על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


מנהגיו של עלה והפליט, מקס ארנסט The Habit of Leaves, The Fugitive, Ernst
1926-1925 המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו-יורק
 פרוטאז'

הסוריאליזם התפתח באופן הדרגתי בתחילת שנות העשרים של המאה העשרים מתוך רעיונות תנועת הדאדא. האמן מקס ארנסט עסק בתקופה זו בחיפוש אחר תשובה ציורית ל"כתיבה האוטומטית" שאפיינה את "תקופת השינה" של חברי תנועת הדאדא. הרעיון המרכזי ב"כתיבה האוטומטית" הושפע מתורת הנפש של זיגמונד פרויד (Sigmund Freud) ועיקרו היה העלאת דימויים ורעיונות באופן אסוציאטיבי מתוך מה שהוגדר כנבכי "הלא-מודע" של האדם.    

כאשר מדובר בציור, חיפש ארנסט תהליך דומה המאפשר לאמן לפעול באופן ספונטני ללא חשיבה מודעת תוך כדי התהליך ולאפשר לחומר בו הוא עוסק להשפיע על הדימוי הנוצר. כך המציא ארנסט את טכניקת הפרוטז'. בהגדרה מילונית: "פרוטז', מצרפתית חיכוך (Frotter), לחכך, לשפשף; טכניקה ליצירת מתווים באמצעות "שיפשוף" פני השטח על עצמים מסויימים מבעד לנייר: על גבי משטח בעל מרקם מחוספס, מניחים נייר, ועליו מעבירים הלוך וחזור עפרון או גיר צבע בתנועות חיכוך ושיפשוף; כך מתקבלת על פני הנייר "טביעת" פני השטח של המשטח. (מתוך אנציקלופדיה לאמנות הציור והפיסול, הוצאת כתר, כרך 4, עמ' 163).

קשה לומר כי הפרוטז' מקביל במדויק לכתיבה האוטומטית. בתהליך הכתיבה נותן המשורר דרור למחשבותיו ומבטא אותן באופן חופשי ללא כל סינון. לעומת זאת, תהליך הפרוטז' של ארנסט דורש תכנון רב של מרקמים וצורות ועבודה מדויקת ומתוכננת.

היצירות "מנהגיו של עלה" ו"הפליט" נוצרו בטכניקה זו. ההשראה ליצירה "מנהגיו של עלה" הגיעה כפי הנראה מזכרונות ילדות של האמן אודות לוח עץ מהגוני שהיה למראשות מיטתו. הצורות הטבעיות של העץ עוררו בו כילד מראות שונים שהתערבבו בחלומותיו. תהליך העבודה על היצירה החל כששהה בשנת 1925 באכסניה בעלת רצפת עץ. הוא הניח ניירות על הרצפה והחל משפשף אותם בעפרון רך ונפעם מהדימויים שנוצרו. במקרה זה יצר ארנסט דימוי של עלה תוך שימוש בסיבי עץ. ראשית הניח את דף הנייר על גבי העץ וחיכך את העיפרון כך שנוצרו שני פסי העץ שבצדדים ונותר מלבן לבן במרכז. לאחר מכן סובב את הנייר כך שנוצרו קווים אלכסוניים נפגשים היוצרים צורת עלה. שם היצירה "מנהגיו של עלה" מרמז על הקשר בין העלה לבין העץ שהוא מקורו.

היצירה "הפליט" מורכבת יותר. כאן השתמש ארנסט בחומרים שונים באופן היוצר דימוי סוריאליסטי מורכב המזכיר דג בעל עין גדולה במיוחד, כמעיין יצור החי במעמקי הים. אלא שהדמות מרחפת באוויר מעל מרקם מעויינים הנראה כהפשטה של גלי הים, כלומר היא "נפלטה"ממקומה הטבעי. גם יצירה זו קשורה בזכרונות ילדות. ארסנט העיד כי בילדותו היה קשור לציפורים וחווה טראומה כאשר מת תוכי המחמד שלו בהיותו בן 15. עם זאת, כאשר גילה את גופת התוכי בישר לו אביו על הולדת אחותו. כנער, יצר המקרה אצלו זהות בין המוות והלידה. ציפורים מופיעות ביצירותיו בהקשרים שונים, וכאן, כיצור כלאיים (דג-ציפור) שנפלט מביתו הטבעי (הים) ומרחף באוויר תוך שהוא מביט סביב בעינו הענקית ואינו מוצא את מקומו.

מקורות וקישורים
אתר המוזיאון לאמנות מודרנית ניו-יורק (מומה)
אתר earthenwood-beads
אתר Google books
אתר אוניברסיטת ויסקונסין
אתר הניו-יורק טיימס
אתר Artnews
אנציקלופדיה לאמנות הציור והפיסול, הוצאת כתר

כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום