על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


הוצאתו להורג של מקסימיליאן קיסר מקסיקו, אדוארד מאנה, שמן על בד, 252X254 ס"מ The Execution of Maximilian, Manet
1878 הגלריה הלאומית, לונדון

בשנת 1863 מינה נפוליאון את הארכי-דוכס האוסטרי פרדיננד מקסמיליאן (1832 – 1867) לקיסר-בובה במקסיקו. מקסיקו, שהייתה שקועה בחובות כלכליים גדולים שלא יכלה לשלם, נאלצה לקבל עליה את הדין. שלטונו של מקסמיליאן נשען על כוחות הצבא הצרפתי הכובש ששהה במקסיקו ונאבק בכוחות המורדים שם. אך המרד העממי הצליח לגרש את הצרפתים, שהותירו את מקסמיליאן חסר הגנה.

כוחות המורדים, הנאמנים לממשלה המקסיקנית הרפובליקנית, תפסו את מקסימיליאן ושניים מהגנרלים הנאמנים לו, מירמון ומג'יה, והוציאו אותם להורג מול כיתת יורים ב- 19 ביוני 1867, בפקודתו של בניטו חוארז (Benito Juárez), שנבחר בשנת 1861 לנשיא מקסיקו והודח על-ידי הצרפתים כשנתיים מאוחר יותר.

הידיעות על ההוצאה להורג הגיעו לפריז ב-1 ביולי 1867, ומאנה, שהיה ממתנגדי השלטון הנפוליאוני החל לעבוד על היצירה כמעט מיד. בין יולי 1867 ותחילת 1869 צייר מאנה שלוש יצירות גדולות המציגות את ההוצאה להורג. הגרסה הראשונה צוירה מן הדמיון. לאחר זמן-מה החלו להגיע לצרפת דיווחים וצילומים של האירוע, ומאנה צייר גרסה אותנטית יותר, בעזרת מודלים חיים. הוא זימן לסטודיו שלו כיתת יורים בעזרת ידיד משפחתו שהיה קצין בצבא. לאחר זמן-מה הוא חתך את הגרסה השנייה (מאוחר יותר חיבר אותה דגה, וכיום היא מוצגת כמעט במלואה בגלריה הלאומית (National Gallery) בלונדון), וצייר גרסה שלישית.    

בגלל אופייה הפוליטי של העבודה לא יכול היה מאנה להציגה בפריז. בעבור הצרפתים האירוע היה אזכור לא נעים למדיניות החוץ האומללה של נפוליאון ה-3, ואכן היצירה הוחרמה בצרפת, ורק היצירה הסופית והגדולה ביותר הוצג בימי חייו של האמן בניו-יורק ובבוסטון, ארצות  הברית, ב-1879-80. היצירות האחרות נתגלו רק בתחילת המאה ה-20.  

במרכז הקומפוזיציה ניצבת כיתת היורים באמצע פעולת הירי. משמאל ניצב מקסימיליאן כשהוא חבוש כובע סומבררו לבן ואוחז בידי שני הגנרלים שמימינו ומשמאלו. הימני, שאליו מכוונים החיילים את נשקם, נופל מפגיעת הירי.

הסצנה כולה מתרחשת ליד חומה החוסמת את הפרספקטיבה כמעט לגמרי. מעל לחומה מוצגת קבוצה קטנה של אזרחים, המביטים בהוצאה להורג באימה. הם מאורגנים בצורת משולש שווה שוקיים כשבקודקודו דמות האוחזת את ראשה בבהלה. האזרחים שולחים את ידיהם אל עבר המתרחש, כמו מנסים לעצור את האירוע. מאחוריהם מתואר נוף כפרי שקט ופסטורלי, העומד בניגוד לדרמה המתרחשת במישור הקדמי. מצד ימין מתואר כובע לבן, כפי הנראה של אדם נוסף המנסה לטפס על החומה כדי להתבונן. כובעו יוצר אלכסון סימטרי עם כובעו של מקסמיליאן.

היצירה גדולת-הממדים מציגה גישה תיעודית, מעין תשובה לצילום. העובדה שמאנה ציין בצד שמאל למטה את תאריך האירוע מחזקת תחושה זו. היצירה אינה מציגה רגשות אישיים של האמן, ואת התגובות הרגשיות משאירים לצופה.

קיימת פרשנות המשווה את הסצנה כולה לצליבה של ישו, כשמקסימילאן הוא ישו במרכז, הסומבררו הוא הילה מודרנית לראשו, ושני הגנרלים הם דמויות שני הגנבים שנצלבו משני צדדיו של ישו בסיפור הברית החדשה.

מסקרנת במיוחד דמותו של החייל הניצב מצד ימין ומטפל בנשקו. בניגוד ל"ה-3 במאי" של גויה, שבה החיילים הם חסרי פנים, ביצירה של מאנה אפשר לראות את פניו של החייל. אולי הסיבה לכך היא הבעייתיות של הנושא, וחוסר הרצון של מאנה להזדהות עם צד אחד באופן מוחלט.

מקורות וקישורים
אתר מוזיאון מומה, קישור נוסף
אתר peaceaware
אתר artchive
אתר הגלריה הלאומית לונדון
אתר הגלריה של אולגה
אתר learner

Mark Stevens, The Imperial War Museum, New-York Magazine art review, 05/11/06

John Elderfield, Soldiers of misfortune, The Guardian, Saturday 6 January 2007

כתב: נעם טופלברג

הוצאתו להורג של מקסימילאן קיסר מקסיקו, מתוך אתר artchive
הוצאתו להורג של מקסימילאן קיסר מקסיקו, מתוך אתר artchive
גירסה שנייה, חתוכה, מתוך אתר artmight
גירסה שנייה, חתוכה, מתוך אתר artmight
מתווה הכנה (גרסה ראשונה), 1867, מתוך אתר wordpress
מתווה הכנה (גרסה ראשונה), 1867, מתוך אתר wordpress
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום