על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


חברות ייצור ועיצוב איטלקיות Italian Industries and Design
1940 איטליה
חברות הייצור והעיצוב האיטלקיות החלו לתפוס תאוצה בשנות החמישים של המאה העשרים, לאחר מלחמת העולם השנייה. הצורך הרב בשיקום הכלכלה עודד יצרנים לפתח מוצרים חדשים ואטרקטיביים שניתן יהיה לשווק בכל העולם. המסורת האמנותית של איטליה תרמה רבות ליצירתיות המתפרצת שאפיינה את אותה תקופה.

למרות החדשנות הטכנולוגית, סימנה של התקופה, דבקו המעצבים האיטלקים דווקא במוצרים שאינם עתירי טכנולוגיה. המוצרים אופיינו בערכים דקורטיביים-אסתטיים על מנת שניתן יהיה להעלות את מחירם. לדוגמה: נברשות, כלי זכוכית צבעונים של פבלו וניני
(Venini).

המודרניזם בשנות החמישים בא לידי ביטוי במה שכונה "מראה האיטלקי". באותו זמן הוסיפו לכלכלת השוק יצרנים של ייצור המוני. מרכז הפעילות העיקרי היה מילנו, היכן שטיפחו את הסגנון הגאומטרי המינימליסטי. מעצבים כמו: מריו בליני, ויקו מגיסטרטי וטוביה סקראפה, בעתיד מעצבי חברת "קסינה".

בשנות השישים החלו האיטלקים להשתמש בפלסטיק, והיו הראשונים לשלבו בחומרים אחרים. המעצב אנזו מרי (Enzo Mari), שעבד לחברת "דנזה" (Danese) , התנסה בסוגי פלסטיק שונים ליצירת מראה מסוגנן, הניכר בעבודתו "כד פאגו פאגו", ובעבודה "כיסא מתנפתח" (1967) של ג'ונתן דה פס ופאולו לומזי.

באותן שנים גדל מספר המעצבים האוונגרדים שפעלו נגד הסגנון האלגנטי של המודרניסטים ודגלו בעולם אוטופי שבו עיצוב טוב יתרום לאיכות החיים של כולם. את השראתם הם שאבו מתרבות הפופ, הקיטש ולאס וגאס. קבוצות עיצוב רדיקליות כמו: "ארכיזום", ו"סופר סטודיו", שהוקמו בפירנצה בשנת 1966, ייצרו פרוטוטייפים, מיצבי עיצוב ומופעי במה אשר המחישו את דאגתם לסביבה הטוטלית יותר מאשר לאובייקט האינדיבידואלי.

חברה נוספת שהוקמה באותן שנים היא חברת "בריונבגה" (Brionvega), שביקשה לפתח דור חדש של מקלטי רדיו וטלוויזיות. המעצבים מרקו זנוסו וריצ'רד סאפר עיצבו מכשירים המדגישים את הערכים הטכנולוגיים והתקשורתיים שלהם. לדוגמה: "אלגול" (1962) - טלוויזיה ניידת, ו-"TS 522",
(1964) - רדיו מתקפל.

בשנות השבעים קבוצות העיצוב האוונגרדיות ואינדיבידואלים אחרים הפכו לבעלי כוח משמעותי ונודעו כתנועות "רדיקליות" או "אנטי- עיצוביות". בניסיונן להרחיב את הפוסט-מודרניזם, חתרו תנועות אלה תחת ה"טעם הטוב" והאסתטיקה האליטיסטית של המודרניזם. "סטודיו אלכימיה" הוקם במילנו באווירה זו בשנת 1979. בראשו עמד אלסנדרו מנדיני, והוא כלל את אטורה סוטסאס, פאולה נבונה, אנדריאה ברנזי ומישל דה-לוצ'י. סטודיו אלכימיה קידם את המעבר מהצרכנות היומיומית למוצרים אסתטיים מעוררי מחשבה. צבע וטקסטורה קיבלו התייחסות זהה לזן שניתנה לצורה. לדוגמה: "כורסת פרוסט" (1979) של אלסנדרו מנדיני.

התקשורת ההמונית תרמה רבות לפופולריות של עולם העיצוב. הדבר נכון לגבי המעצב אטורה סוטסאס, אשר הקים את "סטודיו ממפיס" במילנו בשנת 1981. סוטסאס קיבץ סביבו קבוצה של מעצבים מכל העולם שעבודותיהם משלבות צבע ודקורציה בדרך מוגזמת ורועשת. קבוצת ממפיס פעלה במישורים רבים: ריהוט, תאורה, קרמיקה, זכוכית, בדים ותכשיטים. חומרים זולים שולבו בחומרים יקרים על מנת להעניק לתוצרים הקשרים תרבותיים מגוונים, החל מתרבות המונית ועד לאמנות גבוהה. לדוגמה: "קרלטון" (1981) - מדפי ספרים.

קבוצת ממפיס במילנו והפוסט-מודרניזם חלקו עקרונות זהים בשימת הדגש על הקשרים היסטוריים ותרבותיים וחשיבותו של המשתמש.

בשנות השמונים עיצבה חברת "קסינה" מוצרים בסגנון הגאומטרי, לדוגמה: "טנגרם"
(1982) - מערכת שולחנות הכוללת שבעה חלקים שעוצבה על ידי מסימו מורוצי
(Massimo Morozzi).

בשנות התשעים החל העיצוב האיטלקי להתייחס להיבטים של אקולוגיה, פונקציונליות וטכנולוגיה. המעצבים החלו להיות מודעים לחומרים שבהם השתמשו, וחשבו על השפעתם לטווח הרחוק. הגבולות הלאומיים נפרצו, ומעצבים איטלקים החלו לעבוד במדינות אחרות, ולהפך. העיצוב קיבל מראה צבעוני, משחקי וקליל, כמו ב-"קערת בוינג" של ג'ובני פלונה
(Pellone) וב-"כיסא ברודווי" (1993) של גיטאנו פשה (Gaetano Pesce). בתקופה זו עמד הדור החדש של המעצבים בפני הצורך להמשיך לחפש כיוונים חדשים בעיצוב האיטלקי. גוף התאורה "פרימה סיניורה" (Prima Signora) (1992) של דניאלה פופה (Daniela Puppa) הוא דוגמה להתמודדות מסוג זה.

חברות כמו "בנזה" (Benza) האמריקנית יצאו בקו ייצור של מעצבים איטלקים צעירים, שבולטים בו הצורניות הפשוטה והרב-תכליתית של המוצרים.

מקורות

Philippi, Simone (1994), Italian Design, Taschen, Italy, pp. 60, 61, 72, 78, 79, 94, 106, 111, 119, 150.
benza - products

Il design - Contemporary Design from Italy


כתבה: גליה כהן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום