על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


ספל וקומקום, מלביץ' קזימר teapot and cup, Malevich Kazimir
1920 ברה"מ

כלים קרמיים

בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה, האמנות הסופרמטיסטית, שאותה הגה ופיתח האמן והמעצב קזימר מלביץ', החלה להתפתח ולהרחיק לכיווני עיצוב גאומטריים, מופשטים.

רעיונות אוונגרדיים נראו באותה תקופה כבעלי אפשרות גבוהה למימוש ולהגשמה במדינה הסובייטית החדשה (ברית המועצות), המחפשת להרחיק את בעיות שלטון הצארים ברוסיה. נראה כי האמנות הסופרמטיסטית מילאה את החסר בדיוק בזמן הנכון; התאוריה הסופרמטיסטית חיפשה אוצר מילים ויזואלי אובייקטיבי המבוסס על ערכים מטפיזיים המתייחסים לחומר ולצורה.

מהפכת אוקטובר של שנת 1917 וההבטחה לחברה חדשה התקבלו בהתלהבות גדולה בקרב חוגי האוונגרד, אשר באופן כללי, ובמעט תמימות, קיוו למהפכה גם בפוליטיקה וגם באמנות. התקווה למהפכה גררה עמה ויכוח בנוגע לסדרי עדיפויות: היו שהעדיפו יצירה שימושית ותוססת, והיו שטענו ליצירה אבסטרקטית, כמודל למען מהפכה אמנותית.

שתי הדעות נתלו על שני פירושים שונים למונח "תפקוד". האחת מדגישה את השימושיות והפונקציונליות הבסיסית וההכרחית, והאחרת מבוססת בכלליות על התאוריה הסופרמטיסטית של מלביץ'.

הפרשנות המעשית של מלביץ' לתאוריות שלו באה לידי ביטוי ב"ספל ובקומקום קרמיים" משנת 1920. שני הכלים בנויים מצורות גאומטריות המשתלבות זו בזו. במבט חטוף ומהיר ניתן לתפוס את מאפייניו של כל כלי, אך מבט מדקדק יותר יבחין שהצורניות הסופרמטיסטית זרה לכלים אלה. הידיות של הכלים אינן מעניקות למחזיק בהן אחיזה נוחה ובטוחה. הזוויות החדות של דופנות הכלים מהוות תקדים עיצובי לסגנון שהתגבש מתוך צרכים של שימוש.

פרקטיות וערכים פונקציונליים בסיסיים אינם זוכים לתשומת לב רבה בעבודה ואינם באים בה לידי ביטוי. המונח "שימושיות" כמו נעלם לחלוטין ועוטה תחתיו הפשטה המבוססת על עקרונות אסתטיים.

מקור

Heskett, John (1987), Industrial Design, Thames and Hudson, Spain, pp. 97-99.


כתבה: גליה כהן
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום