על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


הראליזם החדש, פייר רסטאני Nouveau Realisme, Pierre Restany
1960 צרפת
באפריל 1960 השתמש לראשונה מבקר האמנות פייר רסטאני במונח "ראליזם חדש" במסגרת מניפסט לתערוכה בגלריה "אפולינר" שבמילאנו. בתערוכה זו הוצגו עבודות של האמנים ארמן, קריסטו, ניקי דה סיינט פאל, איב קליין, טינגלי, סזר ואחרים.

מטרתם של אמנים אלה הייתה חיפוש אחר אקספרסיביות חדשה, אחר חוויית האמת, כפי שהיא באה לידי ביטוי בתוך פנימיותו של כל אמן, ללא התערבות של היבטים קונספטואליים שכלתניים. הראליסטים החדשים התייחסו לעולם כאל ציור אשר ממנו דלו פרגמנטים עם משמעות אוניברסלית.

בדומה לדאדאיסטים ולסוריאליסטים, ביצעו הראליסטים החדשים מעין "חפירות ארכיאולוגיות" בחיי היומיום. עבודותיהם כללו פוסטרים קרועים, חפצים עטופים, הצטברות של אובייקטים מצויים לכדי אנסמבלאז'' ועוד. בשל כיוון זה נחשב לעתים זרם הנובו-ראליזם כמקביל לנאו-דאדא ולפופ ארט.

בשנים 1961-1960 קיימו הראליסטים החדשים כמה מופעים. הנועז ביותר בקבוצתם היה איב קליין, אשר נהג לקיים אירועי הפנינג תקשורתייים. לאחר מותו של קליין בשנת 1962 ניסה רסטאני לשמר את השפעתה הנרחבת של התנועה, אך התנועה התפרקה במלאת עשור להיווסדה.

מקורות

Ferrier, Jean-Louis (1999), Art of the 20th Century, Chene- Hachette, Italy, p. 945.
It's the reality of facts that art draws on, a conversation with Pierre Restany 
Guggenheim Collection - Movement - Nouveau Realisme


כתבה: גליה כהן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום