי סוף המאה התשע-עשרה, שהיה תאורתיקן הדוגל באדריכלות פונקציונלית מודרנית, והגה תאוריות שהשפיעו מאוד על עבודותיו של הופמן. בשנת 1895 זכה הופמן בפרס ברומא על עיצוב פנים ובשנה שלאחר מכן הצטרף למשרדו של אוטו וגנר. ב-1898 הוא יסד משרד משלו, ובין השנים 1899 ועד 1936 לימד אדריכלות בבית הספר לאמנויות Vienna Kunstgewel Beschule.

הופמן היה בין המייסדים של Vienna Secession, קבוצה מהפכנית של אמנים ואדריכלים. הוא ארגן ועיצב תערוכות ופרסם מאמרים בכתב עת Ver Sacrum. ב-1903 יסד הופמן את ה"סדנה הווינאית" (ווינר וורקשטטה - Wiener Werkstatte). הסדנה התבססה על רעיונותיו של ויליאם מוריס (Wiliam Morris) והדגישה את חשיבות הקשר שבין אמנות ואדריכלות. מטרתה של הסדנה היה ליצור חפצים יום-יומיים יפים וייחודיים. תשומת לב רבה הוקדשה גם לאיכות, ותפיסה זו הלמה את המוטו של הארגון: עדיף לעבוד עשרה ימים על כל פריט מאשר לייצר עשרה פריטים ביום אחד. הסדנה הווינאית השפיעה על הבנייה התעשייתית במאה העשרים.

הסגנון של הופמן התפתח מאר-נובו לקראת הארכה של צורות גיאומטריות רבועות אשר קיבלו את הכינוי Quadratl Hoffman. ניכר בסגנונו השפעת הרהיטים של רני מקינטוש.

העיצוב הראשון של הופמן היה בית החלמה Purkersdorf Sanatorium שבנה באוסטריה בשנת 1903. למבנה היה גג שטוח והודגשו בו צורות ריבועיות ומלבניות. הבניין התאפיין בפשטות גיאומטרית. ובו-בזמן היה אלגנטי ואסתטי.

אבן הדרך ביצירתו של הופמן הייתה ארמון סטוקלה (1911 ,Stoclet) שנבנה בבריסל. הבניין הוא שילוב של האר-נובו הגאומטרי המקדים את הסגנון הבינלאומי והאדריכלות החדשה. בנוסף להיותו מעין ציון דרך אסתטי, יש לבניין זה גם משמעות מיוחדת מבחינת שיתוף הפעולה עם הצייר גוסטאב קלימנט.

לאחר מכן בנה הופמן הרבה מאוד וילות, ביניהן וילת Hous Primavesn (וינה 1915-1913), וכמה ביתנים בעבור תערוכות ובנייני מגורים. את הביתן האוסטרי בתערוכת הוורקבונד (1914) בקלן, תכנן ערב מלחמת העולם הראשונה, ולאחריה (1920) מונה לאדריכל העיר וינה. בתוקף תפקידו זה תכנן בעיר מספר שיכונים (1925-1924). הוא בנה קבוצת וילות על גבעת Hohewars בווינה וניסה בתכנון של הוילות ליצור קשר בין חוץ לפנים, או על פי דבריו: "לבנות בית שעיצוב החוץ שלו יהיה חלק מעיצוב הפנים". לאחר תכנון הווילות הללו הוא ביצע עבודות של עיצוב פנים בכמה בתים של עשירי וינה.

לאחר מלחמת העולם השנייה (בהיותו מקורב לתנועה הנאצית) מילא הופמן הרבה תפקידים רשמיים שכללו חברות ב-Art Senate - ועדה כללית אוסטרית לאדריכלות בווינה. כיוזם של קבוצת ה - Secession הייתה לו השפעה ניכרת על העיצוב והאמנות של אותם ימים, וכמייסד הסדנה הווינאית הוא היה שותף לשינויים המהפכניים של המודרניזם באמנות ובאומנות.

הבהירות הפונקציונאלית של עבודותיו הפכה את הופמן לאחד ממבשרי סגנון האדריכלות המודרנית במרכז אירופה. בעבודותיו באו לידי ביטוי תחומי האמנות השימושית, והן שילבו פשטות עיצובית אמנותית ואסתטיקה מדויקת ועיטור יוקרתי.

 

מקורות

פרנקל, אליעזר (1996), כרונולוגיה: תולדות האמנות. כרך א, הסביבה.

Hoffmann, Josef Franz Maria (1981), Josef Hoffmann: Architect and Designer. 1870-1956. Galerie Metropol, New York.

 

כתבה: קטי חומיצר

מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום