על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


תלבושות ותפאורה לסרט האקספרסיוניסטי "מטרופוליס", הונט, וולברכט, קטלהוט Metropolis, costume and set, Hunte, Vollbrecht, Ketlehut
1927 גרמניה

בימוי: פריץ לאנג (Fritz Lang)

לצפייה בחלקים מהסרט

הוא סרט אקספרסיוניסטי גרמני אילם. הוא השפיע על תעשיית הקולנוע במשך עשרות שנים.

העלילה מתרחשת בשנת 2000, אז, בתקופת עשייתו של הסרט (1927), עתיד רחוק ובלתי נראה. מטרופוליס היא עיר עתיד ענקית וממוכנת. המיעוט נהנה מחיי פאר ברובע העליון של העיר. הפועלים, שמספקים את רמת החיים הגבוהה לעשירים, מתגוררים בתנאים מחפירים ברובע התחתון והחשוך. בנו של השליט, פדר, פוגש במריה. הוא מתאהב בה ויורד אחריה אל העיר התחתונה. מריה היא מנהיגת הפועלים. היא מבקשת מהם שלא למרוד אלא לחכות בסבלנות לבואו של ה"מדיאטור" - "המתווך" (כינוי הלקוח מהמושג הנוצרי של המושיע). פדר מזועזע מתנאי החיים של הפועלים. הוא פונה לאביו ומתעמת אתו בנושא זה. אביו מבקש ליצור ממדען מטורף רובוט שיחליף את מריה. מריה הרובוט מסיטה את הפועלים למרד. מרד הפועלים מאיים להרוס את העיר... לבסוף מריה האמיתית מצליחה להימלט מהמדען המשוגע, מרגיעה את הפועלים ומתחתנת עם פדר.

תואר כך הסרט בכתב עת מהתקופה: "מתכון למטרופוליס: קחו עשרה טון של פחד, ערבבו עם 10% של סנטימנטאליות, הוסיפו מיסטיציזם לפי הטעם, וערבבו עם מארקים (כמה מיליונים)".

הסרט מעלה בעיות של יחסי שליט ונשלט, מחיר המכניזציה, יחסי דורות, אהבה וכו'. התפאורה והתלבושות השפיעו על העיצוב בקולנוע במשך שנים רבות. אחד החידושים החשובים בסרט היה השימוש במודלים מוקטנים שצולמו באמצעות מראה, וכך התקבלו תמונות מרשימות של עיר ענקית מודרנית. גורדי השחקים של ניו יורק היוו מודל לעיר העתיד, המזכירה את הרישומים האוטופיים של האדריכל הפוטוריסטי אנטוניו סנט' אליה. את תפאורת הסרט עיצבו אוטו הונט (Otto Hunte)קרל וולברכט (Karl Vollbrecht) ואריך קטלהולט (Erich Ketlehut) כל הסגנון הגאומטרי המכני של התפאורה הושפע מסגנון הארדקו הדבר בולט במיוחד במיוחד בעיטור האדריכלי. הדמות המרשימה של הרובוט מזכירה מאוד את "המסכה בצהוב ושחור" (1923) של אוסקר שלמר (Schlemmer). חלק משמלות הנשים לקוחות מאוסף הבאוהאוס של שלמר. הבית של המדען המשוגע הוא דגם כמעט מדויק של הווילה שעיצב האדריכל האקספרסיוניסטי אוטו ברטנינג (Bartning). דמות המופיעה בחלומו של פדר מעוצבת בהשפעת מסכות אפריקניות שהוצגו באחד המוזאונים של ברלין, מודל האהוב על ציירים אקספרסיוניסטים רבים. הגנים הנצחיים עוצבו בסגנון "היוגנדסטיל". במשחקי אור-צל דרמתיים ניכרת השפעה של סרט אקספרסיוניסטי גרמני אחר - "הקבינט של דוקטור קליגרי" (1919).

הדימוי של "מטרופוליס" שהופיע בסרט השפיע על אופן הצגתה של העיר המודרנית עד עצם היום הזה, לדוגמה בקליפ לשיר של זמר הפופ האנגלי ג'ורג' מייקל "פריק" (Freek). הדימוי שפותח את הקליפ הוא עיר העתיד הענקית והממוכנת. צורת הבניינים המונומנטליים, התנועה העזה, כלי התעופה - כל זה מזכיר תמונות פתיחה מהסרט "מטרופוליס". דימוי זה מעלה מיד תחושה של איום, חוסר אנושיות, העדפת המכונה על פני אדם, בדידות וריקנות של האדם בחברה המודרנית, הצרכנית, וכל זאת למרות רמת החיים הגבוהה האפשרית הודות לטכנולוגיות (רעיון זה מתפתח בהמשך הקליפ).

מקורות

Barsacq, L. (1976), Caligari's Cabinet and other Grand Illusions, A Plume Book, New York.
Elsaesser, T. (2000), Metropolis, bfi, London

 

כתבה: אלה טל

מגדל בבל החדש, בעקבות מגדל בבל של ברויגל
מגדל בבל החדש, בעקבות מגדל בבל של ברויגל
תלבושת מהסרט, מתוך אתר dvdtalk
תלבושת מהסרט, מתוך אתר dvdtalk
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום