על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


דיוקן אנרי קונווילר, פבלו פיקסו Portrait of Henri Kahnweiler, Picaso
1910 צרפת

שמן על בד, 73X100 ס"מ

אספן האמנות דניאל אנרי קונווילר (Daniel Henri Kahnweiler) היה דמות חשובה בחייו של פאבלו פיקסו. הוא היה בין הראשונים שהכירו בחשיבות יצירתו של האמן ובמיוחד ביצירה "העלמות מאוויניון" ורצה לרכוש אותה. למעשה, הסכים קונווילר לרכוש כל יצירה של פיקסו ובכך איפשר לאמן רווחה כלכלית וחופש אמנותי

יצירה זו היא דיוקן של האספן, אך לא ברור אם פיקסו צייר אותו כתודה על תמיכתו, כיוון שידוע כי הוא לא הראה לקונווילר את היצירה כשסיים אותה. היו לפיקסו סיבות טובות אחרות לצייר את ידידו. ראשית, היה זה דיוקן קוביסטי וקונווילר היה תומך נלהב של הקוביזם וסחר ביצירותיו הקוביסטיות של פיקסו ושנית, מראהו החיצוני הייחודי של הסוחר, בעל המצח הגבוה באופן מיוחד התאים כנראה בעיני האמן, לסגנון הקוביסטי.

על מנת לצייר את קונווילר, עבד פיקסו מצילום שצילם בעצמו. עם זאת, דרש מידידו לשבת מולו עשרים פעמים לערך. דיוקן זה מסמן את המעבר של פיקסו לשלב ההרמטי של הקוביזם, המופשט יותר מהסגנון האנליטי שקדם לו. דמותו של קונווילר כמעט ולא ניתנת לזיהוי. היצירה מורכבת מקצעים כמעט מונוכרומטיים היוצרים ערבוב מוחלט של רקע ודמות. ניתן לזהות פנים, שיער, ידיים, כפתור, שרשרת, שעון כיס ובקבוק יין הניצב מצד ימין על גבי שולחן אך הפנים גיאומטריות וחסרות זהות, כמו גם הידיים והשיער.

הדיוקן מופיע באופן כללי בלבד וניתן לזהוי על ידי רמזים המפוזרים בקומפוזיציה. חלקים מסויימים, כמו העיניים מצויירים באופן יותר ריאליסטי, ואלו, יחד עם הרמזים כמו כפתור המעיל, תלתל שיער או החפצים הדוממים סביב הדמות מבהירים לצופה מי הדמות המתוארת. המיקום של הדמות, הסטודיו של פיקסו, ניתן גם הוא לזיהוי על ידי הצורה הכללית של פסל קלדוני שהיה ברשות פיקסו המופיע משמאל לדמות הישובה. בכל הציורים ההרמטים שבאו לאחר דיוקן זה ממשיך פיקסו להשתמש בטכניקה זו של פיזור רמזים על מנת לזהות את הנושא, אך הדמויות עצמן הופכות יותר מופשטות ויותר מעורבבות עם הרקע.

מטרתו של פיקסו לא הייתה תיאור של הדמות, אלא ניתוח אנליטי-הרמטי שלה. פיקסו ראה ביצירה "Peinture Object", כלומר אובייקט העומד בפני עצמו, ללא קשר לתוכנו ולנושא שהוא מתאר. מגמה זו אופיינית לקוביזם, המבטא אמנות שאינה מחקה את המציאות אלא מבליטה חלקים ממנה לצורך מחקר הצורה. עם זאת, הקוביזם אינו אמנות מופשטת ולא התכוון להיות כזו. מטרתו של פיקסו הייתה להחדיר את ממד הזמן אל תוך היצירה על ידי ריבוי נקודות מבט, הבאות לידי ביטוי בפירוק הצורה. היצירה נמצאת במכון לאמנות בשיקגו.

מקורות וקישורים
אתר המכון לאמנות שיקגו
אתר answers

אתר Artchive

אתר jstor

אתר my.firedoglake

אתר renoirinc

כתב: נעם טופלברג

דיוקן הנרי קונווילר, מתוך אתר ויקיפדיה
דיוקן הנרי קונווילר, מתוך אתר ויקיפדיה
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום