על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


מייקל ג'קסון ובבלז, ג'ף קונס Michael Jackson and Bubbles, Jeff Koons
1988 המוזיאון לאמנות מודרנית סן פרנסיסקו
חרסינה, 179.7X82.55X106.68 ס"מ 

יצירה זו היא חלק מסדרת העבודות  "בנאליות" (Banality) שיצר האמן האמריקאי ג'ף קונס בשנת 1988. ההשראה לסדרת הפסלים הגדולה הייתה פסלי דמויות החרסינה הפופולאריים משנות השלושים של המאה העשרים בגרמניה המכונים "צלמיות הומל" (Hummel figurines ). פסלים אלו נעשו על פי רישומיה של הנזירה הפרנסיסקנית, האחות מריה אינוצ'נטה הומל (Sister Maria Innocentia Hummel).  פסלים אלו, כמו גם פסלי הסדרה של קונס תוארו כקיטש ונועדו ליצור תחושות של רוגע ונינוחות.  

שם הסדרה, בנאליות, מעיד על תוכנה. האמן השתמש בדימויים פופולאריים ויום-יומיים המהווים חלק בלתי נפרד מעולם הפרסום, המדיה והתקשורת הפופולארית. אך בניגוד לפסלי "צלמיות הומל" הקטנים, פסליו גדולים מאד. הגודל מעניק להם חשיבות מופרזת העומדת בניגוד לשם הסדרה ויוצר עקב כך אפקט קומי וציני.

היצירה "מייקל ג'קסון ובבלז" היא פסל בגודל טבעי של כוכב הפופ האגדי מייקל ג'קסון (Michael Jackson) וקוף המחמד שלו בבלז (בועות). ג'קסון מתואר ישוב על גבי משטח מכוסה פרחים מוזהבים כשהוא מחבק בזרועותיו את הקוף. שניהם, ג'קסון ובבלז לבושים חליפות זהב זהות ומאופיינים כדמויות זהות. צבעי הפסל הם לבן וזהב מוקצנים ובוהקים.

קונס יצר בסך הכול שלושה העתקים זהים של הפסל. אחד מהם נמכר לאספן פרטי בסכום של 5.6 מליון דולר ושניים נמצאים במוזיאון סן פרנסיסקו לאמנות מודרנית ובמוזיאון לוס אנג'לס לאמנות מודרנית.

על מנת לייצר את הפסל הזמין קונס קבוצת אומנים איטלקיים המתמחים בפסלי חרסינה. כחלק מתפיסת העולם הפוסט-מודרנית שלו, למגע ידו של האמן אין משמעות במסרים של היצירה. יותר מכך, ככל שהפסל מעובד יותר, כך מתחזק המסר המסחרי וההמוני שהוא מעביר. סגנונו של הפסל נע עלהתפר שבין פיסול מסורתי נטורליסטי ואידיאליסטי ובין חפצי נוי וקיטש קטנים.

העבודה מעלה שאלות לגבי חברת הצריכה והקפיטליזם המתקדם וערכיה, על התשוקה
אל האוביקט, על ריקון האובייקט ממשמעותו והפיכתו למושא הערצה כשלעצמו, על חטאי
הגאווה של תרבות הרייטינג ועל מקומם של גיבורי התרבות הפופולארית בחיי האדם
בהקשר הפוסטמודרני.

שאלות אלו המערערות את ערכי העבר ומבקרות את ערכי ההווה באות גם לידי ביטוי בדמותו של מייקל ג'קסון, ללא קשר ליצירה. ג'קסון הוא שחור עור שבסדרת ניתוחים פלסטיים שינה את צבע עורו ללבן, בעיקר משקולים מסחריים. הוא חי באופן נהנתני ומנכר עיניים ואחוזתו שכונתה "ארץ לעולם לא" (Neverland), כינוי הלקוח מסיפור האגדה על פיטר פן, הפכה לסמל סטטוס ולמושא קינאה והערצה. דמותו שלג'קסון (שסיים את חייו באופן טרגי ולאחר שערוריות רבות), העלתה שאלות פוסט מודרניות בדבר טשטוש הפערים החברתיים בין שחורים ולבנים, בין נשים לגברים, בין תרבות גבוהה לתרבות נמוכה, בין סמלי תרבות וריקונם מתוכן.

מקורות וקישורים
אתר הבית של האמן
אתר About
אתר אוניברסיטת דרום קליפורניה
אתר artknowledgenews
אתר המוזיאון לאמנות מודרנית סן פרנסיסקו
אתר Artnet
אתר עיתון guardian

כתב: נעם טופלברג

באדיבות אתר visitmuseums
באדיבות אתר visitmuseums
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום