על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


הכינור של אנגר, מאן ריי Ingre's Violin, Man Ray
1924 צרפת
צילום

אמן הדאדא והצלם מאן ריי היה מעריץ מושבע של הציור הניאו-קלאסי של אנגר (
Ingres), והוא יצר סדרת צילומים המושפעים מציורי העירום שלו. בכל הצילומים כיכבה הדוגמנית, הרקדנית, הזמרת והאמנית אליס פרין (Alice Prin) הידועה בשם קיקי "מלכת מונפרנאס", שהייתה סמל לחיי הבוהמה בפריז של שנות העשרים של המאה ה- 20 כמודל. בצילום זה מתייחס ריי לאחד מציורי העירום המפורסמים ביותר של אנגר "המתרחצת מולפנסון" מ- 1808, שייחודה הוא בהטיית ראש קלה ימינה, המעידה על מודעותה לנוכחותו של הצופה מאחוריה.

ריי צילם את הדוגמנית בתנוחה זהה לזו שבציור של אנגר, אך בטכניקת פוטומונטאז' הוסיף לה את חורי התהודה של כלי המיתר שצורתם כצורת האות f ואת הכותרת "כינורו של אנגר". תוספות אלו משנות כמובן את המשמעויות של היצירה המקורית. הביטוי "כינור של אנגר" בצרפתית (Le Violon d'Ingres) היא ניב שמשמעותו "תחביב". הכותרת רומזת כי בעוד שהנגינה על הכינור הייתה תחביב של אנגר, השתעשעות בגופה של קיקי הייתה תחביבו של מאן ריי. הפיכת הגוף של קיקי לכלי מוזיקלי נעה על התפר שבין הפיכת גוף הדוגמנית לחפץ ובין התבוננות מלאת הערכה במבנה האנטומי שלה כאישה.

צילום זה הוא דוגמה לצילום מודרני  כמדיום אמנותי העומד בפני עצמו. התקופה שבין מלחמות העולם הייתה פורה ביותר בהיסטוריה של הצילום המודרני. המודרניזם באירופה היה עסוק בהתמודדות עם נושאים חדשים ודרכי ביטוי מקוריות. תחום הצילום איפשר מניפולציות שונות ביצירה, שהפכו אותו למרכזי בעבור האמנים. מגמה זו התאפיינה באמונה כי אמן רשאי להביע את עצמו בעזרת כל טכניקה שיחפוץ, ובלבד שהתוצר יהיה מעניין ומקורי.

ביצירה זו טכניקת הפוטומונטאז'  איפשרה לריי ליצור דמות חיה ואמינה, המשלבת בתוכה אדם חי וחפץ דומם. למרות ההתייחסות המעודנת לעירום הנשי, ההחפצה (הפיכת האדם  לחפץ) של הדמות מעלה על הדעת התייחסות מודרניסטית ופורנוגרפית יותר אל האישה: כלי הנגינה הוא הדרך של המוזיקאי לממש את רעיונותיו ואת הפנטזיות שלו על-ידי שליטה בכלי. ריי התייחס כאן לפנטזיה הגברית, הרואה באישה כלי נגינה שעליו יש לפרוט כדי להגשים את הפנטזיות הגבריות.  

תחום הצילום כבר היה מבוסס בתקופה שבה יצר ריי את היצירה הזו. חלפו הימים שבהם חשבו כי כל אדם יכול לצלם ללא קשר להכשרתו או לכישרונו האמנותי. עם זאת, המהפכנות של צילום זה נעוצה באירוניה ובמורכבות המסרים של היצירה. ניתן לראות ביצירה זו את אחת מאבות העיבוד הדיגיטלי של ימינו.

מקורות וקישורים
אתר מוזיאון גטי
אתר directessays
אתר blind flaneur
אתר 123helpme
אתר אנציקלופדיה בריטניקה

כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום