על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


עמוד השער לפרסום היצירה המוזיקלית של קלוד דה ביסי "הים", הוקוסאי La Mer" Claude Debussy", Cover by Hokusai
1905 פריז

ב- 1905 יצאה לאור היצירה התזמורתית "הים" של המלחין הצרפתי קלוד דביוסי. ביצירה זו, המעבירה תחושה אמיתית של ים, שמים, קריאת שחפים ורחש גלים, הרחיב המלחין את השימוש בטכניקה האימפרסיוניסטית שבה השתמש ביצירותיו הקודמות. הסגנון האימפרסיוניסטי שרווח במוזיקה בראשית המאה העשרים שאב את מקורותיו מתחום הציור. הבחירה בהדפס העץ בידי האומן היפני הוקוסאי לעיטור השער של היצירה "הים" (La Mer) מלמדת על השפעת האמנות היפנית שהלכה וגברה מאז האימפרסיוניזם בציור במחצית המאה התשע-עשרה והתבלטה בסגנון הארנובו, שרווח בזמן הלחנת היצירה.

הוקוסאי (1849-1760) הוא אחד האמנים היפנים הבולטים ביותר. לשער היצירה המוזיקלית הוא עיצב גל עצום, שהיה גרסה להדפס העץ שלו "הגל הגדול" (25*37.1 ס"מ) מ- 1831. יצירה זו של הוקוסאי היא חלק מן הסדרה "36 מראות של ההר פוג'י". ההדפס המקורי המהווה חלק מהסדרה מתאר גל ענק ומאיים. הסירות הדקיקות והאנשים שבתוכן נראים קטנים וחסרי אונים מול הטבע המתפרץ. ברקע הר פוג'י המקודש. בציור שהוקדש ליצירה המוזיקלית מופיע הגל הגדול בלבד ללא הסירות וללא ההר המקודש. הציור מסוגנן ושטוח, צבעיו לוקאליים וקווי המתאר שלו מודגשים. האמן תיאר את קצף הגל הנורא, והיפה ומלא העוצמה כאלפי אצבעות מאיימות. את התחושה הזאת מחזקת הקומפוזיציה: אם נעביר קו אופקי במרכז הציור נראה כי הוא אסימטרי ולא מאוזן, ולכן נותנת תחושה מטרידה של חוסר יציבות. אך אם נתבונן בשתי הצורות המתמזגות והכמעט זהות הנוצרות על ידי הים והשמים נראה כי הקומפוזיציה היא כמעט סימטרית, ומשרה תחושה של יופי מושלם.

מקורות
לשם, מ' (1996), המסע הקסום בעולם הציור, לדורי.
סטנלי, ג' (1995), מוסיקה קלאסית, שבא, אור יהודה

Hillier, J. (1957), Hokusai, Phaidon, London.
Honour, H., Fleming, J. (1991), A World History of Art, Laurence King, London.

 

כתבה: אלה טל

עטיפת היצירה המוסיקלית הים, מתוך אתר ויקיפדיה
עטיפת היצירה המוסיקלית הים, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום