על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


קומפוזיציה באדום, צהוב וכחול, פייט מונדריאן, שמן על בד Composition in Red, Yellow and Blue, Mondrian
1921 מוזאון לאמנות מודרנית, שטוקהולם, שבדיה
עבודתו של מונדריאן מסמנת את המעבר של תחילת המאה ה-20 מהסימבוליזם אל הניאו-אימפרסיוניזם והקוביזם. יצירות מסוג זה הציבו אותו בחזית האוונגרד האירופאי והתאוריה שפיתח יחד עם האמן והאדריכל השבדי ואן דואסברג (van Doesburg, 1883 – 1931) הביאה להקמתה של תנועת הדה-סטיל (De Stijl – הסגנון), שהייתה בעלת השפעה מכריעה על עולם האמנות, העיצוב, האדריכלות ואפילו המוזיקה. את התיאוריה שלו פרסם מונדריאן בסדרת מאמרים שקובצו לספרון שפרסם לאונס רוזנברג (Léonce Rosenberg) בפריז בשנת 1920 תחת הכותרת "הניאו-פלסטיציזם" (Le Néo-plasticisme – הפלסטיות החדשה).

הרעיון המרכזי של מונדריאן, כפי שבא לידי ביטוי במאמריו, הוא כי הציור, המורכב מיסודותיו – קו וצבע, יהווה דוגמה ומופת לאמנויות אחרות כדי לשחרר אותן מהתלות בחיקוי העולם החיצוני. האמנויות תהפוכנה לישויות עצמאיות המבטאות הרמוניה ויופי, ואת אותם ערכים הבאים לידי ביטוי בדופק החיים המודרני.

החל בשנת 1917, השנה שבה פרסם האמן ההולנדי פייט מונדריאן (Mondrian) (1944-1872) את התאוריה החדשנית שלו שאותה כינה "ניאו-פלסטיציזם" (הפלסטיות החדשה), ועד יום מותו, הוא טרח ללא לאות על קומפוזיציות מאותו טיפוס, בווריאציות שונות, שבכולן ניתן לזהות את המרכיבים הבאים:
- קווים שחורים אנכיים ואופקיים (במקרה של יצירה זו, כולם בעובי אחיד) הנפגשים בזווית ישרה.
- חלל הצבוע בלבן-אפרפר (חלל, המתואר כ"אל-צבע").
- בתוך הרשת (גריד) שיוצרים הקווים נראים משטחי צבע בשלושת צבעי היסוד, בגדלים שונים (ביצירות רבות הוא משתמש רק בשניים מבין שלושת צבעי היסוד).
- הקומפוזיציה מדגישה את שטיחות הפורמט, בשל הוויתור על פרספקטיבה מכל סוג שהוא.
- הצבע לוקאלי והטיפול במשטחים מלוטש מאוד, ללא עקבות מגע ידו של האמן.
- הקומפוזיציה פתוחה, משום שהצופה ממשיך בדמיונו את הקווים ומשטחי הצבע הקטועים.
(דוגמה לקומפוזיציה מטיפוס זה)

מונדריאן הטיף, אם כן, להפשטה ולאמנות שאינה מייצגת את המציאות הנראית. הוא הושפע גם מתורות מטפיזיות ותיאוסופיות, והאמין כי המראות בטבע הם רק ממד מקרי אחד של המציאות המורכבת. שאיפתו הייתה לבטא ביצירותיו מהויות מורכבות בהרבה מאשר הרגע הבודד הנקלט בטבע באמצעות הראייה. כשהוא משלב אינטואיציה ותיאוריה יצר מונדריאן ניגודים בין משטחי צבעים הלכודים בתוך צורות גיאומטריות גדולות המעוררים תחושות של יחסי חלל ותנועה על גבי הבד.  

ביצירה "קומפוזיציה באדום, בצהוב ובכחול" מושתתת הקומפוזיציה על שלושה עקרונות מרכזיים: א) יחסים בין הצורות; ב) יחסים בין הצבעים; ג) הצגת שיווי משקל המושג ע" אסימטריה ותנועה.

יצירה זו מורכבת מקווי מיתאר שחורים המרכיבים צורות גיאומטריות מרובעות. הקומפוזיציה פתוחה כיוון שקווי הצורות פורצים אל מעבר לגבולות הבד, ויוצרים רושם של התמשכות אינסופית. בתוך חלק מהצורות מתוארים כתמי צבעים לוקאליים ראשוניים – אדום, צהוב וכחול. הכתם האדום המרכזי ממלא את הצורה באופן מדויק, הצהוב נראה ממלא את הצורה גם הוא, אם כי לא ניתן לדעת זאת בוודאות, כיוון שהצורה והצבע נחתכים על-ידי הבד. הכחול מתפרש על-גבי שלוש צורות מלבניות, ונראה כקו עצמאי החוצה את שלושתן. בפינה הימנית מתואר כתום אדום צר הנראה גם הוא כחוצה צורות, אם כי כמו במקרה של הצהוב, לא ניתן לדעת זאת בוודאות.

