על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ירושלים, ראובן רובין Jerusalem, Reuven Rubin
1970 ישראל
שמן על בד 

ראובן רובין למד בבצלאל שבירושלים במשך כמה חודשים בשנת 1912. הוא עזב את ירושלים ועבר  לתל-אביב כיוון ששנא את הלימודים ואת האווירה בבית-הספר. עם זאת, העיר ירושלים היוותה בעבורו מקור לכוח ולהשראה. רובין חוזר ומביט בעיר פעם אחר פעם ביצירות שונות, בעיקר אל עבר הר הבית, הנתפס בעיניו כארץ המובטחת, מוקפת חומה. בציוריו הוא מתקרב אל החומה ומתרחק ממנה, אך תמיד נותר מחוץ לה.

ירושלים היא נושא חוזר ומרכזי באמנות הישראלית. חוקר האמנות מרדכי עומר חילק את ההתייחסות אליה לשלוש תקופות עיקריות: החל מהקמת בצלאל ב- 1906 ועד מלחמת העצמאות; עשרים השנים הראשונות לאחר קום המדינה; ומשנות העשרים למדיה ועד איחוד העיר בשנת 1967 והלאה. התקופה הראשונה מתאפיינת במפגש המחודש בין עם ישראל לירושלים. ציוריו של רובין מתקופה זו אכן מציגים את העיר בפרטנות רבה, כאילו האמן לומד את פרטיה. התקופה השלישית, שאליה שייכת היצירה "ירושלים", מתאפיינת בהתייחסות כוללנית יותר ובאמירות אידיאולוגיות ופוליטיות בהקשר לעיר.

היצירה מציגה את ירושלים המיסטית-פיוטית, שילוב של ירושלים של מטה וירושלים של מעלה. גישה זו הלכה והתחזקה אצל רובין במשך השנים, כשבמהלך שנות השלושים של המאה ה-20 הלך הפן המיסטי והתגבר על הפרטים והמבט המדויק. הפרטים נעלמים בערפל מיסטי ובצבעוניות מעורפלת המעניקה לעיר תחושה של חלום או הזיה. כדי להגיע אל האפקט הזה השתמש רובין במכחולים עדינים ובצבעי שמן המתערבבים זה בזה ברכות. זאת בניגוד לתחושת הנוקשות והדייקנות של הציורים המוקדמים.

היצירה מתארת את הר הבית, וכיפת הסלע מטושטשת בכחול במרכזו. לצידה שני ברושים זקופים הנראים גדולים באופן לא הגיוני ביחס למבנה. כיפת הסלע מוקפת בהילה לבנה ונראית כאילו היא צפה על עננים. מסביבה חומה בצבע חום, המפרידה בין הר הבית ובין סביבתו. מאחור נראים בתים בנויים על גבי ההר, גם הם נטמעים בלובן ובאור. המישור הקדמי נראה כגיא עמוק ובו עצים, צמחייה ושביל המוביל מצד שמאל אל עבר שער בחומת הר הבית.

נקודת המבט של האמן גבוהה ומרוחקת, כאילו ממעוף הציפור. הוא רואה את ירושלים מרחוק, כארץ המובטחת שאליה אינו יכול להיכנס. זוהי אינה ירושלים הקונקרטית, הממשית, אלא אידיאל טובל באור ורוחניות של שלמות וקדושה. המראה אינו נאמן למציאות, או מתיימר להציג מבט אובייקטיבי. להפך, ירושלים זו היא ירושלים שבעיני רוחו של האמן, ירושלים על משמעויותיה המיסטיות, הדתיות ועל מרכזיותה בעבור שלוש הדתות. 

מקורות וקישורים
אתר מוזיאון בית ראובן
אתר ארכיון לאמנות ישראלית, מוזיאון ישראל
עומר, מרדכי, "על אחד ההרים: ירושלים באמנות הישראלית", אמנות ישראלית בת זמננו מקורות וזיקות, 2006, תל-אביב, עמ' 36-15.
עפרת, גדעון, "גוטמן וראובן: בין פרדס לכרם זיתים", ביקורי אמנות, 2005, ירושלים, עמ' 86-78.
פייפר, דיויד, אנציקלופדיה לאמנות הציור והפיסול, ירושלים, 2001.
צלמונה, יגאל, 100 שנות אמנות ישראלית, ירושלים, 2011.
תמוז, בנימין (ער'), דורית לויטה, גדעון עפרת, סיפורה של אמנות ישראל, תל-אביב, 1980.

כתב: נעם טופלברג 

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום