על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


מיצג (ללא שם), הוגו באל performence
1916 קברט וולטר ציריך

הוגו באל, סופר ועיתונאי גרמני, היה לאחת הדמויות המרכזיות בתנועת ה"דאדא". הוא יסד את הערבים הדאדאיסטיים ב"קברט וולטר". בערב הראשון, ב - 14 ביולי 1916, דקלם באל לראשונה את השיר הדאדאיסטי שלו. באל טען כי עיתונות ופוליטיקה זייפו והשפילו את משמעות המילים, וכי הדבר מסמן את החולי של התרבות המערבית. בשירים שלו הציע באל להפוך את המילים לצלילים ללא משמעות. ייתכן שהשראתו של באל באה מ"אמנות הרעש" הפוטוריסטית.

כך תיאר באל את המיצג שלו:
"עליתי על הבמה בתלבושת מיוחדת שעוצבה על ידי ועל ידי מרסל יאנקו. רגלי היו נתונות בגלילים עשויי קרטון כחול מבריק שהגיעו עד מעל ירכיי כך שנראיתי כאובליסק. למעלה ענדתי צווארון ענקי גם הוא מקרטון, צבעו הפנימי ארגמן והחיצוני - זהב. הוא היה מחובר לעורפי, ולכן יכולתי ליצור רושם של תנועת כנפיים בהרימי ובהורידי את מרפקיי. נוסף לכן חבשתי כובע של רופא אליל, גבוה, בעל פסים לבנים וכחולים [...] לא יכולתי לנוע בתוך הגלילים ומשום כך נשאו אותי אל הבמה בחשכה, ואז התחלתי לקרוא באיטיות וחגיגיות:
גאדג'י בארי בימבה גלאנדרידי לאולה לוני כאדורי גאדג'אמה גראמה ברידה בימבאלה גלאנדרי גאלאסאסה לאוליטאלומיני
גאג'י בארי בין בלאסה גלאסאלה לאולה לוני כאדורסו סאסאלה בים
גאדג'אמה טופם יצימצאלה בינבאן גליגיא ואוואולימאי בין בארי באן [...]"

התחלתי לזמר ברציפות תנועות ווקליות בסגנון כנסייתי הדומה לפרקי זמירה מדוקלמים, וניסיתי לא רק להיראות רציני אלא אילצתי עצמי להיות רציני. [...] אז כבו האורות ונישאתי [...] מחוץ לבמה, כמין הגמון מגי."

הז'אנר (סוגה) של "שיר/צליל/פואמה ללא מילים" בונה מילים חדשות מהברות ואותיות ללא משמעות. השיר מנסה לעורר רגשות רק על ידי הצליל עצמו והיגויו. התלבושת והתאורה עזרו ליצור תחושת מתח לא רק אצל הצופים אלא גם אצל המבצע עצמו. בשירים אלו התקרב באל לרעיונות של האמנות המופשטת כפי שבאו לידי ביטוי אצל קנדינסקי, שאותו הכיר באל במינכן.

בהדפסת השיר בחר באל גופן שונה לכל שורה. צורת הדפוס מבטאת כמו השיר עצמו מקריות וחוסר משמעות. אלה מתריסים כנגד ההיגיון המהווה בסיס למחשבה המערבית החולה (בעיני הדאדאיסטים). לבנות תרבות אחרת, בריאה וטובה יותר ניתן רק אחרי שהורסים את הקיימת.

מקורות
אמנות בעידן הטכנולוגי, יח' 9, האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1982, עמ' 44-41.

Akiama, A. and others (1996), The Dictionary of the Art History, Grove, New York.
Gale, M. (1997), Dada & Surrealism, Phaidon
Richter, H. (1965), Dada: Art and Anti-Art, Thames and Hudson, London

כתבה: אלה טל

הוגו באל בקפה וולטר, 1916, מתוך אתר ויקיפדיה
הוגו באל בקפה וולטר, 1916, מתוך אתר ויקיפדיה
קישור לסרטון מתוך המיצג בקפה וולטר, מתוך אתר you Tube
קישור לסרטון מתוך המיצג בקפה וולטר, מתוך אתר you Tube
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום