על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


לא עוד הירושימות, היזיקאטה הירוקאצו No More Hiroshimas!
1968 יפן

את כרזת המחאה "לא עוד הירושימה" פרסם היזיקאטה לזכר הטלת פצצת האטום על הירושימה, אחת משתי הערים היפניות שהפציצו האמריקאים בסוף מלחמת העולם השנייה (1945). העיר הפכה תל חורבות, אלפי אזרחים חפים מפשע נהרגו, וגורלם של אלו שנשארו בחיים הפך מר ורבים מהם מתו בייסורים מהקרינה הגרעינית. במשך עשרות שנים מאז ההפצצה נולדו לבני הירושימה ילדים הסובלים ממוטציות שונות. כשנבנתה העיר מחדש, הוקמו במקום אתרי זיכרון לקרבנות ההפצצה, ומדי שנה מתקיימים טקסי זיכרון האמורים להזכיר לאלו שנשארו בחיים את הסכנות שבמלחמת אטום. הכרזה הופיעה בתקופה של המלחמה הקרה ומירוץ החימוש בין ארצות הברית וברית המועצות. בתקופה זו פיתחו המעצמות סוגים חדשים של נשק אטומי, המלחמה הקרה עוררה את הפחד מאפשרות של שימוש בנשק אטומי ותוצאותיו.

הכיתוב "לא עוד הירושימות!" מזכיר לצופה כרזה ידועה אחרת: "לא עוד מלחמה" של קאטה קלוויץ שפורסמה אחרי מלחמת העולם הראשונה. מעצב הכרזה היזיקאטה מנסה להזהיר את האנושות מפני סכנת מלחמה חדשה ומפני שימוש בנשק אטומי. הכרזה כהה מאוד, מצוירת על רקע שחור בגוונים של כחול, ולכן המבט מתמקד מיד בעיגול אדום שנמצא קצת מעל מרכז היצירה. הסטה כזאת של מרכז הקומפוזיציה מן המרכז המדויק גורם לתחושת אי-נוחות ומתח. לעיגול משמעויות נוספות: הוא מעורר אסוציאציה לאותו כפתור מפחיד שלחיצה אחת עליו גורמת להטלה של פצצת אטום ראשונה במלחמה שלא יכולים להיות בה מנצחים ומנוצחים. עיגול אדום הוא גם שמש, הסמל הלאומי שמופיע על דגלה של יפן - הקורבן הראשון להטלת פצצת אטום. העיגול הלוהט מאלץ את הצופה להתבונן בציור השחור שעליו הוא צויר: מסגרת מלבנית ובה "פטרייה" מפחידה שלאחר ההפצצה. ממוקד הפיצוץ מתפזרים גלים כחולים כהים בכל שטח הכרזה. הצופה בכרזה מקבל תחושה כי הגלים מתפזרים בתנועה מהירה על הרקע השחור, המסמל את הריק המוחלט שהותיר הפיצוץ.

התפזרות הגלים יוצרת קו אופקי שמחלק את הכרזה לשניים: על רקע המסגרת המלבנית הממקדת את הצופה במרכז, נראים שני משולשים בקומפוזיציה של תמונת ראי. האחד עומד על קדקודו נוצר על ידי "פטריית" הפיצוץ. השני עומד על בסיסו ומהווה תשובה ופתרון להרס המאיים. המשולש התחתון נוצר על ידי הכיתוב "לא עוד הירושימות!".

מקורות

פייפר, ד' (עורך ומחבר ראשי) (1999), אנציקלופדיה לאומנות הציור והפיסול, כתר, ירושלים.

Barnicoat, J. (1972), A Concise History of Posters, Thames & Hudson, London.

 

כתבה: אלה טל

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום