על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


מטרייה, אומברטו בוצ'יוני Materia, Umberto Boccioni
1912 איטליה

 225X150 ס"מ, שמן על בד

אומברטו בוצ'וני היה צייר פוטוריסט איטלקי. את היצירה מטרייה הוא צייר בשנת 1912, כארבע שנים לפני מותו.

היצירה מתארת את דיוקנה של אם האמן. מן השם מטרייה נגזרת המילה הלטינית Mater (אימא), והשם מרמז למילה נוספת, Materia (חומר). משם היצירה משתמע שכוונתו של האמן הייתה לעסוק בתופעה רחבה יותר מלבד התיאור של דיוקן אמו.

ביצירה מתוארת אמו של האמן יושבת בביתה במילאנו, כאשר מאחוריה חלון המשקיף לכיכר. ידיה שלובות בחיקה, והן עצומות, מעוותות, מוזרות, לא אלגנטיות ומחוספסות מעבודה; הידיים גדולות יותר מהראש, והופכות להיות מרכז היצירה.  

הצבעים ביצירה הם עזים וזוהרים. בולטים גוני הירוק והכתום, ושכבות הצבע מתערבבות עם שכבות צבע נוספות.

ביצירה זו באה לידי ביטוי הסימולטניות הפוטוריסטית.
מטרת האמן הייתה למזג את תיאור דמות אימו בתנוחה חזיתית, עם רשמים חזותיים המשתקפים מן החלון ודימויים שהופיעו בחוץ. הוא שילב את הפעילות של הרחוב וההתרחשות בכיכר שמתחת לבית האם עם ההתרחשות בחדר; איש הולך, סוס דוהר, פרטי הבניינים הסמוכים וארובות של תחנת הכוח הסמוכה, שכמו חודרים ומשתלבים בתוך הבית.

מקור ההשראה לדמות האיש ההולך ביצירה לקוחה מהיצירה "עירום יורד במדרגות" של מרסל דושאן מ-1912.

בסתיו 1911 ביקרו הציירים הפוטוריסטים ב"סלון הסתיו" ונחשפו לראשונה לסגנון הקוביסטי. השפעתו ניכרת ביצירה באופן ישיר, למרות שהפוטוריסטים הכריזו על יצירותיהם כמקוריות.

בוצ'וני פנה אל הקוביזם כסגנון שיכול להביע את הזרם של העולם החדש. הוא נסע לפריז, שם נחשף לעבודותיהם של פאבלו פיקאסו וז'ורז בראק, אך שינה את הסגנון והפך אותו למשהו אחר.

האמן השתמש במערך הצורות הקוביסטיות כדי לשלב באופן סימולטני בין דמות האם לבין דימויי העיר. במקום קווים ארכיטקטוניים מצטלבים, המתאימים לקוביזם, הוא השתמש בקווים שקופים בעלי קרינה, הנכנסים דרך החלון ומטרתם לרמוז על תנועה.

האור הוא חד, והמולת הרחוב חודרת אל המרחב הפרטי של הדמות וחותכת אותו לגזרים. מטרתו של בוצ'וני הייתה להביא את הדינמיות של החברה המודרנית לתוך האמנות.

השפעה נוספת הבאה לידי ביטוי ביצירה זו היא הכרונו-פוטוגרפיה. אלה צילומים רצופים של דמות בתנועה, בתמונה אחת, שיצרו הצלמים אטיין ז'ול מארי ואדוארד מייברידג', כאשר חקרו את המכניקה של תנועת הגוף האנושי. בהשפעת מחקרם הצילומי שילב בוצ'וני ביצירתו את ממד הזמן עם ממד החלל. 

מקורות וקישורים

  New-York Art, Futurist Tense, By Mark Stevens

 , by Emily Casden   Smarthistory – Italian Futurism

The New York Times – Art review, Blurring the Line Between the Present and the Future, By GRACE GLUECK, Published: February 13, 2004

 אתר - guggenheim - venice

מייזליש, ז' (עורכת), אמנות בעידן הטכנולוגי, האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב, 1982, יחידה 3 פוטוריזם, לז'ה ומונדריאן, עמודים 12-13.

רוברט יוז, הלם החדש, הוצאת עם עובד, 1989, עמודים 38-43.

 כתבה: עדיה הוסמן ליפשיץ

בוצ'יוני, מטרייה, מתוך אתר wikipainting
בוצ'יוני, מטרייה, מתוך אתר wikipainting
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום