על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


מאנה, אדוארד Manet, Edouard
1883-1832
ציור
  • ציור
צייר ואמן הדפס צרפתי שתרומתו העיקרית מסתכמת במעבר שהצליח ליצור מהראליזם של קורבה לאימפרסיוניזם. מאנה הצליח לפתוח ערוצים חדשים ביצירה האמנותית על ידי בחירה בנושאים בני זמנו, כגון תרבות הפנאי, ועל ידי תפיסה חדשנית של הציור. מאנה שם דגש מיוחד על הצבעים שעל הבד, יותר מהנושא המצויר.

אדוארד מאנה נולד למנהל כוח אדם במשרד המשפטים. בין השנים 1849-1844, בהיותו תלמיד בפנימייה, התעניין רק בשיעורי הרישום. בסיום לימודיו דרש ממנו אביו ללמוד משפטים, אך מאנה לא נענה לדרישותיו. מאחר שסירב האב לאפשר למאנה ללמוד ציור, נאלץ מאנה להיבחן ללימודי ימאות, אך נכשל. לאחר כישלונו השתכנע אביו ואפשר לו ללמוד אמנות. בשנת 1850 למד מאנה ציור בסטודיו של הצייר הקלסי תומס קוטור, שלימד אותו טכניקות ברישום ובציור.

בשנת 1856, בתום שש שנות לימוד אצל קוטור, פתח מאנה סטודיו משלו, ושם צייר את הציור "ילד עם דובדבנים" (1858), וכעבור שנה את "שותה האבסינט" (1859). בשנת 1863 פגש את המשורר שרל בודלייר, וזה הציע למאנה לצייר את "קונצרט בגני טווילרי" (1862). זהו ציור שצויר בזמן קונצרט שאליו הגיעו אנשי כוח והשפעה רבים. כל אותם מפורסמים חלפו על פניו של מאנה ונהנו מהאופן האלגנטי שבו צייר. בשנת 1861 הציג ב"סלון" (תערוכה שנתית חשובה שהתרחשה בפריז) את "זמר ספרדי", ציור שזכה בתשבחות רבות.

בשנת 1863 דחתה ועדת "הסלון" את העבודה "ארוחת צהריים על הדשא" (1863), וזו הוצגה בתערוכת "הדחויים". הציור יצר מהומה תקשורתית בשל חדשנותו. אף על פי שהנושא נבחר בהשראת ג'ורג'ונה ורפאל יצר הציור פרובוקציה מאחר שהוצגה בו אישה עירומה ליד שני גברים לבושים ומאחר שהיו בו עיוות פרספקטיבי ותאורה מלאכותית. בשנת 1865 הצליח מאנה ליצור סקנדל עם הציור "אולימפיה". ציור זה מתאר זונה שכובה בתנוחה קלסית של אלה רומאית המישירה מבט אל הצופים. דמות האישה משוטחת ועורה בהיר מאוד. לאחר שזכה בביקורת חריפה ונוקבת החליט לעזוב לספרד, אך שב במהרה לפריז מאחר שלא הצליח ללמוד ספרדית.

בשנת 1866 נדחתה קבוצה גדולה של עבודות שהגיש לתערוכת "אוניברסל" לאמנות בינלאומית בפריז. כמחאה עשה כקודמו קורבה, העמיד דוכן מחוץ למבנה התצוגה, והציג בו כחמישים מיצירותיו. רוב נושאי הציורים הללו סובבים סביב הטוריאדור (לוחם השוורים) וקרבות השוורים. בסוף שנות השישים הרחיב את מעגל נושאיו והחל מתמקד גם ביצירת אווירה, בפיתוח תאורות מורכבות וביחסים בין גוונים. דוגמאות לכך הן: "ההוצאה להורג של הקיסר מקסימיליאן במקסיקו" (1867) ו"העזיבה של סירת הפולקסטון" (1869).

הסופר אמיל זולה התלהב מאוד מיצירותיו של מאנה, וכתב מאמר נרחב לזכותו של מאנה למרות דעת הקהל. זולה ראה במאנה את המייצג של כל האמנים החשובים שיצאו נגד דעת הקהל למען האמנות שלהם. בהוקרה צייר מאנה פורטרט של זולה, וזה הוצג בשנת 1868 לצד עבודתו "המרפסת". בציור "המרפסת" צייר מאנה את האמנית ברט מוריסו, שהפכה לאחת הנשים המובילות בתנועה האימפרסיוניסטית. עבודה נוספת שצייר מאנה כהוקרה לכל אלה שתמכו בו היא היצירה "הסטודיו בבטיגנולה".

במהלך המלחמה הפרנקית-גרמנית (1871-1870) שירת מאנה כקצין במשמר הלאומי וצפה במצור על פריז. עם שובו מהקרב למשפחתו ראה שהסטודיו שלו הרוס, אך כל יצירותיו שאכסן מראש נותרו שלמות. את העבודות קנה באותה שנה פול דורארד רואל. שנה לאחר מכן נסע מאנה להולנד, ושם התרשם מיצירותיו של האמן ההולנדי בן המאה השבע-עשרה פרנץ האלס.

בשנת 1874 התיידד עם הצייר האימפרסיוניסט הצעיר קלוד מונה. הם בילו יחדיו שעות רבות, ואף ציירו ביחד על גדות נהר הסיין. ציור מפורסם מאותה תקופה הוא "מונה על הסירה שלו בארגנטייל" (1874). על אף שמאנה התיידד עם מספר רב של אימפרסיוניסטים, הוא מעולם לא הציג בתערוכות שיזמו אלא שאף תמיד להציג ב"סלון" הרשמי. גם לאחר שהיצירות "הכובסת" (1875) ו"האמן" (1875) נידחו בחר להציגם בסטודיו שלו ולא בתערוכה אחרת.

בשנות יצירתו המאוחרות רשם בפסטלים והמשיך לצייר יצירות מפורסמות, כגון "האפרסק" - אישה בודדה המניחה את מרפקה על שולחן בבית קפה, "הבלונדינית עם שדיים חשופים" - בציור זה שם דגש על גוני עורה ועל תאורה בהירה. בשנת 1880, לאחר שהציג תערוכת יחיד, שכר וילה בוורסאי, ושם צייר את "אביב" - פרופיל של השחקנית באר בפוליה ברגר. בשנת 1882 הציג עבודות בתערוכה של אמנות צרפתית בלונדון.

בשנת 1880 חלה ברגליו. רגלו נכרתה, והוא מת בשנת 1883. כעבור שנה אורגנה למענו תערוכה גדולה, ואמיל זולה כתב לכבודו מאמר הוקרה. תערוכה זו הביאה למאנה את פרסומו הבינלאומי, וכך הבינו הכול לבסוף את חשיבותו הרבה לאמנות המודרנית.

מקורות
פייפר, דיויד (1984), אנציקלופדיה לאמנות ופיסול, כרך ד', הוצאת כתר, ירושלים, עמ' 122.

Ferrier, Jean Louis (1999), Art of the 20th century, Edition du Chene, Turin, pp. 63, 75, 670.
Britannica multimedia 99, CD-ROM, Manet, Britannica, 1999.
Edouard Manet - Biography


כתב: פיטר מלץ
מתוך אתר ויקיפדיה
שותה האבסנט, 1859, מתוך אתר Olga's Gallery, www.abcgallery.com
ארוחת צהריים על הדשא, 1863, מתוך אתר Olga's Gallery, www.abcgallery.com
המרפסת, 1868-9, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום