על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


החדר הקשוב, רנה מגריט, שמן על בד, 55X45 ס"מ The Listening room, Magrit
1958 אוסף מניל, יוסטון
מגריט יצר שתי יצירות בשם זה. בשתיהן מתואר תפוח ירוק, אבל החדרים שונים זה מזה. הגרסה הראשונה נוצרה בשנת 1958, ובה רצפת החדר עשויה מעץ ומשקוף חלון הזכוכית בצבע לבן. בגרסה המאוחרת משנת 1958 החדר בנוי מלבנים אפורות והחלון הוא קשת פתוחה.

בשתי היצירות מתואר לפרטי-פרטים חדר רגיל, בעל חלון המציג נוף כפרי (בגרסה המוקדמת) ופתוח (בגרסה המאוחרת). החדר ריק מחפצים, למעט תפוח עץ ירוק ענק-ממדים הממלא את כולו. החדר, הנוף והתפוח מתוארים באופן אקדמי ומדויק להפליא. 

מגריט אהב לשחק ביחסי גודל המעוותים את תפיסת המציאות של הצופה. ה"סוריאליזם", או התחושות ה"סוריאליסטיות" שמעוררות יצירותיו מתבססות פעמים רבות על עיוותים אלו. כותרות היצירות מוסיפות לחידתיות שלהן. ב"חדר הקשוב" אין כל תחושה של צליל, להפך, היצירה משדרת שתיקה מאיימת כמעט. "הקשבתו" של החדר מתייחסת אולי לתחושת הציפייה המתוחה הזו.  

הסוריאליזם של מגריט מתבסס כולו דווקא על ציור אקדמי ומדויק. ככל שגדלה האשליה כי הדברים המצוירים הם אמיתיים, כך היצירה מצליחה ליצור את תחושת חוסר הנוחות והמתיחות שאליה כיוון האמן. תחושה זו, שפרויד כינה אותה תחושת "Uncanny", כלומר תחושת אי-נוחות הנוצרת כתוצאה מהזרות של המצב המתואר, נובעת מהצירופים הלא-הגיוניים שעשה מגריט ביצירתו. התפוח הגדול מידי ממלא את החדר עד מחנק ויוצר תחושה לא נעימה של ציפייה או מתיחות. התפוח הוא חלק מן המילון הצורני של מגריט, והוא מתואר ברבות מיצירותיו כהתייחסות למסורת של ציור טבע דומם באמנות, אלא שאצל מגריט הוא מקבל תמיד קונוטציות שונות מהמקובל, בדרך כלל כאלה המעוררות חוסר נוחות ואי-שקט.

התפוח מתואר ביצירות רבות של מגריט כחלק מהמילון הצורני שלו. יש פרשנויות שונות לגבי משמעותו של סמל זה. המקובלות ביותר נוגעות לדימוי המיני של התפוח כפרי פיתוי בתרבות המערבית ולמסורת הציור של הטבע הדומם. הפרשנות הראשונה רואה בתפוח סמל לחטא ולמיניות. משמעות זו מתקשרת היטב ליצירות כמו The Son Of Man (1964), שבה פניו של הגבר מוסתרות מאחרי סמל החטא. הפרשנות השנייה (התייחסות למסורת הציור של טבע דומם) מתייחסת לשימוש החתרני שעושה מגריט במסורת. התפוחים שלו אינם חלק ממערך צבעוני דומם המעלה אסוציאציות מיניות, נשיות או תרבותיות, כמו בציורי הטבע הדומם של סזאן למשל, אלא ישויות חיות החותרות תחת המציאות המוכרת.

מקורות וקישורים
אתר artcyclopedia
אתר  wahooart
אתר answers
אתר artscenecal
אתר עמותת מגריט
אתר מוזיאון מגריט בריסל
אתר visual-arts-cork

כתב: נעם טופלברג

החדר הקשוב, גירסה ראשונה, מתוך אתר oilpainting-frame
החדר הקשוב, גירסה ראשונה, מתוך אתר oilpainting-frame
החדר הקשוב, גירסה שנייה, מתוך אתר ghise.altervista
החדר הקשוב, גירסה שנייה, מתוך אתר ghise.altervista
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום