על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


פריסקופ - גלריה לעיצוב עכשווי Periscope Gallery
1997 תל-אביב

גלריה "פריסקופ", הממוקמת ברחוב בן יהודה 176בתל-אביב, נחשבת לבמה מרכזית בעבור המעצבים הפועלים בישראל, ובמיוחד בעבור המעצבים הצעירים. הגלריה פועלת מאז 1997, כאשר שרי פארן, בעלת הגלריה והאוצרת, ירשה דירת קרקע ברחוב בן יהודה בתל-אביב. פארן עסקה באותה תקופה בהוראת אמנות ואוצרות, והחליטה לפתוח במקום גלריה שתוקדש לעיצוב. את הגלריה תכנן בעבורה האדריכל אלכס מייטליס. במאמר שנכתב בינואר 2003 על הגלריה, לרגל התערוכה החמישים שהתקיימה בה, המעצב רביב ליפשיץ העיד על חשיבות "פריסקופ" למעצבים, בדברים אלה:
"פריסקופ התקבלה בצימאון רב, לא הייתה קודם גלריה שבאופן מובהק הציגה רק עיצוב והצליחה לשרוד במשך כל כך הרבה שנים. הגלריה נהפכה למוסד, התחנה הראשונה החשובה בקריירה של מעצב".

בעשר שנות פעילותה הציגה פארן בגלריה כ- 80 תערוכות, שחלקן הגדול עסק בעיצוב ניסיוני של פריטים הבודקים את גבולות שדה העיצוב. מבחינתו של פרופ’ עזרי טרזי, ראש החוג לעיצוב תעשייתי בבצלאל, שהציג אף הוא ב"פריסקופ" מספר פעמים, הגלריה גיבשה לעצמה מעמד של חלון ראווה למציאות הישראלית ולעיצוב. בראיון לאפרת שלום בעיתון "הארץ", לכבוד אירועי 50 תערוכות בגלריה, הוא אמר:
"בתערוכות בגלריה יש בדיקה מחודשת של גבולות הקיים וחיפוש אחר החדש... פריסקופ לא שונה מגלריות בלונדון ובניו יורק במובן זה שהיא מייצגת יוצרים ומבטאת הלך רוח כללי דרך האישי. האסקפיזם של פריסקופ מייצג את רוח הזמן, ובונה רב שיח ייחודי בתרבות החדשה של העיצוב בישראל".

התערוכות בגלריה מתמקדות במעצבים צעירים ובבוגרי בתי הספר לעיצוב, ולצידם מעצבים ותיקים, כמו יעקב קאופמן וחנן דה לנגה. פארן רואה את הישגה הגדול ביותר בתיווך דיאלוגים בין המעצבים לבין עצמם ובין המעצבים לבין קהל המבקרים. המעצבים נוהגים לכנות את "פריסקופ" בכינויי חיבה משלהם , כגון: "בית לעיצוב", "רחם להשכיר", "במה יחידנית", "אי", "פינה של תרבות" ו"השואו רום שלנו". בעקבות "פריסקופ" נפתחו מסגרות נוספות להצגת תערוכות עיצוב, אך "פריסקופ" שמרה על מעמדה כגלריה מובילה בכיוון הניסיוני של עיצוב קונספטואלי.

על פי דברי פארן, בתהליך הגיבוש ובניית הפרוגרמה של התערוכות בגלריה משוחחים היא והמעצב/ת המציג/ה
"על כל מיני דברים – זהות, תרבות, חומרים, צרכן, שוק, החיים – הכול, ואיכשהו זה משפיע; לפעמים ישירות, לפעמים בעקיפין... אנחנו תמיד מתחילים מעיצוב ובהרבה מקרים מגיעים בתערוכות למשהו שהוא גם אמנות".

כחלק מעקרונות הבסיס שלה, מציגה הגלריה בעיקר תערוכות יחיד, של צעירים וותיקים. זאת משום שפארן חשה כי בתערוכות קבוצתיות "מורגש... שהאוצר מכפיף את הפרופיל היצירתי של המעצב לתזה שלו". לצעירים ניתנת במה וחשיפה, והאינטראקציה עם פארן עוזרת להם בגיבוש רעיונות ודרך. בשנת 2006 נערכה תערוכת מחווה לגלריה "פריסקופ" ולאוצרת במרכז העיצוב "סוהו" בדיזינגוף סנטר בתל-אביב. בתערוכת מחווה זו, שאצרה גלית גאון, רבים מהמעצבים הצעירים ודור הביניים שהחלו את דרכם ב"פריסקופ" הציגו עבודות שהוצגו במשך השנים בגלריה. דוגמה מעניינת הם הרהיטים של עמי דרך ודב גרנשואה, שעוצבו מעגלות אשפה.

פארן מגדירה עיצוב ישראלי על פי שני מאפיינים עיקריים: דלות האמצעים, המובילה לשימוש בחומרים פשוטים וזולים, וסוג של רעננות וחדשנות, הנובעת לדעתה מכך שהמעצבים הישראלים אינם נשענים על מסורת עיצוב ארוכת יומין: "דווקא מכיוון שהישראלים משוחררים מכבלי מסורת מכבידה של עיצוב, יש להם סוג של חוצפה, מרץ וחיות, לכן, כשהעיצוב הישראלי מוצג בחו"ל הוא מעורר תשומת לב גדולה. יש משהו מגרה בחשיבה הישראלית הבלתי קונוונציונלית".(הארץ 1.10.03) דוגמה לדלות החומר ניתן לראות בתערוכה "פפירים- רהיטי נייר" שהוקדשה לרהיטי הנייר הפיסוליים בעלי החזות הצבעונית והיוקרתית של אמיר בר-משיח.

כחלק מתפקידיה הפכה גלריה "פריסקופ" גם למתווכת בין המעצבים הישראלים וגלריות בחו"ל ולשגרירה בשדה העיצוב הבינלאומי. למרות זאת, טוענת פארן כי העיצוב בישראל עדיין לא בשל להתחרות בתחום בעולם, בעיקר בגלל חוסר מודעות ותמיכה ממשלתית במעצבים ובתחום בכלל: "המציאות הזאת יוצרת מלכוד שאי אפשר לצאת ממנו. המצב ישתנה ברגע שהממשלה תבין שעיצוב יכול לשמש מנוף לשיפור כלכלי ותתמוך בו כספית, וברגע שאנשי התעשייה יבינו את הפוטנציאל המסחרי שיש בטיפוח מעצב. המצב האידיאלי הוא שהתעשיינים יבקרו בגלריה כדי לאתר כישרונות, אבל זה לא קורה" (הארץ 1.10.03). בעקבות תובנות אלו בשנים האחרונות שינתה הגלריה את תפיסת היסוד שלה, והחלה להציג יותר מוצרים בעלי זיקה מסחרית כדי לחבר בין המעצבים ובין התעשייה.

מקורות

המרכז הישראלי לעיצוב, מדיטק חולון, תערוכת מחווה ב"סוהו" לאוצרת שרי פארן

ברגמן-הרצברג, נעה, המקום שבו נמתחים גבולות העיצוב, בניין ודיור, גיליון 86

ברקוביץ', אריה, תערוכת מחווה לגלריה "פריסקופ" ולאוצרת שרי פארן, הארץ Online

שלום, אפרת, מקום לעיצוב, חדשות הארץ, 01/10/03



כתב: נעם טופלברג

תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום