על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ג'ונס, ג'ספר Johns, Jasper
1930
ציור, פיסול
  • ציור
  • פיסול

ג'ונס הוא מחשובי האמנים בארצות הברית שלאחר מלחמת העולם השנייה, ומשויך לתנועת הפופ ארט. הוא למד אמנות במשך שנה אחת (1948-1947) באוניברסיטה של דרום קרולינה ולאחר מכן עבר לניו יורק כדי לפתח קריירה כאמן. בשנת 1954 התיידד עם האמן רוברט ראושנברג ועם המלחין האוונגרדי ג'ון קייג', ואלה השפיעו על גישתו לציור. בשנה זו עזב את הסגנון האקספרסיוניסטי המופשט שהיה הסגנון המקובל באותה תקופה והחל לצייר ציורים של דגלים אמריקניים ולוחות קליעה למטרה. הציורים המפורסמים ביותר מאותה תקופה הם "דגל" (1954) ו"מטרה עם ארבעה קלסתרים" (1955), בציור זה נראים מטרה שטוחה ומעליה קלסתרי פנים תלת ממדיים עשויים גבס.

ג'ונס הצליח למשוך את תשומת לבו של מנהל המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, וזה ארגן לו תערוכת יחיד ראשונה. התערוכה התקיימה בשנת 1958 וזכתה להצלחה כבירה.

הציורים שהמשיך ג'ונס לצייר לאחר התערוכה נסבו סביב אובייקטים דו ממדיים כגון דגלים, מפיות, תוויות, לוחות מטרה, מספרים ואותיות - אובייקטים מוכרים לכול שצוירו בצבעוניות פשוטה. הוא הצליח לרומם את האובייקטים לרמה של איקונות תודות לאופי ציורו וברגישות יוצאת דופן של יצירת טקסטורות על פני השטח. את הטקסטורות יצר באמצעות טכניקה ציורית המכונה "אינקאוסטיק" - ציור בשכבות שעווה צבועה. הציורים האירוניים והבנאליים הללו היוו נקודת מפנה רדיקלית באמנות שרווחה בזמנו, כאמור, אקספרסיוניזם מופשט, תנועה ששאבה את כוחה מהבעה רגשית. האמנות של ג'ונס בשנות החמישים השפיעה באופן גורף על אמני הפופ ארט שבאו אחריו.

בשנות החמישים ג'ונס אף פיסל. הוא נהג לצקת בברונזה עצמים ממשיים - פחיות, פנסי כיס, מכחולים. דוגמה לעבודה פיסולית כזו היא העבודה "ברונזה צבועה" (1960) שהיא יציקת ברונזה של פחיות בירה שעליהן צייר.

בשנת 1961 החל לשלב עצמים ממשיים בציוריו והמשיך בציורי הספרות, הדגלים והתוויות שלו. הוא אף החל לשלב בציוריו משיכות מכחול עבות וברורות יותר כגון בציור "הצוללן" (1962).

בשנות השבעים שינה את סגנונו וצייר ציורים כמעט מונוכרומטיים ובהם קווים מקבילים. לאחר מכן, בשנות השמונים, שינה שוב כיוון והוסיף לציוריו דמויות אדם והקשרים אוטוביוגרפיים. דוגמה לכך היא הציור "העונות" (THE SEASONS)
(1986-1985). הציור מתאר את שלבי החיים ואת שלבי ההתפתחות האמנותית של האמן. בציור אלמנטים מוכרים מיצירותיו המוקדמות יותר, ביניהם פורטרט עצמי בצורת צל. רעיון הצל נעשה בהשראת עבודותיו המוקדמות של פיקסו.

ג'ונס נחשב גם לאמן הדפסים מבריק הנודע בתחכומו המעודן. הוא יוצר הדפסים בטכניקות מרובות - תחריטים, הדפסי משי וליתוגרפיות . דוגמה לליתוגרפיה שלו היא העבודה "שתיים של פיקסו" (1973) (CUP TWO PICASSO). העבודה מזכירה ציורים מוכרים הממחישים אשליה אופטית. משני צדי העבודה פורטרט צדדי מוצל של פיקסו ובמרכז מתקבלת צורה לבנה בצורת כוס.

 

מקורות 

פייפר, דיויד (1984), אנציקלופדיה לאמנות ופיסול, כרך ד', הוצאת כתר, ירושלים, עמ' 51-50.

Ferrier, Jean Louis (1999), Art of the 20th century, Edition du Chene, Turin, P. 956.
Britannica multimedia 99 (1999), CD-ROM, Johns Jasper, Britannica.
MoMA | exhibitions | Jasper Johns | Chronology

כתב: פיטר מלץ
ג'ספר גונס מתוך אתר designsonfragility
דגל, 1954, מתוך אתר artchive
ברונזה צבועה, 1960. מתוך אתר artchive
מטרה, 1974, מתוך אתר allpostersimages
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום