על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר
עמלנט משרד החינוך דף בית


המגדל האדום, רוברט דלוניי Red Tower, Delaunay Robert
1912-1911 מוזיאון גוגנהיים, ניו-יורק

"המגדל האדום" היא יצירה המתארת את התרשמותו העמוקה של האמן ממגדל אייפל, שבנייתו הושלמה בסוף שנות השמונים של המאה ה-19 (1889) לרגל התערוכה הבינלאומית שהתקיימה בשנה זו בפריס. המגדל מבטא את ההתפתחות הטכנולוגית ואת העוצמה של התיעוש והמיכון בתקופה האמורה.

ביצירה "המגדל האדום" מנסה דלוני (Delaunay) לחקור את דמויי האור, את המבנה ואת הדינמיות האופייניים למבנה המגדל, ומבטאים בעיניו יותר מכל דימוי אחר, את עוצמת הטכנולוגיה של העידן החדש. ציור זה נמנה עם סדרת ציורים המשתייכת לתקופה הקוביסטית ביצירתו של דלוני.

בציור מופיע המגדל במרכז התמונה, צבעו אדום בולט, ומאחוריו מתנוססים אלמנטים שונים - קוים וצורות הלקוחים מן העולם האורבני ומשולבים בטבע: גגות בתים ואנטנות לצד שמים ובלוני עננים. אלמנטים אלה צבועים בצבעים בהירים של לבן ואפור, ומופיעים על רקע גוני הכחול של השמים. מקור האור בציור אינו ברור; ההצללות אינן ראליסטיות, וההשתקפות ניכרת באזורים רבים של הציור. בתוך היצירה יש רמז הנותן תחושה למתבונן בה כאילו הוא נמצא באזור מוצל ומביט במונומנט מבעד לחלון וממרחק, וזאת על סמך המשטחים הקהים בשתי הפינות העליונות של הציור. האמן מתאר את המבנה מזוויות ראייה שונות בו זמנית, טכניקה בעלת השפעה קוביסטית היוצרת תחושה של הזדקרות מחד והתמוטטות מאידך. מתח זה בין כיווני זרימה שונים מקנה לקומפוזיציה דרמתיות ועוצמה. הניסיון ללכוד תנועה וליצור מתח פנימי ביצירה, כפי באים לידי ביטוי גם בעבודותיהם של בראק (Braque) ופיקסו (Picasso). הדרמתיות ביצירה באה לידי ביטוי גם במתח בין צבעים חמים (האדום הלוהט של המגדל) וקרים (כחולים אפורים ברקע), ובמתח בין השטיחות שמקורה בריבוי זוויות הראייה לבין המסיביות התלת-ממדית של האובייקט.

המגדל בתמונה נראה כדמות אדם המזדקרת מבין גגות העיר. האווריריות של המבנה והתחושה שהאור יכול לעבור דרכו הן הביטוי המשמעותי ביותר למודרניות, וזוהי תרומתו העיקרית של דלוני בתפיסת החלל והאור לקוביזם. בציוריו חקר דלוני את ה"נראה מבעד" - גם בהשתקפויות האור, וגם בסגנון הציור שלו.

הציירים הפוטוריסטים הושפעו באופן מובהק מיצירה זו של דלוני, המתארת אלמנטים דוממים באופן נטוי המבטא תזוזה, התפרקות וחדירת אור. ביצירה זו ניסה דלוני לממש את תחושת הסחרחורת ולבטא את ההתרגשות לנוכח המגדל, שהיה נושא מרכזי ביצירותיו. אלמנט האור החודר מבעד לסורג היה אף הוא אלמנט שהופיע שוב ושוב ביצירותיו של דלוני, והוא הגיע לידי הפשטה בסדרת ציורי ה"חלונות" שלו (ראה תמונה ותמונה נוספת).

 

מקורות

יוז, רוברט (1980), הלם החדש, עם עובד, תל אביב
ע
מוסי, רות וירון, איריס (1992), דאדא וסוריאלזם בצרפת, הוצאת הקיבוץ המאוחד.

Cambridge Introduction to the History of Art, "The Twentieth Century", 7, Cambridge University Press, 1981.

 

כתבה: אורלי דושי

המגדל האדום, מתוך אתר wikipainting
המגדל האדום, מתוך אתר wikipainting
תוספות גולשים
דף בית | פעילות מקוונת | יוצרים רב-תחומיים | ציר זמן | מאגר תמונות
על האתר | תוכנית הלימוד | צור קשר | פורום