זהו שיאו של תהליך ההפשטה של מונדריאן, והוא מאפיין את סגנונו הבוגר. היצירה נראית כאילו נעשתה בידי מכונה, ללא מגע יד האמן. הצורות מדויקות, נקיות ויוצרות גריד דו-ממדי המתפרש באופן א-סימטרי לכל הכיוונים. הצבע הלוקאלי ממלא את הצורות באופן מלא או חלקי, ומערכת היחסים הנוצרת בין הצורות וארגונן ובין הצבעים החמים והקרים היא הנושא של היצירה. בעבור מונדריאן, מערכת היחסים הנוצרת מן המפגש של קווים שחורים עם משטחי צבע טהור ובוהק מייצגת את הכוחות היוצרים הראשוניים השולטים ביקום ובטבע כולו.  

במאמר שפרסם בשנת 1917 בעיתון "דה סטיל" ("הסגנון", בהולנדית), מדבר מונדריאן על השאיפה להגיע להרמוניה אוניברסלית תוך יצירת איזון בין ניגודים, הרמוניה הנוצרת באמצעות הקו הישר, הצבע השטוח והטהור, והאיזון הקומפוזיציוני. ביצירה האמורה, שלמרות מרכיביה המנוגדים היא נטולת מתח ומשרה תחושה של הרמוניה ואיזון, מטרתו של מונדריאן הייתה להגיע לאיזון מקסימלי בין ניגודים, ובכך ליצור סביבה הרמונית המכילה את היסודות הבסיסיים שביקום. מונדריאן התייחס אל המשטחים הצבועים כאל חומר או כאל לבנים, ואל קירות החדר, אשר תורגמו למשטחים הלבנים-אפרפרים שבקומפוזיציה, כאל חלל. בדרכו זו הוא הצליח ליצור דיאלוג עם האדריכלות והעיצוב, ובנה סוג של "אמנות כוללת" או של "סביבה", המקרינה רוח חדשה.

תאוריית הניאופלסטיציזם של מונדריאן, כמו תאוריות אחרות מאותה עת, כגון: התאוריה הסופרמטיסטית של קזימיר מלביץ', מקורה בעיסוקו בתורת התאוסופיה (כת המאחדת בתוכה אלמנטים רבים מדתות מיסטיות שונות, ביניהן הנצרות, הקבלה היהודית והבודהיזם). אחד מעקרונותיה הבסיסיים הוא שעל הפרט והחברה בכללה לעבור שינוי ממצב חומרי למצב רוחני, שהוא גבוה יותר, ולשאוף כל העת לאיחוד עם האלוהי, וזאת ניתן להשיג רק על ידי גילוי החכמה הנסתרת המכילה את חוקי היקום הבסיסיים, אשר מבחינה צורנית בנויים על הקו הישר, הזווית הישרה, שלושת צבעי היסוד והאיזון שביניהם. לטענתו, רק דרך ההיגיון המדעי והמתמטי ניתן לאדם להבין את סוג הבריאה.

מקורות וקישורים
אתר מוזיאון המומה
אתר artchive
אתר הגלריה של אולגה
אתר מוזיאון גוגנהיים
אתר עמותת מונדיראן
אתר artcyclopedia
אתר אוניברסיטת ייל

אמנות בעידן הטכנולוגי, יח' 3, האוניברסיטה הפתוחה, תל- אביב, 1981, עמ' 61-38.
דה סטיל, מוזיאון ישראל ירושלים, אביב תשל"ז, קטלוג מס' 164.
הדס, נורית, עיונים באמנות המאה העשרים, המרכז לחינוך טכנולוגי, תל-אביב.

Mondrian: from figuration to abstraction, Exh. Cat. Seibu Museum of Art, Tokyo, 1987


כתבו:
נעם טופלברג
נירה טסלר

מונדריאן, קומפוזיציה באדום, צהוב וכחול, 1921, שמן על בד, מתוך אתר ויקיפדיה
מונדריאן, קומפוזיציה באדום, צהוב וכחול, 1921, שמן על בד, מתוך אתר ויקיפדיה
איב סאן לורן, שמלת יום בהשראת מונדריאן, 1965, מתוך אתר מוזיאון המטרופוליטן
איב סאן לורן, שמלת יום בהשראת מונדריאן, 1965, מתוך אתר מוזיאון המטרופוליטן
חריט רייטוואלד, כיסא כחול, אדום וצהוב, 1917, מתוך אתר בלוגספוט
חריט רייטוואלד, כיסא כחול, אדום וצהוב, 1917, מתוך אתר בלוגספוט
הסטודיו של מונדריאן בפריז, מתוך אתר הגלריה הלאומית, לונדון
הסטודיו של מונדריאן בפריז, מתוך אתר הגלריה הלאומית, לונדון
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום