על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ג'ונס, אלן Jones, Allen
1937
עיצוב, ציור, פיסול, תאטרון
  • עיצוב
  • ציור
  • פיסול
  • תאטרון

אלן ג'ונס נולד בבריטניה. בין השנים 1961-1955 הוא למד ציור וליטוגרפיה בקולג' לאמנויות בלונדון. הלימוד במוסד זה התבסס על "רישום פדגוגי" בשיטתו של פול קליי (Paul Klee). שיטה זו השפיעה על עבודותיו של ג'ונס כאמן מגובש. בשנות לימודיו נסע ג'ונס לצרפת, ושם הושפע בעיקר מעבודותיו הצבעוניות של רוברט דלוני (Delaunay). בשנת 1960 הוא סולק מהקולג' המלכותי לאמנות בלונדון, ובין השנים 1963-1961 לימד ליטוגרפיה בקולג' לאמנות בקרוידון. בשנת 1964 עבר לניו יורק וערך סיור ברחבי ארצות הברית. באמצעות דייוויד הוקני התוודע לתרבות ההמונים האמריקנית ולאמנות הפופ. בשלהי שנות השישים ובמהלך שנות השבעים שימש ג'ונס כמרצה אורח באוניברסיטאות חשובות בקליפורניה, בפלורידה, בקנדה ובגרמניה. בשנת 1979 זכה לתערוכה רטרוספקטיבית במוזאון לאמנות מודרנית Walker Gallery בליברפול. תערוכה זו נדדה ללונדון ולגרמניה. בשנת 1986 זכה להכרה וליוקרה כשנבחר כחבר באקדמיה המלכותית.

את אלן ג'ונס משייכים ההיסטוריונים לזרם אמנות הפופ הבריטי. מלבד יצירותיו הפלסטיות הוא עיצב תפאורה לתיאטראות ולטלוויזיה ופסלים סביבתיים.

עבודותיו המוקדמות מראשית שנות השישים הושפעו מתחום הפסיכולוגיה ומקריאת כתביהם של ניטשה, פרויד ויונג. סגנון ציוריו בשנים אלה היה גרפי עם משיכות מכחול שטוחות, דו-ממדיות. לדוגמה: "הראש של הרמפרודיטי" (1964).

מהציור עבר אל היצירה בתלת-ממד. בפסליו ניכרת הקפדה על עיצוב משטחים מלוטשים ודיוק בייצוג ראליסטי. בפסליו עושה ג'ונס שימוש בצבע כאילו היו בובות בחלון ראווה.

בשנות השישים והשבעים התאפיינו יצירותיו של ג'ונס באיכות גרפית ובחזות מנוכרת. ביצירותיו משנים אלה שולטות דמויות הנשים, חלקי גוף ואביזרים נשיים בהעמדה פרובוקטיבית. את דימוייו, שעוצבו באופן המעורר תשוקה פורנוגראפית ממוסחרת, שאב מדימויי הנשים כמוצר נחשק ומשועבד הרווחים בתרבות ההמונים, בפרסומות, בטלוויזיה, בקומיקס, בעולם האופנה, הבידור והשעשועים של תרבות המערב. מאפיינים אלה מתנקזים בסדרת הריהוט שעיצב:
שולחן, כורסא ומתלה לכובעים. בסדרה זו, שעוררה את זעמה של הביקורת הפמיניסטית, מעוצב הריהוט בדמותן של נשים בתנוחות של דיכוי ושיעבוד ובלבוש פורנוגרפי סאדו-מזוכיסטי. דמות האישה בתנוחת משגל נושאת את מושב הכורסה, ודמות אישה בתנוחת כריעה נושאת את משטח החלון. ג'ונס יצר מיזוג מקומם, שמבחינתו מהווה ביטוי למחאה, בין האישה לבין מוצרי הצריכה - הריהוט והפורנוגרפיה.

במהלך השנים עסקו עבודותיו יותר בנושאים חברתיים ובפערים הקיימים בין אנשים: פערים בין גילים, פערים בין תרבויות, והבדלים בין המינים. הוא יצק בעבודותיו מצבים מחיי היומיום, בעיקר מצבים מרחבת הריקודים, המפגש בין נאהבים ורגשות הקנאה העולים בהם. בפסליו המאוחרים קיים ממד סיפורי מפותח יותר.

החל בשנות השמונים ג'ונס מתרחק מביטויי הפופ-ארט שאפיינו את יצירתו בשנות השישים והשבעים. הוא מפתח את סגנון יצירותיו התלת-ממדיות לכיוון חדש, ובמקביל יוצר עבודות גראפיות, רישומי צבע וליטוגרפיות. רבים מפסליו הם פסלי חוץ סביבתיים, לדוגמה "גלגול לאחור" (1993) הנמצא במרכז לאמנות ופארק פסלים (New Art Centre Sculpture Park & Gallery) בדרום אנגליה.
השינויים ביצירתו באים לידי ביטוי בשבירת השלמות המלוטשת של דימוייו באמצעות כיפוף, פירוק, גזירה או קיפול של המרכיבים לקומפוזיציות משולבות בצבעוניות מופשטת החורגת ממתאר הצורות ואף מנוגדת להן. פסליו מקבלים אופי דק ושטוח כשל ציור. עם זאת ג'ונס לרוב אינו מוותר על הדיאלוג הסבוך בין המרכיבים החומריים לבין החללים המורכבים הנוצרים כתוצאה מתהליך עיצוב יצירותיו.

בשנות התשעים בולטים פסליו הסביבתיים, המותאמים באופן מיוחד למקום ולסביבה ספציפיים (site-specific) ועם זאת נושאים אופי יותר אוניברסלי וממזג בין תרבויות. מעניין במיוחד המבנה המכונה "מקדש" משנת 1998 הממוקם בפארק הפסלים ב-Goodwood, מרחק כשעתיים נסיעה מלונדון. המבנה המדורג בצורת זיגוראת, מקדש מסופוטמי, משמש כבסיס לדמות אישה עירומה המצופה בפסיפס, בעלת ארבעה זרועות מונפות כדמות האלה ההינדית שיבה. ב"מקדש" נעשה ניסיון למזג בין מזרח למערב באמצעות דימויים ויצירת תנאים של קדושה ומדיטציה.

 

מקורות

Allen Jones, Academy Edition, 1993, London.
Allen Jones, Sculpture, Gynn Vivian Art Gallery, 1992, Swansea.
Allen Jones, Sheer Magic, Thames and Hudson, 1979, Marco Livingstone
Allen Jones
Allen Jones | Portfolio
Allen Jones | Temple

ST CENTURY BRITISH SCULPTURE | Allen Jones | Temple21

 

כתבה: רוית זאבי
מתוך אתר: terminartors
שיעור חיים, 1968, ליתוגרפיה. מתוך אתר artvalue
שפנפנה, 1986, יציקת ברונזה. מתוך אתר artvalue
גבר ואשה, 1963 מתוך אתר leninimports
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום