על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


גזענות (racism), יוסי למל racism, Yossi Lemel
1995 ישראל
בראיון שנערך בשנת 2012 עם המעצב יוסי למל ענה לגבי עיסוקו בנושא הגזענות: "אני מחנך את ילדי, תלמידי והסטודנטים שלי, גזענות היא אם כל הרוע ועלינו להילחם בה כל הזמן, כל בוקר. חלק מטבענו כבני אדם הוא חוסר היכולת לקבל את האחר...זוהי מלחמה יום-יומית, ואולי לעולם לא ננצח, אך חייבים להמשיך בה, חייבים לחנך ואני מאמין כי זה אפשרי".

בהתאם לתפיסת עולם זו, עוסק למל, במקביל לעיצוב כרזות מסחריות, בעיצוב כרזות חברתיות ופוליטיות. בעבר נהג לממן אותן מכיסו ולתלותן ברחבי תל-אביב. לטענתו, הוא מפרסם למחייתו אך חייו מוקדשים ליצירת כרזות שבעזרתן הוא מקווה להניע אנשים ולהביאם למודעות חברתית ופוליטית. הוריו של למל ניצולי אושוויץ ועל כך אמר: "השואה היא כחוט השזור בתרבות הישראלית...לאחר מה שקרה באושוויץ למשפחתי, היה לי קשה להאמין בטבע האנושי ולא להיות נקמני, אך במשך לימודי בבית הספר הבנתי ש"הם" לא היו כולם שטנים והתחלתי במשימתי להילחם נגד הגזענות. כיום כשאני מלמד, אני מטיל על תלמידי משמיות העוסקות בנושאים כמו צדק, גזענות, אלימות בבית וסובלנות דתית ולא בנושאים מסחריים".   

כרזה זו נעשתה ממניע חברתי, בהשראת עליית האתיופים לישראל, "מבצע משה", בשנת 1991. למל מספר כי מאז הוא עוקב אחר התאקלמותם הקשה והבעייתיות שבה. את הכרזה יצר בניו-יורק, ובצילום המקורי נראו לא רק כפות הרגלים אלא הרגל כולה. מתוך רצון להפוך את הדימוי לסמלי וכולל יותר מציג למל ביצירה הסופית כפות רגלים כדימוי סגור ומבודד.

העיצוב חזק, ברור ופשוט וכולל רקע לבן שטוח, עליו מופיע דימוי של צלב המורכב משתי כפות רגלים גבריות – שחורה ולבנה הדורכת עליה. תפיסת החלל רדודה, כמעט שטוחה, ותחושת העומק נוצרת על ידי ההסתרה של הרגל השחורה ועל ידי הצללים הנוצרים על גבי המשטח הלבן. על גבי הדימוי מופיעה באדום ובאנגלית הכתובת RACISM  (גזענות). הטקסט כמו מרחף מעל לדימוי ויוצר אף הוא תחושת עומק מסוימת. כפות הרגלים נחתכות על ידי המסגרת מעט מעל לקרסול ונראות מנותקות לחלוטין מהרגל ומנוכחות הגוף האנושי וכך הופכות, למרות היותן כפות רגלים אמתיות, לסמליות יותר מאשר תיאור של אדם ממשי. ניתוק זה הוא גם מה שגורם לקומפוזיציה להיתפס כסגורה, למרות שברור כי מדובר בחלק מגוף שלם. 

הדימוי פשוט וישיר מאד. כפות הרגלים יוצרות צורתX  המסמלת פסילה ומחיקה. מיקום הרגל הלבנה מעל לשחורה מבהיר כי מדובר במחיקת האדם השחור על ידי הלבן והדמיון בין צורת כפות הרגלים (גדלן הזהה, צורת אצבעות דומה), רומז לקרבה בין השניים. היחס בין הטקסט לדימוי ישיר ומשלים. לשאלה מדוע בחר בכיתוב באנגלית ענה למל כי יצירתו אוניברסאלית וגם אם היא מתייחסת או נובעת מאירוע מסוים הוא שואף להציג את הרעיון המהותי והעקרוני בו ולא את האירוע הרגעי ובר החלוף.

כפות הרגלים מסמלות "כל אדם". הבחירה בכפות הרגלים על מנת לסמל מערכת יחסים מעניקה לדימוי את ייחודו: מצד אחד הרגלים מסמלות התקדמות בדרך, צעידה משותפת, אחריות, רצינות ויציבות (שתי רגלים על הקרקע) מצד שני יכולות הרגלים לסמל דורסנות, אלימות וכוחנות. במקרה זה הדימוי של למל משחק על הגבול שבין שני סוגי הדימויים – החיובי והשלילי. הרגלים דומות זו לזו וממחישות את הקרבה בין שתי הדמויות, הנגיעה ביניהן רכה, כמעט מחבקת, ועם זאת, מודגשת עליונותה של הרגל הלבנה ומחיקתה את השחורה. הטקסט משלים את המשמעות ומבטל כמעט לגמרי את הדימוי החיובי.   

מקורות וקישורים
אתר הבית של האמן
אתר mortartown, ראיון עם האמן, 28/07/12
אתר posterpage
ארכיון אמנות ישראלית, באתר מוזיאון ישראל
זילבר, אמנון, שקד, אפרת
ראיון עם אמן הכרזות יוסי למל, עיצוב עכשווי, המרכז לעיצוב ישראלי-מדיטק חולון, 2006.
אבידן, יגאל, " בגרמניה
מתלהבים מ'חוצפה ישראלית' ", מעריב, 16/08/98, עמ' 19.
אלפרוביץ', עמיחי, "עדיין מחפש את הדימוי הנכון...", הארץ, 22/01/96.
ברפמן, אורה, "לאקוני. למל", כלבו, שבועון חיפה, 10/12/99, עמ' 97-96.
לוי-ינוביץ, דפנה, "הבא בתור הוא היידר", הארץ, 11/02/2000, עמ' ב' 11.
שלום, אפרת, "תערוכה ליוסי למל באיסטנבול", הארץ, 06/05/04, עמ' ד' 4.
שלום, אפרת, "דברים שרואים מבייג'ין", הארץ, 06/01/04, עמ' ד' 1.
הבת מצולמת בתחנות חייה של הסבתא, אתר nrg, ‏21/4/2009
אמנון זילבר ואפרת שקד, ראיון עם אמן הכרזות - יוסי למל, באתר המרכז לעיצוב ישראלי - מדיטק חולון, 2006.
יובל סער, מסר פלקטי - הכרזות הפוליטיות של יוסי למל, עכבר העיר, 15.9.2009
כרמית ספיר-ויץ, בועטים בכדור: על האמן יוסי למל, באתר nrg מעריב, 6 באפריל 2011
נעם טופלברג, ראיון עם האמן, 05/03/13

כתב: נעם טופלברג

racism, באדיבות האמן, כל הזכויות שמורות
racism, באדיבות האמן, כל הזכויות שמורות
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום